17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Hundar behövs även som sällskap för många äldre ensamma. Det är en familjemedlem.A andersda skrev:
Lägg i stället upp ett hållbart argument för att inte förbjuda fyrverkerier.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 904 inlägg
Jag tycker argumenten för raketer till allmänheten är rätt torftiga.
Förbjud bilar (som ändå har stor nyttoeffekt utöver skadoeffekten)
Förbjud hundar (som ändå har stor nyttoeffekt utöver skadoeffekten)
Vi kan inte ha förbud för att vissa inte kan hantera det (då borde alla kunna köpa vapen fritt också)
Jag har inget emot att titta på raketer själv bortsett från miljöförstöringen, men jag ser att det finns stora problem med raketerna och smällarna så det borde räcka om kommunen arrangerade vettigt fyrverkeri. Om man så önskar kan man köra ett klockan 19;00 för de små barnen och ett klockan 00:00 för de stora barnen.
Förbjud bilar (som ändå har stor nyttoeffekt utöver skadoeffekten)
Förbjud hundar (som ändå har stor nyttoeffekt utöver skadoeffekten)
Vi kan inte ha förbud för att vissa inte kan hantera det (då borde alla kunna köpa vapen fritt också)
Jag har inget emot att titta på raketer själv bortsett från miljöförstöringen, men jag ser att det finns stora problem med raketerna och smällarna så det borde räcka om kommunen arrangerade vettigt fyrverkeri. Om man så önskar kan man köra ett klockan 19;00 för de små barnen och ett klockan 00:00 för de stora barnen.
Det finns självklart inte. Annat än en tusenårigtradition och ett kulturellt faktum. Jag anser det är vacker och effektfullt. Det är även bildligt passande att inviga drt nya år ett med smäll.G Ganescha skrev:
Ska man förbjuda allt som inte är strikt nödvändigt så blir vårt samhälle riktigt trist.
Det finns mycket som skulle kunna förbjudas med motiveringen att det inte är nödvändigt och orsakar skada.
Hundar
Motorcyklar
Alkohol
Sportbilar
Tobak
Motorbåtar
Snöskotrar
Listan kan göras lång.
Allt bli en avvägning melkan nytta och risker. Men vad är nyttan med att folk tycker att det är kul? Jag skulle görna ha mindre regleringar, men det förtsätter ju att folk kan hantera det.
Hundar
Motorcyklar
Alkohol
Sportbilar
Tobak
Motorbåtar
Snöskotrar
Listan kan göras lång.
Allt bli en avvägning melkan nytta och risker. Men vad är nyttan med att folk tycker att det är kul? Jag skulle görna ha mindre regleringar, men det förtsätter ju att folk kan hantera det.
Du menar egentligen att alla ska ha rätt att äga en AK5 el inte ha några regler kring vapenlicenser, det är ju bara några få individer som inte kan hantera det.K knipo skrev:Jag håller helt med Pumba.
Problemet är de som skjuter raketerna, inte raketerna i sig.
Att förbjuda är att putta bort problemet istället för att lösa det.
När vi (nu vet jag givetvis inte er ålder, men jag då) var små så var det lägre åldersgräns (15år) på fyrverkerier och lättare att få tag på.
Jag kan inte minnas att det sköts raketer på folk då. I alla fall inte i den omfattning och på det respektlösa sätt som sker idag.
Jag tycker det är synd att förbjuda på grund av att ett antal riksidioter inte klarar av att hantera fyrverkerierna på det sätt det är tänkt.
Faktum är att de allra flesta sköter det bra.
Jag är övertygad om att problemet inte kommer att försvinna.
Istället för att skjuta raketer på pinne så kommer idioterna att skjuta med tårtor eller annat istället. Det görs det redan.
O sedan är det så att förbudet kommer bara att följas av de som egentligen inte berörs av det.
Riksidioterna bryr sig ändå inte om något sådant förbud o kommer att fortsätta skjuta på blåljus o annat folk.
Tyvärr.
Suck... orkar inte ens argumentera. Antar att du inte var seriös nuD Daniel 109 skrev:Det finns mycket som skulle kunna förbjudas med motiveringen att det inte är nödvändigt och orsakar skada.
Hundar
Motorcyklar
Alkohol
Sportbilar
Tobak
Motorbåtar
Snöskotrar
Listan kan göras lång.
Allt bli en avvägning melkan nytta och risker. Men vad är nyttan med att folk tycker att det är kul? Jag skulle görna ha mindre regleringar, men det förtsätter ju att folk kan hantera det.
Men nog måste försäljning av fyrverkerier minskat dramatiskt?
Vi brukar i jobbet åka runt och kontrollera försäljare och dom flesta säger att det är sista gången, det är inte värt det för den lilla pengen dom tjänar.
Kan inte säga att jag kommer sakna dom heller.
Vi brukar i jobbet åka runt och kontrollera försäljare och dom flesta säger att det är sista gången, det är inte värt det för den lilla pengen dom tjänar.
Kan inte säga att jag kommer sakna dom heller.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi köper mer/dyrare för varje år! Aha, trodde det skulle bli totalförbjudet, men det är alltså bara mot ”pinne”, ej markbundna? Låter bra!
Vi har då grannar samt bekanta som vi firar nyår med, de hundarna är då helt oberörda, kanske är hundägaren som är rädd??
Nyår utan fyrverkerier känns tomt!
Vi har då grannar samt bekanta som vi firar nyår med, de hundarna är då helt oberörda, kanske är hundägaren som är rädd??
Nyår utan fyrverkerier känns tomt!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Lugn nu! Inga blir väl beskjutna! Djuren får väl hålla sig i skogen, eller på tallriken..