17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Jag är rätt säker på att det inte är pinraketer som används, även om media skriver raketer. Kanonrören är mycket lättare att sikta mot folk med.K knipo skrev:Jag håller helt med Pumba.
Problemet är de som skjuter raketerna, inte raketerna i sig.
Att förbjuda är att putta bort problemet istället för att lösa det.
När vi (nu vet jag givetvis inte er ålder, men jag då) var små så var det lägre åldersgräns (15år) på fyrverkerier och lättare att få tag på.
Jag kan inte minnas att det sköts raketer på folk då. I alla fall inte i den omfattning och på det respektlösa sätt som sker idag.
Jag tycker det är synd att förbjuda på grund av att ett antal riksidioter inte klarar av att hantera fyrverkerierna på det sätt det är tänkt.
Faktum är att de allra flesta sköter det bra.
Jag är övertygad om att problemet inte kommer att försvinna.
Istället för att skjuta raketer på pinne så kommer idioterna att skjuta med tårtor eller annat istället. Det görs det redan.
O sedan är det så att förbudet kommer bara att följas av de som egentligen inte berörs av det.
Riksidioterna bryr sig ändå inte om något sådant förbud o kommer att fortsätta skjuta på blåljus o annat folk.
Tyvärr.
Är det verkligen den nivån man vill ha? Bara för att någon missbrukar en sak ska den förbjudas, då kan vi vänta oss en ganska tråkig vardag framöver.Johannes Carlsson skrev:
Nej tack. Kollade på fyrverkerier från köksfönstret. Kan tycka det är acceptabelt med arrangerat fyverkeri. Fast det är ett otroligt slöseri.
Sen tycker jag att gemene man inte borde få ha några som helst fyverkerier endast på grund av hur det missköts. Här smäller folk bomber på gatorna fram till maj. Och eftersom det är i Göteborg vet man inte om det är smällare eller skottlossning.
Lekte med smällare när jag var yngre, skitkul och sprang omkring med brända fingrar men tyvärr kan inte alla hantera det. Och synd om alla djuren som lider.
Intressant att endast 30% säger ja till raketer.
För egen del tycker jag inte att något enskilt skäl är nog för att ha ett absolut förbud (av orsaker som räknats upp här) men alla sammantaget (miljö, djur, olyckor, beskjutningar) i kombination med en allt tyngre vägande känsla att "så jäkla kul är det faktiskt inte" gör att jag inte har några som helst problem att avstå. Det känns otidsenligt helt enkelt. Såg inte en enda raket igår (för jag var i källaren och körde noseworks med hunden) och jag kan inte säga att jag saknade det.
För egen del tycker jag inte att något enskilt skäl är nog för att ha ett absolut förbud (av orsaker som räknats upp här) men alla sammantaget (miljö, djur, olyckor, beskjutningar) i kombination med en allt tyngre vägande känsla att "så jäkla kul är det faktiskt inte" gör att jag inte har några som helst problem att avstå. Det känns otidsenligt helt enkelt. Såg inte en enda raket igår (för jag var i källaren och körde noseworks med hunden) och jag kan inte säga att jag saknade det.
Nej det får man väl anta att ingen vill. Men ett förbud gör att myndigheter kan ingripa kanske. Inte alltid men i vissa fall kommer ett förbud hjälpa till.Gimp skrev:
Frågan är om vardagen blir så mycket tråkigare. Det dras ofta upp som ett argument i olika sammanhang. Problemet är att det några tycker är roligt att göra eller säga sker på någon annans bekostnad. Några har förmågan att skita i hur andra drabbas och kör på ändå, andra har inte det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Klart det är tråkigt med förbud, men tillgången till fyverkerier leder ju till att de tg missbrukas. Och den upoffringen kan jag göra, klarar mig utmärkt utan fyverkerier
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Långt draget är det ju så. Om skadan överskrider nyttan så är det rimligt att överväga.
Det är väl en rätt stor skillnad eller tycker du inte?K knipo skrev:
Fordon av olika slag behövs. Raketer behövs inte. Som jag sagt tidigare i tråden så klarar vi alla oss galant utan raketer på nyår.
Förbjud hundar då. Varje år så skadas människor och vilda djur dödas av hundar. Varför behövs hundar? Hundar används som vapen av oärliga personer.G Ganescha skrev:
Vilken ytterliggare regel behövs för att gripa dessa vandaler? Det är redan odiskutabelt olagligt . Förklara gärna varför ett nytt förbud ska hjälpa, dom befintliga fungerar inte varför ska då nya funka bättre?G Ganescha skrev:Ja, men det räcker tydligen inte. Inte en enda gripen för alla skjutningarna.
Ett förbud för kommersiellt bruk är det enda rätta. Alla vi här inne klarar oss galant utan fyrverkerier. Många kommuner har dessutom en egen fyrverkeri uppskjutning för allmänhetens beskådning. Det räcker gott.
Det är trotts allt människor och djur som blir skadade i ett par veckor.
Jo, jag förstår givetvis att det är en milsvid skillnad mellan raketer o bilar.
Men i grunden är det lite samma sak.
Jag kan bara irritera mig på att man inte försöker lösa problemet.
Istället inför man regler som ingen ändå kommer att följa.
Hade man lagstiftat på grund av något annat hade jag köpt det, tex hundproblemet.
Men nu blir det bara fel.
Men i grunden är det lite samma sak.
Jag kan bara irritera mig på att man inte försöker lösa problemet.
Istället inför man regler som ingen ändå kommer att följa.
Hade man lagstiftat på grund av något annat hade jag köpt det, tex hundproblemet.
Men nu blir det bara fel.