17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Ja, alltså skälet till att du hört det är att svartkrut, till skillnad från röksvagt krut, är känsligt för statisk elektricitet. Ni har ju i grunden rätt båda två. Vid hantering/tillverkning av svartkrut så måste man vara medveten om risken för antändning pga statisk elektricitet (pss som vid hantering av bensin), något man kan ignorera när det gäller röksvagt krut (det är t ex helt OK att använda plastredskap m.m).tommib skrev:
Men därmed inte sagt att det är en jättestor risk. Den är (mellan tummen och pekfingret) ungefär som bensin. Det händer med jämna mellanrum, men man måste normalt inte jorda sig, gå i speciella skor på ledande underlag osv. ESD-grejjorna kan man låta ligga kvar i skåpet.
Att ta på sig yllekoftan och låta sig dras runt på plastmattan i badrummet är dock inte att rekommendera. (Nåja, det finns ju även andra skäl att låta bli det.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Brukar tänka samma tanke varje gång jag ser någon grannhund som pissat på min gård.
Eller när man går efter random gångbana och ser plogkanterna täckta i hundskit
Eller när man går efter random gångbana och ser plogkanterna täckta i hundskit
Jag förstår din frustration, precis som jag förstår alla som blir skrämda av ej kopplade hundar som springer fritt.optimum skrev:
Eller föräldrar när folk kör för fort förbi deras hus, eller tågresenärer i tyst kupé när någpn tar ett mobilsamtal.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=138&t=13499&lv=0H heimlaga skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hunden är inte så pålitlig heller, men är ingen djurvän heller, håller hundar av alla sorter långt från mig, efter flertalet ”incidenter”
Älskar djur.! På tallrik, eller som rattmuff..ska inte ha dem i huset eller dra dem i koppel.
Älskar djur.! På tallrik, eller som rattmuff..ska inte ha dem i huset eller dra dem i koppel.
Så du menar på allvar att det är ok att skjuta fyverkerier vilken dag som helst för att någon hund har pissat på din gård, eller vad menar du?Silly Bear skrev:
Läste du mitt tidigare inlägg? Där jag skriver:optimum skrev:
Jäkligt stor skillnad
Jag förstår att det finns idioter men blir inte rädd.
Vi har ALLTID vår hund kopplad när den är utanför huset. Man gör så bara.
När våra barn var små var vi noga med att skydda barnen från idioter som kör för fort i villakvarter.
Hunden fattar inte att det finns de som kallar sig intelligenta men ändå är idioter och skjuter raketer idag.
Därför blir hunden rädd.
Idioter är farliga och det fattar troligen även du.
Det handlar alltså inte om att jag blir störd av något utan att hunden blir rädd.
Är du djurvän eller idiot?
"Jag förstår hur jobbigt det måste vara för djurägare att se sina djur bli så rädda, att vara orolig var gång man måste rasta dom veckorna innan nyår.
Det är tråkigt att folk har så lite respekt att man inte kan hålla sig att skjuta fyrverkerier mellan de tider och dagar som de flesta kommuner godkänt (påsk, valborg och nyårsafton ca 17-02)."
Det är intressant med människor som när de blir bemötta med generella påståenden tar till sig det som om det var riktat till dom personligen. Det spelar ingen roll hur ofta du har din hund kopplad, när flertalet inte har det vilket skapar ångest/panik hos de som tycker det är obehagligt.
Jag anser mig själv vara en djurvän (har haft flertalet husdjur och bygger gård för framtida djur), jag vet inte vad din definition av djurvän är så det är möjligt du har en annan åsikt.
Vad gör du för att underlätta för din hund? Du måste väl ha insett och tagit ställning till vilka problem och följder det finns med att äga en hund innan du köpte den?
Redigerat:
Då verkar vi vara av samma åsikt.X xLnT skrev:Läste du mitt tidigare inlägg? Där jag skriver:
"Jag förstår hur jobbigt det måste vara för djurägare att se sina djur bli så rädda, att vara orolig var gång man måste rasta dom veckorna innan nyår.
Det är tråkigt att folk har så lite respekt att man inte kan hålla sig att skjuta fyrverkerier mellan de tider och dagar som de flesta kommuner godkänt (påsk, valborg och nyårsafton ca 17-02)."
Det är intressant med människor som när de blir bemötta med generella påståenden tar till sig det som om det var riktat till dom personligen. Det spelar ingen roll hur ofta du har din hund kopplad, när flertalet inte har det vilket skapar ångest/panik hos de som tycker det är obehagligt.
Jag anser mig själv vara en djurvän (har haft flertalet husdjur och bygger gård för framtida djur), jag vet inte vad din definition av djurvän är så det är möjligt du har en annan åsikt.
Vad gör du för att underlätta för din hund? Du måste väl ha insett och tagit ställning till vilka problem och följder det finns med att äga en hund?
Hundens rädsla för raketer mm har vi fått lite tips inför nästa år.
Annars försöker vi agera så normalt som möjligt för att ge en lugnande effekt.
Vi brukar förbereda det mesta inklusive hundar väl för att kunna agera och ta hand om det på lämpligt sätt.
Dock inte att den skulle vara så rädd för raketer när tidigare hund vi haft inte reagerat.
Förstår att folk vill fira på nyår men saknar helt förståelse för idioter som inte kan visa hänsyn till att ge katten i raketer före och efter nyår. Samma givetvis med folk som inte fattar att hundar ska vara kopplade när de är ute och rastas.
Eller folk som inte kan hantera hundar och borde skaffat sig ett akvarie med fiskar istället.
optimum skrev:
Jäkligt stor skillnad
Jag förstår att det finns idioter men blir inte rädd.
Vi har ALLTID vår hund kopplad när den är utanför huset. Man gör så bara.
När våra barn var små var vi noga med att skydda barnen från idioter som kör för fort i villakvarter.
Hunden fattar inte att det finns de som kallar sig intelligenta men ändå är idioter och skjuter raketer idag.
Därför blir hunden rädd.
Idioter är farliga och det fattar troligen även du.
Det handlar alltså inte om att jag blir störd av något utan att hunden blir rädd.
Är du djurvän eller idiot?
Så du har alltid din hund kopplad, men alla har inte det. Ska vi då förbjuda hundar?
Jag sköter mig och håller mig till lagen när det gäller fyrverkerier, men alla gör inte det. Ska vi förbjuda fyrverkerier
Det kanske är samma typ av människor som släpper sina kamphundar på motionsspåret runt sjön som skjuter fyrverkerier utan omdöme?
Dom kanske kör för fort med bilen med?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden