Det är ju om det är dålig kontakt någonstans i ena kretsen?!

E Emanuel01 skrev:
Det är ju om det är dålig kontakt någonstans i ena kretsen?!
ja det kanske kan bero på något sånt.

Tror att det är ok, summan skall bli ca 1100V av det två kanalerna vid max solinstråling.Troligtvis har det inte spilltat på 18 + 18 utan något annat som mer passade de olika array placeringen

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K kjork skrev:
ja spänningen blir hög nog för att växelriktaren ska starta. Det är efter starten jag är fundersam. Varför spänningen sjunker såpass mycket som den gör på sträng 1.
Har du kollat om någon panel på den strängen har skugga vid den tidpunkten? Effekten från hela strängen sjunker hanska ordentligt om en panel inte levererar som de andra.

Se gärna Dave (EEVBlog) och hans erfarenhet med skugga på panel.

Detta är alltså när anläggningen startar. Då är solen på andra sidan huset så alla paneler är skuggade

• Display på solenergianläggning som visar spänningen på MPPT1 och MPPT2 vid skuggade solpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på solenergianläggning som visar 41W och 139W för MPPT1 och MPPT2 vid skuggade solpaneler.
    Skapa konto
Såg fel på graph, nej långt ifrån ok, växlaren har nog skadats

Är det lika många paneler på varje slinga?

E Emanuel01 skrev:
Är det lika många paneler på varje slinga?
ja det är samma antal på båda strängarna. 36 paneler á 390w delat på två strängar, så 18 på varje sträng. Samma väderstreck på samtliga. Men väderstreck borde inte spela in i just frågan om varför spänningen faller såpass mycket som den gör?

opitmerare finns på en av strängarna.

A
K kjork skrev:
Jag har försökt kontrollera det jag kan. Har hört av mig dit jag köpte anläggningen och de säger att det är för lite solljus nu
Det är kvalificerat skitsnack. Vintermånaderna ger inte mycket, men mer än noll. Jag fick min anläggning driftsatt igår och har producerat typ 16 kWh igår och idag i Lund.

Scouten skrev:
Det är kvalificerat skitsnack. Vintermånaderna ger inte mycket, men mer än noll. Jag fick min anläggning driftsatt igår och har producerat typ 16 kWh igår och idag i Lund.
yes det är avhandlat

K kjork skrev:
ja det är samma antal på båda strängarna. 36 paneler á 390w delat på två strängar, så 18 på varje sträng. Samma väderstreck på samtliga. Men väderstreck borde inte spela in i just frågan om varför spänningen faller såpass mycket som den gör?

Kanske är möjligt att optimerare kan göra skillnaden. Men om det är skillnad när solen ligger på kan man fundera.

K kjork skrev:

Solceller har den egenskapen att spänningen går snabbt upp till omkring 33V per modul i ditt fall vid dagsljus. Det som ändras vid ändring av ökad solinstrålning är själva strömmen och inte spänningen som i princip är konstant. Så därför bör spänningen ligga på ca 18 x 33V per sträng vid ljus

H håbbe1961 skrev:
Solceller har den egenskapen att spänningen går snabbt upp till omkring 33V per modul i ditt fall vid dagsljus. Det som ändras vid ändring av ökad solinstrålning är själva strömmen och inte spänningen som i princip är konstant. Så därför bör spänningen ligga på ca 18 x 33V per sträng vid ljus
här kommer en bild på båda strängarna spänning dc mpp1 och 2. De går ungefär lika dagen igenom men sträng 1 mycket lägre.

• Graf som visar spänningen över DC MPP1 och MPP2, med tydliga skillnader mellan de två kurvorna.
    Skapa konto
Och en på ström dc mpp 1 och 2

• Skärmdump av energiproduktionskurva för solpaneler med två kurvor som representerar ström i milliampere över dygnet.
    Skapa konto
Och på effekt

• Graf över solenergiproduktion med energitoppar under dagtid från en solcellsanläggning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.