Fyrverkerier

  • Ja det är tradition

    30 Röster 28,0%
  • Nej tänker på miljön

    15 Röster 14,0%
  • Nej har djur som är rädda

    19 Röster 17,8%
  • Nej saknar intresse

    26 Röster 24,3%
  • Nej av annan anledning

    17 Röster 15,9%
  • Antal röster
    107
  • Omröstningen stängd .
A andersda skrev:
Förbjud hundar då. Varje år så skadas människor och vilda djur dödas av hundar. Varför behövs hundar? Hundar används som vapen av oärliga personer.
Hundar behövs även som sällskap för många äldre ensamma. Det är en familjemedlem.
Lägg i stället upp ett hållbart argument för att inte förbjuda fyrverkerier.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Förklara gärna varför ett nytt förbud ska hjälpa, dom befintliga fungerar inte varför ska då nya funka bättre?
Antigen så har man avskräckande regel mot handlingen och hoppas på att gärningsmännen avskräcks.
Eller så stryper man tillgången till verktyg. Det är stor skillnad.
 
G Ganescha skrev:
För tillgången stryps rätt väsentligt med ett förbud.
Alla fyrverkerier förbjuds ju inte så tillgången kvarstår.
 
Fairlane
Jag tycker argumenten för raketer till allmänheten är rätt torftiga.

Förbjud bilar (som ändå har stor nyttoeffekt utöver skadoeffekten)
Förbjud hundar (som ändå har stor nyttoeffekt utöver skadoeffekten)
Vi kan inte ha förbud för att vissa inte kan hantera det (då borde alla kunna köpa vapen fritt också)

Jag har inget emot att titta på raketer själv bortsett från miljöförstöringen, men jag ser att det finns stora problem med raketerna och smällarna så det borde räcka om kommunen arrangerade vettigt fyrverkeri. Om man så önskar kan man köra ett klockan 19;00 för de små barnen och ett klockan 00:00 för de stora barnen.
 
A andersda skrev:
Alla fyrverkerier förbjuds ju inte så tillgången kvarstår.
Det här är ju bara första steget. Politiker är inte helt dumma i huvudet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hundar behövs även som sällskap för många äldre ensamma. Det är en familjemedlem.
Lägg i stället upp ett hållbart argument för att inte förbjuda fyrverkerier.
Det finns självklart inte. Annat än en tusenårigtradition och ett kulturellt faktum. Jag anser det är vacker och effektfullt. Det är även bildligt passande att inviga drt nya år ett med smäll.

Ska man förbjuda allt som inte är strikt nödvändigt så blir vårt samhälle riktigt trist.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Antigen så har man avskräckande regel mot handlingen och hoppas på att gärningsmännen avskräcks.
Eller så stryper man tillgången till verktyg. Det är stor skillnad.
Fast samhället försöker ju inte ens anskräcka som det är nu. Varför ska det bli skillnad?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här är ju bara första steget. Politiker är inte helt dumma i huvudet.
Där får vi nog enas om att vara oeniga.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det finns mycket som skulle kunna förbjudas med motiveringen att det inte är nödvändigt och orsakar skada.

Hundar
Motorcyklar
Alkohol
Sportbilar
Tobak
Motorbåtar
Snöskotrar

Listan kan göras lång.

Allt bli en avvägning melkan nytta och risker. Men vad är nyttan med att folk tycker att det är kul? Jag skulle görna ha mindre regleringar, men det förtsätter ju att folk kan hantera det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E
K knipo skrev:
Jag håller helt med Pumba.
Problemet är de som skjuter raketerna, inte raketerna i sig.
Att förbjuda är att putta bort problemet istället för att lösa det.
När vi (nu vet jag givetvis inte er ålder, men jag då;)) var små så var det lägre åldersgräns (15år) på fyrverkerier och lättare att få tag på.
Jag kan inte minnas att det sköts raketer på folk då. I alla fall inte i den omfattning och på det respektlösa sätt som sker idag.

Jag tycker det är synd att förbjuda på grund av att ett antal riksidioter inte klarar av att hantera fyrverkerierna på det sätt det är tänkt.
Faktum är att de allra flesta sköter det bra.
Jag är övertygad om att problemet inte kommer att försvinna.
Istället för att skjuta raketer på pinne så kommer idioterna att skjuta med tårtor eller annat istället. Det görs det redan.

O sedan är det så att förbudet kommer bara att följas av de som egentligen inte berörs av det.
Riksidioterna bryr sig ändå inte om något sådant förbud o kommer att fortsätta skjuta på blåljus o annat folk.
Tyvärr.
Du menar egentligen att alla ska ha rätt att äga en AK5 el inte ha några regler kring vapenlicenser, det är ju bara några få individer som inte kan hantera det.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Det finns mycket som skulle kunna förbjudas med motiveringen att det inte är nödvändigt och orsakar skada.

Hundar
Motorcyklar
Alkohol
Sportbilar
Tobak
Motorbåtar
Snöskotrar

Listan kan göras lång.

Allt bli en avvägning melkan nytta och risker. Men vad är nyttan med att folk tycker att det är kul? Jag skulle görna ha mindre regleringar, men det förtsätter ju att folk kan hantera det.
Suck... orkar inte ens argumentera. Antar att du inte var seriös nu
 
Men nog måste försäljning av fyrverkerier minskat dramatiskt?
Vi brukar i jobbet åka runt och kontrollera försäljare och dom flesta säger att det är sista gången, det är inte värt det för den lilla pengen dom tjänar.
Kan inte säga att jag kommer sakna dom heller.
 
Vi köper mer/dyrare för varje år! Aha, trodde det skulle bli totalförbjudet, men det är alltså bara mot ”pinne”, ej markbundna? Låter bra!

Vi har då grannar samt bekanta som vi firar nyår med, de hundarna är då helt oberörda, kanske är hundägaren som är rädd??

Nyår utan fyrverkerier känns tomt!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Men var är argumenten för att inte förbjuda? En timmes välbefinnande trotts att djuren far illa, miljön skadas och människor som ej kan ta sig ut för att dom blir beskjutna?
 
Lugn nu! Inga blir väl beskjutna! Djuren får väl hålla sig i skogen, eller på tallriken..
 
  • Gilla
Mickypersson83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.