17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det finns alltid skäl att förbjuda saker. Men utöver den allmänna ofrihet ett förbudssamhälle skapar så får förbud ofta också ett antal oväntade (eller förtigna) effekter.
När jag var liten fanns det smällare (kinapuffar, femöres och allt vad de hette). Nu läser man om att det skjuts raketer och kastas smällare i förorten. Vad är det för smällare, och vad kommer de ifrån? Och vilka nätverk hjälper vi till att upprätthålla för distributionen av dessa?
Det är klart att vi kan bli av med vanligt folks nyårsraketer genom förbud, men knappast det här andra. Det kommer bara att få nya mönster. Sen kommer det här andra, oväntade, tonåringar som spränger bort sina ögon, fingrar och händer med hemgjorda pjäser. Eller nåt annat problem. Det är inte så lätt att bara förbjuda saker om man på allvar vill ta ansvar för sina beslut.
När jag var liten fanns det smällare (kinapuffar, femöres och allt vad de hette). Nu läser man om att det skjuts raketer och kastas smällare i förorten. Vad är det för smällare, och vad kommer de ifrån? Och vilka nätverk hjälper vi till att upprätthålla för distributionen av dessa?
Det är klart att vi kan bli av med vanligt folks nyårsraketer genom förbud, men knappast det här andra. Det kommer bara att få nya mönster. Sen kommer det här andra, oväntade, tonåringar som spränger bort sina ögon, fingrar och händer med hemgjorda pjäser. Eller nåt annat problem. Det är inte så lätt att bara förbjuda saker om man på allvar vill ta ansvar för sina beslut.
I år hade vi inte några riktiga fyrverkerier eftersom vi trodde det skulle bli för dåligt väder (det hade gått med fyverkeri ändå trots blåsten). Vi fick titta på andra istället
Men det blev ändå några små knattrande smällare, vilket var bra.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Att förbjuda allt som är roligt men meningslöst skulle såklart vara trist. Det är väl snarare att vissa (jag mfl) vill begränsa det lite. Istället för att alla får köpa och skjuta hej vilt så styr man upp det.
På samma sätt som att man låter folk skjuta pistol/gevär på vissa platser under kontrollerade former eller att man får köra crosshoj på vissa platser, men inte fritt i skogen. Alkohol får man inte heller dricka var som helst utan även där finns begränsningar som fungerar rätt väl.
På samma sätt som att man låter folk skjuta pistol/gevär på vissa platser under kontrollerade former eller att man får köra crosshoj på vissa platser, men inte fritt i skogen. Alkohol får man inte heller dricka var som helst utan även där finns begränsningar som fungerar rätt väl.
Det är ungefär det jag skrev innan.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns alltid skäl att förbjuda saker. Men utöver den allmänna ofrihet ett förbudssamhälle skapar så får förbud ofta också ett antal oväntade (eller förtigna) effekter.
När jag var liten fanns det smällare (kinapuffar, femöres och allt vad de hette). Nu läser man om att det skjuts raketer och kastas smällare i förorten. Vad är det för smällare, och vad kommer de ifrån? Och vilka nätverk hjälper vi till att upprätthålla för distributionen av dessa?
Det är klart att vi kan bli av med vanligt folks nyårsraketer genom förbud, men knappast det här andra. Det kommer bara att få nya mönster. Sen kommer det här andra, oväntade, tonåringar som spränger bort sina ögon, fingrar och händer med hemgjorda pjäser. Eller nåt annat problem. Det är inte så lätt att bara förbjuda saker om man på allvar vill ta ansvar för sina beslut.
Tyvärr är det den lilla skaran som inte vet hur man beter sig som skall sätta gränserna för den stora massan som klarar av att följa reglerna.
Det är som vanligt idioterna som styr.
Och ni tror väl inte att många av de som skjuter på blåljus o andra har köpt sina raketer?
De har ingen respekt för lagar och regler i någon form.
Suck!!!E erkka skrev:
Nej.
Det menade jag givetvis inte.
Läs det igen så ser du att jag inte nämner AK5, vapenlicenser eller annat liknande.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Oj berätta gärna! Nån som blivit skjuten med en raket? Läser Aftonbladet flera ggr/dag..
Vi kör inte raketer, oftast markbundna paket av stor kaliber, länge/högt/ljust, och många.
GOTT NYTT ÅR...
Vi kör inte raketer, oftast markbundna paket av stor kaliber, länge/högt/ljust, och många.
GOTT NYTT ÅR...
Du vet att smällare är förbjudet va? Har du läst om bangers/knallskott någon gång? Dom är förbjudna men likväl är det lätt att klicka hem från Polen.G Ganescha skrev:
Den skaran hjärnkirurger som missbrukar pyroteknik kommer fortsätta att göra detta oavsett förbud.
Förbudet gjorde att man importerar utländska smällare som är många gånger kraftigare.
MSB tror att ett totalt förbud skulle öka detta samt hemmagjorda pjäser skulle öka.
Jag tycker det är under rätt kontrollerade former som det är nu, det är ju en ytterst liten klick personer som gör annat med raketerna än vad det är tänkt, problemet är ju att det redan finns lagstiftning som om den följdes så skulle inte problemen finnas.Fairlane skrev:
Att förbjuda allt som är roligt men meningslöst skulle såklart vara trist. Det är väl snarare att vissa (jag mfl) vill begränsa det lite. Istället för att alla får köpa och skjuta hej vilt så styr man upp det.
På samma sätt som att man låter folk skjuta pistol/gevär på vissa platser under kontrollerade former eller att man får köra crosshoj på vissa platser, men inte fritt i skogen. Alkohol får man inte heller dricka var som helst utan även där finns begränsningar som fungerar rätt väl.
Det är lite som vapenlicens, det är ju knappast de med vapenlicens som är problemet till alla skjutningar, det hjälper ju inte som de gjort att göra det krångligare att få vapenlicens, de som skjuter på varandra har inte för avsikt att skaffa någon licens hur krångligt man än gör licensförfarandet.
Lägg ner skitsnacket då om du är så uppdaterad. För inte kan du missat:H Husqvarna220Ac skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nGxKr/poliser-beskjutna-med-fyrverkerier
Kan givetvis länka massa fler länkar om de senaste dygnens skjutningar av fyrverkerier men någonting säger mig att du ändå inte vill se/höra sanningen.
Det räcker ju att läsa länktexten för att inse att det där är ett helt annat problem än raketernaG Ganescha skrev:
Men då så, då är det bara se till att drt blir license pliktigt med att hantera fyrverkerier eller kommunen tar hand om det hela.P Pumba skrev:Jag tycker det är under rätt kontrollerade former som det är nu, det är ju en ytterst liten klick personer som gör annat med raketerna än vad det är tänkt, problemet är ju att det redan finns lagstiftning som om den följdes så skulle inte problemen finnas.
Det är lite som vapenlicens, det är ju knappast de med vapenlicens som är problemet till att skjutningar, det hjälper ju inte som de gjort att göra det krångligare att få vapenlicens, de som skjuter har inte för avsikt att skaffa någon licens hur krångligt man än gör licensförfarandet.