17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Men den typen av användning är ändå inte tillåten.
Det är ju redan förbjudet att skjuta raketer på människor.G Ganescha skrev:
Vilket regel anser du saknas?
Ska vi som en kraftfull åtgärd göra det förbjudet att bryta mot förbud kanske?
Vi har två hundar. Den yngre, 7 år, bryr sig inte alls. Den äldre, 11 år, gömmer sig och skakar. Till saken hör att ingen av hundarna är skotträdda när det gäller jaktvapen utan det är kombinationen intensivt smattrande och blixtrande som utlöser det.
Hade det varit en kväll om året från 18-02 hade jag sagt att vi får lösa det med våra rädda hundar. Köra bil med en filt över hundburen är ett bra tips. Men eftersom det smälls flera dagar och ibland veckor tycker jag man ska förbjuda all försäljning till privatpersoner.
Alternativt ta fram produkter utan en hög smäll. Även om ljusskenet säkert skrämmer vissa djur är det betydligt lättare att skärma av.
Vi som är lantbrukare är inte heller överförtjusta i alla rester av fyrverkeripjäser som hamnar i betesmarker och på åkrar. Men det är en annan diskussion.
Gott nytt år på er allihopa!
Hade det varit en kväll om året från 18-02 hade jag sagt att vi får lösa det med våra rädda hundar. Köra bil med en filt över hundburen är ett bra tips. Men eftersom det smälls flera dagar och ibland veckor tycker jag man ska förbjuda all försäljning till privatpersoner.
Alternativt ta fram produkter utan en hög smäll. Även om ljusskenet säkert skrämmer vissa djur är det betydligt lättare att skärma av.
Vi som är lantbrukare är inte heller överförtjusta i alla rester av fyrverkeripjäser som hamnar i betesmarker och på åkrar. Men det är en annan diskussion.
Gott nytt år på er allihopa!
En sten avfyras inte med krut och brinner ej. Lättare att stävja sånt beteendeP Pumba skrev:Självklart blir det fyrverkerier, vilket tråkigt nyår det vore utan det!
Bra att de lägger tillstånd på de raketer med pinne, dock så tycker jag ju det är av helt fel anledningar, att vissa människor använder dem som vapen eller vad man ska kalla det mot vissa, problemet är ju inte fyrverkeriet i sig utan man kommer ju bara finna andra vägar att göra det man vill göra, finns det inte raketer kan man ju köra med sten.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Otroligt lite raketrester i Malmö i natt, brukar vara enorma mängder.
Städat sen 01:00
Till och med möllan var nästan ren.
Städat sen 01:00
Till och med möllan var nästan ren.
Ja, men det räcker tydligen inte. Inte en enda gripen för alla skjutningarna.A andersda skrev:
Ett förbud för kommersiellt bruk är det enda rätta. Alla vi här inne klarar oss galant utan fyrverkerier. Många kommuner har dessutom en egen fyrverkeri uppskjutning för allmänhetens beskådning. Det räcker gott.
Det är trotts allt människor och djur som blir skadade i ett par veckor.
Ja det är ju rätt märkligt att polisen inte gör något, däremot så går det ju finfint att skjuta en utvecklingsstörd kille med leksaksvapen, men någon som står med ett riktigt vapen och skjuter mot någon nä då går de inte göra nått, märkligt.G Ganescha skrev:Ja, men det räcker tydligen inte. Inte en enda gripen för alla skjutningarna.
Ett förbud för kommersiellt bruk är det enda rätta. Alla vi här inne klarar oss galant utan fyrverkerier. Många kommuner har dessutom en egen fyrverkeri uppskjutning för allmänhetens beskådning. Det räcker gott.
Det är trotts allt människor och djur som blir skadade i ett par veckor.
Jag håller helt med Pumba.P Pumba skrev:Det enkla är ju att dessa människor behöver hjälp, tar man bort raketerna så flyttar man bara problemet, är ju högst tveksamt att dessa individer sitter och dricker kaffe och kollar på tv resten av årets dagar.
Däremot så tycker jag det är en positiv grej att man ska behöva tillstånd, det är ju högst tveksamt att dessa individer får tillstånd beviljat, om det nu inte är polaren som sitter och skriver tillstånden.
Problemet är de som skjuter raketerna, inte raketerna i sig.
Att förbjuda är att putta bort problemet istället för att lösa det.
När vi (nu vet jag givetvis inte er ålder, men jag då
Jag kan inte minnas att det sköts raketer på folk då. I alla fall inte i den omfattning och på det respektlösa sätt som sker idag.
Jag tycker det är synd att förbjuda på grund av att ett antal riksidioter inte klarar av att hantera fyrverkerierna på det sätt det är tänkt.
Faktum är att de allra flesta sköter det bra.
Jag är övertygad om att problemet inte kommer att försvinna.
Istället för att skjuta raketer på pinne så kommer idioterna att skjuta med tårtor eller annat istället. Det görs det redan.
O sedan är det så att förbudet kommer bara att följas av de som egentligen inte berörs av det.
Riksidioterna bryr sig ändå inte om något sådant förbud o kommer att fortsätta skjuta på blåljus o annat folk.
Tyvärr.
Det blir inga upplopp och störningar om man attackerar en utvecklingsstörd. Sjukt? Ja visst. Det är ett jäkla daltande med förortskidsen, respekten för polisen är lika med obefintlig. I flera år nu har man haft sina dialog poliser och försökt prata med ungdomarna, har man lyckats? Nä, inte nämnvärt. Kanske dags att faktiskt ta i med hårdhandskarna. Men kommer det att hjälpa? Troligtvis ja, inget annat har ju funkat.P Pumba skrev:
