Överspänningen på 50% pga felkonfig av strängar plus att den saknar överspänningsskydd på dc måste ha förstört växelriktaren

H håbbe1961 skrev:
Överspänningen på 50% pga felkonfig av strängar plus att den saknar överspänningsskydd på dc måste ha förstört växelriktaren
kan du utveckla det. Vad tror du gått sönder i växelriktaren? Kan jag se om något gått sönder?

Vilken stäng underpresterar? Den med eller utan optimerare?

E Emanuel01 skrev:
Vilken stäng underpresterar? Den med eller utan optimerare?
jag har inte hunnit få ritningen sedan det delades i två strängar så jag vet faktiskt inte

S
Strömmen är ju väldigt lika, men spänningen diffar. Antingen är växekriktaren trasig, eller också har de bara kopplat in knappt hälften av panelerna i den slingan!?
De verkar ju inte speciellt kompetenta så det kanske har hänt nåt sånt?!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
S swirve skrev:
Strömmen är ju väldigt lika, men spänningen diffar. Antingen är växekriktaren trasig, eller också har de bara kopplat in knappt hälften av panelerna i den slingan!?
De verkar ju inte speciellt kompetenta så det kanske har hänt nåt sånt?!
Jag ska felanmäla detta, igen. Det är väl inte omöjligt att växelriktaren gått sönder kanske eftersom de la allt i en serie i början.

när allt var kopplat i en sträng så var ju den också kopplad till mpp 1. Kan mpp1 då tagit skada?

• Gilla
SverreK
  • Laddar…
S
K kjork skrev:
Jag ska felanmäla detta, igen. Det är väl inte omöjligt att växelriktaren gått sönder kanske eftersom de la allt i en serie i början.

när allt var kopplat i en sträng så var ju den också kopplad till mpp 1. Kan mpp1 då tagit skada?
Jo det kan mycket väl va så, men jag tycker att om den blivit utsatt för överspänning så borde den inte ge nånting alls.

Fast samtidigt, då din sträng har varit felkopplad hela tiden, så är det väl tveksamt om växelriktaren har fått någon översvämning?

L lobbin skrev:
Fast samtidigt, då din sträng har varit felkopplad hela tiden, så är det väl tveksamt om växelriktaren har fått någon översvämning?
Jag vet inte om de vart felkopplade eller ej. Gör en liten sammanfattning nedan.

anläggningen installeras. Från det att jag startar den tills installatören kommer igen ger den ingen effekt samt att strängen verkar död. Då var alla 36 paneler i en serie kopplade till mpp1.

installatören kommer igen, de delar upp panelerna i två strängar om 18 paneler. Lägger till 3 optimerare på en av strängarna, vet ej vilken. Efter de åkt igen så upptäcker jag att enbart sträng 1 fungerar. 2 är död.

installatören kommer igen, upptäcker att de kopplat fel i brytaren och får igång båda strängarna.

idag är första dagen som båda strängarna vart igång och därför första dagen som man kan se skillnaden mellan de två strängarna. Jag har haft hjälp av användare på forumet som tycker att spänningen rasar för mycket på sträng 1.

Sedan sträng 1 kom igång så har den alltid tappat spänningen massor när växelriktaren startar men jag har inte kunnat jämföra mellan strängarna först idag.

Ingen sträng är med

• Skärmdump av solenergiövervakningsapp som visar spänningsdata över tid utan anomalier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sträng 1 är igång

• Graf över spänningen från solpaneler med två toppar under dagen på en app.
    Skapa konto
Hej,
Jag tänker så här, Eftersom strömmen är nästan identiskt så borde man kunna utesluta dålig kontakt i strängen.
Min gissning är:

Det är olika många paneler per sträng och att optimerarna på "någon" av strängarna hjälper till att skapar detta fenomen.
Sen funderar jag på om det finns några inställningar att göra i växelriktaren, typ Cut-in spänning.
ser ut som om MPPT1 startar tidigare än MPPT2, svårt att se på bilden ifs.

/Johan

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jkullberg skrev:
Hej,
Jag tänker så här, Eftersom strömmen är nästan identiskt så borde man kunna utesluta dålig kontakt i strängen.
Min gissning är:

Det är olika många paneler per sträng och att optimerarna på "någon" av strängarna hjälper till att skapar detta fenomen.
Sen funderar jag på om det finns några inställningar att göra i växelriktaren, typ Cut-in spänning.
ser ut som om MPPT1 startar tidigare än MPPT2, svårt att se på bilden ifs.

/Johan
det ska vara 18 paneler i varje sträng. Bilderna är nog något missvisande, bifogar ny bild med endast effekt, där ser man att de startar samtidigt.

var kan man hitta och kontrollera inställningarna?

• Graf över solpanelers effekt över en dag från Solarweb-appen med två linjer som representerar olika strängar.
    Skapa konto
Fabrikat på de 3 effektoptimerna?

A Arnodt skrev:
Fabrikat på de 3 effektoptimerna?
det har jag heller inte fått info om än. Infon ska via Otovo innan den går till mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.