C carl fabian skrev:
Mitt överspänningsskydd sitter i anslutning till elmätare[bild]
Så ser det inte ut hos mig. Där sitter tre säkringar för matning ut på elnätet, en till växelriktaren? Samt en huvudbrytare?

• Elcentral med huvudbrytare och tre säkringar märkta för produktionsanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
carl fabian,
det du visar på din bild inlägg Nr 390 är inte överspänningsskydd på DC-sidan, utan överspänningskydd på AC-sidan. Du har där en patron för varje fas + en patron för nollan. Det är inte AC-överspänningsskydd som nu var det intressanta. Men det är bra att även ha AC-överspänningsskydd, speciellt om man har elservis som luftledning och fastigheten är på landsbygden. Överspänningar kan ju då komma in via servis-kabeln och slå sönder växelriktaren, och givetvis andra apparater i hushållet t.ex. radio, datorer.

Kjork,
i ditt inlägg Nr 389 bild på skenor och takkrokar, där verkar det som om pannorna som är vid takkrokarna inte ligger an riktigt. De glipar. Troligen har montören struntat i att slipa ur i ovanliggande panna för takkroksarmen så pannan kan vila riktigt.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
carl fabian,
det du visar på din bild inlägg Nr 390 är inte överspänningsskydd på DC-sidan, utan överspänningskydd på AC-sidan. Du har där en patron för varje fas + en patron för nollan. Det är inte AC-överspänningsskydd som nu var det intressanta. Men det är bra att även ha AC-överspänningsskydd, speciellt om man har elservis som luftledning och fastigheten är på landsbygden. Överspänningar kan ju då komma in via servis-kabeln och slå sönder växelriktaren, och givetvis andra apparater i hushållet t.ex. radio, datorer.

Kjork,
i ditt inlägg Nr 389 bild på skenor och takkrokar, där verkar det som om pannorna som är vid takkrokarna inte ligger an riktigt. De glipar. Troligen har montören struntat i att slipa ur i ovanliggande panna för takkroksarmen så pannan kan vila riktigt.
ja det är min tanke också och något jag tänkte på vid montaget. Är detta ok eller ej?

K kjork skrev:
ja det är min tanke också och något jag tänkte på vid montaget. Är detta ok eller ej?
Så gjorde min montör ,han slipade ur som ett U i takpannan där kroken skulle sitta ,en del pannor pajade men vi hade ett gäng nya så det var ok

C carl fabian skrev:
Så gjorde min montör ,han slipade ur som ett U i takpannan där kroken skulle sitta ,en del pannor pajade men vi hade ett gäng nya så det var ok
jag förstår att man kan installera på olika sätt men jag undrar vad reglerna säger. Är det ok att inte slipa ur pannorna

K kjork skrev:
jag förstår att man kan installera på olika sätt men jag undrar vad reglerna säger. Är det ok att inte slipa ur pannorna
jag har ingen åsikt,men sonen monterade för 2 år sedan och dom slipade också ur pannan för kroken

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Om man inte slipar ur så hamnar ju all vikt på den delen som vilar på kroken. Det i sin tur gör att pannan kan knäckas

Jag har nog listat ut att de monterat det fel . Jag har hittat rätt monteringsanvisningen tror jag och då ska kroken monteras 90 grader nedåt mot vad man ser på bilden.

• Felmonterad krok i taket, visas 90 grader fel jämfört med korrekt monteringsanvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Entreprenören har alltså inte lyckats läsa monteringsanvisningen. Personligen tycker jag inte att du ska jaga dem om det.
Låt dem göra klart det de håller på med nu och samla på dig alla fel du hittar och lämna till besiktningsmannen.

Om du håller på och jagar dem om alla olika fel de gjort, ett i taget, kommer de bli helt galna och åtgärdandet riskerar att dra ut på tiden. Det finns vissa tidsramar efter det att en entreprenad är färdig fram till dess att besiktning ska hållas. Om du ger dem fel efter fel efter det att entreprenören tycker att han är klar kan han tycka att du tar av det tidsspannet.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Entreprenören har alltså inte lyckats läsa monteringsanvisningen. Personligen tycker jag inte att du ska jaga dem om det.
Låt dem göra klart det de håller på med nu och samla på dig alla fel du hittar och lämna till besiktningsmannen.

Om du håller på och jagar dem om alla olika fel de gjort, ett i taget, kommer de bli helt galna och åtgärdandet riskerar att dra ut på tiden. Det finns vissa tidsramar efter det att en entreprenad är färdig fram till dess att besiktning ska hållas. Om du ger dem fel efter fel efter det att entreprenören tycker att han är klar kan han tycka att du tar av det tidsspannet.
ja det kanske är smart att samla allt och ge dem det på samma gång. Ska tänka på det. Tack

K kjork skrev:
jag fått lite nr men det blir aktuellt först när de anser sig klara hos mig
Beklagar det du råkat ut för, men varför gör du så mycket "felsökning" själv via ett forum och riskerar att bränna garantin och inte bara tar kostnaden för att få dit en besiktnings man som får kolla upp det då inte mycket verkar vara rätt! Ge "firman" som monterat en andra chans att se till att det fungerar som det ska i veckan . Och åberopa sen konsumentlagen två reperationsförsök! Jag skulle säga till firman, finner besiktning mannen att det är fel, får dom även ta kostnaden för hen och självfallet se till att det funkar som beställt/betalat för alt dom får betala en annan firma som kan. Du måste ha lagt en arbetsvecka på detta och det är åt skogen, du som kund skall inte behöva göra detta. dvs ställ lite ultimatum.

Byggde nytt hus och taket läckte och den som byggde vissa delar hade gjort fel och fixade inte felet som inte fanns enligt honom, han var tokdum och släpps aldrig in i mitt hus igen. Tröttnade och ringde chefen för aktuellt hus företag samtidigt som min film med läckan kom till honom, inte fanken gick jag upp på taket och tittade varför det läckte! Slutade med att en annan riktig firma togs in och fixade det på rätt sätt samma vecka och övertog garantin! Blev dyrt för någon, inte mig! Funkar på seriösa firmor, hoppas du har beställt av en liknande seriös firma som tar ansvar.

Lider med dig,

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Beklagar det du råkat ut för, men varför gör du så mycket "felsökning" själv via ett forum och riskerar att bränna garantin och inte bara tar kostnaden för att få dit en besiktnings man som får kolla upp det då inte mycket verkar vara rätt! Ge "firman" som monterat en andra chans att se till att det fungerar som det ska i veckan . Och åberopa sen konsumentlagen två reperationsförsök! Jag skulle säga till firman, finner besiktning mannen att det är fel, får dom även ta kostnaden för hen och självfallet se till att det funkar som beställt/betalat för alt dom får betala en annan firma som kan. Du måste ha lagt en arbetsvecka på detta och det är åt skogen, du som kund skall inte behöva göra detta. dvs ställ lite ultimatum.

Byggde nytt hus och taket läckte och den som byggde vissa delar hade gjort fel och fixade inte felet som inte fanns enligt honom, han var tokdum och släpps aldrig in i mitt hus igen. Tröttnade och ringde chefen för aktuellt hus företag samtidigt som min film med läckan kom till honom, inte fanken gick jag upp på taket och tittade varför det läckte! Slutade med att en annan riktig firma togs in och fixade det på rätt sätt samma vecka och övertog garantin! Blev dyrt för någon, inte mig! Funkar på seriösa firmor, hoppas du har beställt av en liknande seriös firma som tar ansvar.

Lider med dig,
Tack för ditt svar.
Jag är hemma med sjukt barn och försöker sysselsätta mig med något. Nej men skämt o sido. Jag kan inget om detta och pga det så vet jag ju inte om det är rätt eller fel någonstans. Tillsammans med att jag är orolig att detta ska skada huset på något vis.

Hade anläggningen producerat och fungerat från dag ett så hade jag aldrig startat denna tråden och jag hade faktiskt ingen aning om att det ena gick att besiktiga solcellsanläggningar. Eftersom de ska hit igen vill jag presentera så mycket fel jag vet för dem så de kan åtgärda det, jag vill att det ska fungera och sen vill jag inte ha hit dem mer.

men nu är jag faktiskt färdig med det och kommer ta hit en besiktningsman när de anser sig klara här. Tar med ditt förslag om att önska att de står för besiktningsman om denne finner felaktigheter.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Åsa Lund
Du betalar första slutbesiktning.
Om entreprenaden inte godkänns vid första försöket till slutbesiktning bekostar entreprenören fortsatt slutbesiktning.
Sedan har du rätt att kräva efterbesiktning på efterbesiktning fram tills dess att alla fel åtgärdats. All efterbesiktning bekostas av entreprenören.
Dessa reglerna behöver du inte föreslå. De gäller alltid, det är entreprenadjuridik och besiktningsmannen har full koll på det.
Om entreprenören inte gillar utlåtandet från besiktningsman får han kräva överbesiktning. Men det händer ytterst sällan.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Jag tyckte det var väldigt säreget att trådskaparen började sätta igång och felsöka på anläggningen som en solcellsfirma sades ha installerat och som inte fungerar. Då är det lätt att tror att någon solcellsfirma inte har gjort installationen utan trådskaparen själv. Det är nämligen svårt att tro att en solcellsfirma kan sakna grundläggade kunskaper om solceller och klanta sig så pass som gjorts. Däremot förståeligt om en lekman gjort fel.

A Arnodt skrev:
Jag tyckte det var väldigt säreget att trådskaparen började sätta igång och felsöka på anläggningen som en solcellsfirma sades ha installerat och som inte fungerar. Då är det lätt att tror att någon solcellsfirma inte har gjort installationen utan trådskaparen själv. Det är nämligen svårt att tro att en solcellsfirma kan sakna grundläggade kunskaper om solceller och klanta sig så pass som gjorts. Däremot förståeligt om en lekman gjort fel.
Ja, hade jag gjort jobbet själv hade jag frågat först och inte efter jag var klar med mitt okunniga arbete. Vet inte hur du hade gjort. Jag borde också kunnat svara på om jag har ett överspänningsskydd eller inte då det skulle vart jag som satt dit det.

är det så förvånande att man betalar över 100k för något men känner tveksamheter att man då vill ta reda på hur det står till med installationen?

den största anledningen till min egna felsökning är ett intresse av hur saker jag köper fungerar och ska fungera. Jag har blivit bemött av svar som skyller på tex väder och låg solinstrålning.
Är det då konstigt att man söker kött på benen för att övertyga dem om att något är fel.

jag har fått stor hjälp av en användare i tråden som jag delat dokument och mailsvar med för det är info jag inte vill ska finnas för alla på worldwideweb att se.

om du tror att allt det här är påhittat så är det väl bara lämna tråden. Men jag är svårt förvånad över att man blir beskylld för påhitt när man vill ha fungerande prylar.

Om du hade köpt en bil som krånglar, säljaren säger att det ska vara så. Hade du nöjt dig eller frågat någon annan?

detta är andra påhoppet av dig i denna tråden.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.