139 965 läst ·
592 svar
140k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Strömmen är ju väldigt lika, men spänningen diffar. Antingen är växekriktaren trasig, eller också har de bara kopplat in knappt hälften av panelerna i den slingan!?
De verkar ju inte speciellt kompetenta så det kanske har hänt nåt sånt?!
De verkar ju inte speciellt kompetenta så det kanske har hänt nåt sånt?!
Jag ska felanmäla detta, igen. Det är väl inte omöjligt att växelriktaren gått sönder kanske eftersom de la allt i en serie i början.S swirve skrev:
när allt var kopplat i en sträng så var ju den också kopplad till mpp 1. Kan mpp1 då tagit skada?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Jo det kan mycket väl va så, men jag tycker att om den blivit utsatt för överspänning så borde den inte ge nånting alls.K kjork skrev:
Jag vet inte om de vart felkopplade eller ej. Gör en liten sammanfattning nedan.L lobbin skrev:
anläggningen installeras. Från det att jag startar den tills installatören kommer igen ger den ingen effekt samt att strängen verkar död. Då var alla 36 paneler i en serie kopplade till mpp1.
installatören kommer igen, de delar upp panelerna i två strängar om 18 paneler. Lägger till 3 optimerare på en av strängarna, vet ej vilken. Efter de åkt igen så upptäcker jag att enbart sträng 1 fungerar. 2 är död.
installatören kommer igen, upptäcker att de kopplat fel i brytaren och får igång båda strängarna.
idag är första dagen som båda strängarna vart igång och därför första dagen som man kan se skillnaden mellan de två strängarna. Jag har haft hjälp av användare på forumet som tycker att spänningen rasar för mycket på sträng 1.
Sedan sträng 1 kom igång så har den alltid tappat spänningen massor när växelriktaren startar men jag har inte kunnat jämföra mellan strängarna först idag.
Hej,
Jag tänker så här, Eftersom strömmen är nästan identiskt så borde man kunna utesluta dålig kontakt i strängen.
Min gissning är:
Det är olika många paneler per sträng och att optimerarna på "någon" av strängarna hjälper till att skapar detta fenomen.
Sen funderar jag på om det finns några inställningar att göra i växelriktaren, typ Cut-in spänning.
ser ut som om MPPT1 startar tidigare än MPPT2, svårt att se på bilden ifs.
/Johan
Jag tänker så här, Eftersom strömmen är nästan identiskt så borde man kunna utesluta dålig kontakt i strängen.
Min gissning är:
Det är olika många paneler per sträng och att optimerarna på "någon" av strängarna hjälper till att skapar detta fenomen.
Sen funderar jag på om det finns några inställningar att göra i växelriktaren, typ Cut-in spänning.
/Johan
det ska vara 18 paneler i varje sträng. Bilderna är nog något missvisande, bifogar ny bild med endast effekt, där ser man att de startar samtidigt.J Jkullberg skrev:Hej,
Min gissning är:
/Johan
var kan man hitta och kontrollera inställningarna?