Åsa Lund
K kjork skrev:
jag fått lite nr men det blir aktuellt först när de anser sig klara hos mig
Trodde de ansåg sig klara redan innan du startade tråden?

Kikat igenom manualen igen. kan detta vara felkällan till att sträng 2 är död?

• Närbild av en elcentral med etiketter och anslutna röda och svarta kablar, antydan om potentiell diagnos för strömavbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från manual som visar multi-MPP-trackerdrift och ingångsströmnivåer för solpanelsmoduler.
    Skapa konto
Det verkar rätt kopplat där.
Det är ju en röd solarkabel inkopplad på Plus1
och den andra röda solarkabeln på Plus 2.

De 6 st ingångarna på minusplinten är förbundna i plinten med varandra, och det spelar ingen roll var man sätter minussolarkablarna på minusplinten.

Vad är det som du tycker är fel där, det nämner du inte?

A Arnodt skrev:

De 6 st ingångarna på minusplinten är förbundna i plinten med varandra, och det spelar ingen roll var man sätter minussolarkablarna på minusplinten.
okay. Tack för svaret. Trodde jag hade hittat något vettigt.

A Arnodt skrev:

Vad är det som du tycker är fel där, det nämner du inte?
om jag bläddrat lite längre i manualen så står det precis så som du säger.

Har du inget överspänningsskydd i växelriktaren?
Ditt foto där är alltför nära för att riktigt kunna se. Har de snålat in på det? Det innebär att när det blir blixtnedslag i närområdet kan vara någon km bort, kan överspänningar alstras i solarkablarna på taket och knäcka växelriktaren och panelerna. Nu är de oskyddade.

A Arnodt skrev:
Har du inget överspänningsskydd i växelriktaren?
Ditt foto där är alltför nära för att riktigt kunna se. Har de snålat in på det? Det innebär att när det blir blixtnedslag i närområdet kan vara någon km bort, kan överspänningar alstras i solarkablarna på taket och knäcka växelriktaren och panelerna. Nu är de oskyddade.

• Elcentral monterad på vägg med rör och kablar anslutna till säkringsmoduler.
    Skapa konto
Du tar fotona på tok för nära. Man ser då endast brottstycken.

Eller har du möjligen ett separat överspänningsskydd(en box någonstans längs solarkablarna)

• Gilla
kjork
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du tar fotona på tok för nära. Man ser då endast brottstycken.

Eller har du möjligen ett separat överspänningsskydd(en box någonstans längs solarkablarna)
Är det ett nytt foto fast längre ifrån där tidigare foto är taget eller är det någon annanstans?

Jamen i vilken inlägg syns hela växelriktaren med kåpan avtagen?
Du får titta själv i bruksanvisningen/montageanvisningen var överspänningsskydden monteras inne i växelriktaren.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
För guds skull ta så hela växelriktaren syns!
Det finns bilder på det i tråden

I mitt inlägg nr 170 påtalade jag om överspänningsskydd, och visade även bild på en Fronus Symo med kåpan avtagen där överspänningensskydden sitter ifall de är monterade. Så du vet redan detta ifall du har överspänningsskydd eller ej.

A Arnodt skrev:
I mitt inlägg nr 170 påtalade jag om överspänningsskydd, och visade även bild på en Fronus Symo med kåpan avtagen där överspänningensskydden sitter ifall de är monterade. Så du vet redan detta ifall du har överspänningsskydd eller ej.
i mitt inlägg #382 finns en bild, det är den bästa jag har just nu. Där sitter ju i alla fall inget som man kan se, ska kontrollera bättre när jag får tid.

Vidare fråga om själva monteringen. Takkrokarna, hur ska de monteras enligt regelverk? Bifogar en bild på hur pannorna ligger efter montering. Hoppas det syns.

• Takpannor med monterade solpaneler och takkrokar på ett tak, visande installationen.
    Skapa konto
  • Tegeltak efter montering med synliga takkrokar och solpanelsskenor på husets övre del.
    Skapa konto
Mitt överspänningsskydd sitter i anslutning till elmätare Överspänningsskydd monterat intill en elmätare på en vägg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.