Fyrverkerier

  • Ja det är tradition

    30 Röster 28,0%
  • Nej tänker på miljön

    15 Röster 14,0%
  • Nej har djur som är rädda

    19 Röster 17,8%
  • Nej saknar intresse

    26 Röster 24,3%
  • Nej av annan anledning

    17 Röster 15,9%
  • Antal röster
    107
  • Omröstningen stängd .
X xLnT skrev:
Med fyrverkerisatser menar jag: [länk]
Med enstaka bombrör menar jag: [länk]
Dessa kommer säljas i år.
 
tommib tommib skrev:
Ah, intressant. Jag har lärt mig tidigare att det är så. Nåja, bättre att vara på den säkra sidan.
Ja, alltså skälet till att du hört det är att svartkrut, till skillnad från röksvagt krut, är känsligt för statisk elektricitet. Ni har ju i grunden rätt båda två. Vid hantering/tillverkning av svartkrut så måste man vara medveten om risken för antändning pga statisk elektricitet (pss som vid hantering av bensin), något man kan ignorera när det gäller röksvagt krut (det är t ex helt OK att använda plastredskap m.m).

Men därmed inte sagt att det är en jättestor risk. Den är (mellan tummen och pekfingret) ungefär som bensin. Det händer med jämna mellanrum, men man måste normalt inte jorda sig, gå i speciella skor på ledande underlag osv. ESD-grejjorna kan man låta ligga kvar i skåpet.

Att ta på sig yllekoftan och låta sig dras runt på plastmattan i badrummet är dock inte att rekommendera. (Nåja, det finns ju även andra skäl att låta bli det. ;))
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nu, onsdag 2/1 kl. 17:35 är någon jävel igång och skjuter raketer.

Givetvis reagerar hunden med skall och oro. Igen.

Faen för dessa jävlar som inte kan hantera detta med raketer.
 
Brukar tänka samma tanke varje gång jag ser någon grannhund som pissat på min gård.

Eller när man går efter random gångbana och ser plogkanterna täckta i hundskit
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu, onsdag 2/1 kl. 17:35 är någon jävel igång och skjuter raketer.

Givetvis reagerar hunden med skall och oro. Igen.

Faen för dessa jävlar som inte kan hantera detta med raketer.
Jag förstår din frustration, precis som jag förstår alla som blir skrämda av ej kopplade hundar som springer fritt.
Eller föräldrar när folk kör för fort förbi deras hus, eller tågresenärer i tyst kupé när någpn tar ett mobilsamtal.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Jag försökte utbilda mig och har tentat för laddarlicens...... men hade inte råd med praktiken. Ett år heltid utan lön.
I Finland får man inte spränga någonting utan licens....... men jag fungerar allvarligt på att försöka orda fram krut någonstans ifrån och börja spränga olagligt.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=138&t=13499&lv=0
 
Hunden är inte så pålitlig heller, men är ingen djurvän heller, håller hundar av alla sorter långt från mig, efter flertalet ”incidenter”

Älskar djur.! På tallrik, eller som rattmuff..ska inte ha dem i huset eller dra dem i koppel.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Brukar tänka samma tanke varje gång jag ser någon grannhund som pissat på min gård.

Eller när man går efter random gångbana och ser plogkanterna täckta i hundskit
Så du menar på allvar att det är ok att skjuta fyverkerier vilken dag som helst för att någon hund har pissat på din gård, eller vad menar du?
 
optimum optimum skrev:
Jäkligt stor skillnad

Jag förstår att det finns idioter men blir inte rädd.
Vi har ALLTID vår hund kopplad när den är utanför huset. Man gör så bara.
När våra barn var små var vi noga med att skydda barnen från idioter som kör för fort i villakvarter.

Hunden fattar inte att det finns de som kallar sig intelligenta men ändå är idioter och skjuter raketer idag.
Därför blir hunden rädd.
Idioter är farliga och det fattar troligen även du.

Det handlar alltså inte om att jag blir störd av något utan att hunden blir rädd.

Är du djurvän eller idiot?
Läste du mitt tidigare inlägg? Där jag skriver:
"Jag förstår hur jobbigt det måste vara för djurägare att se sina djur bli så rädda, att vara orolig var gång man måste rasta dom veckorna innan nyår.
Det är tråkigt att folk har så lite respekt att man inte kan hålla sig att skjuta fyrverkerier mellan de tider och dagar som de flesta kommuner godkänt (påsk, valborg och nyårsafton ca 17-02)."

Det är intressant med människor som när de blir bemötta med generella påståenden tar till sig det som om det var riktat till dom personligen. Det spelar ingen roll hur ofta du har din hund kopplad, när flertalet inte har det vilket skapar ångest/panik hos de som tycker det är obehagligt.

Jag anser mig själv vara en djurvän (har haft flertalet husdjur och bygger gård för framtida djur), jag vet inte vad din definition av djurvän är så det är möjligt du har en annan åsikt.

Vad gör du för att underlätta för din hund? Du måste väl ha insett och tagit ställning till vilka problem och följder det finns med att äga en hund innan du köpte den?
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
optimum
X xLnT skrev:
Läste du mitt tidigare inlägg? Där jag skriver:
"Jag förstår hur jobbigt det måste vara för djurägare att se sina djur bli så rädda, att vara orolig var gång man måste rasta dom veckorna innan nyår.
Det är tråkigt att folk har så lite respekt att man inte kan hålla sig att skjuta fyrverkerier mellan de tider och dagar som de flesta kommuner godkänt (påsk, valborg och nyårsafton ca 17-02)."

Det är intressant med människor som när de blir bemötta med generella påståenden tar till sig det som om det var riktat till dom personligen. Det spelar ingen roll hur ofta du har din hund kopplad, när flertalet inte har det vilket skapar ångest/panik hos de som tycker det är obehagligt.

Jag anser mig själv vara en djurvän (har haft flertalet husdjur och bygger gård för framtida djur), jag vet inte vad din definition av djurvän är så det är möjligt du har en annan åsikt.

Vad gör du för att underlätta för din hund? Du måste väl ha insett och tagit ställning till vilka problem och följder det finns med att äga en hund?
Då verkar vi vara av samma åsikt.
Hundens rädsla för raketer mm har vi fått lite tips inför nästa år.
Annars försöker vi agera så normalt som möjligt för att ge en lugnande effekt.
Vi brukar förbereda det mesta inklusive hundar väl för att kunna agera och ta hand om det på lämpligt sätt.
Dock inte att den skulle vara så rädd för raketer när tidigare hund vi haft inte reagerat.

Förstår att folk vill fira på nyår men saknar helt förståelse för idioter som inte kan visa hänsyn till att ge katten i raketer före och efter nyår. Samma givetvis med folk som inte fattar att hundar ska vara kopplade när de är ute och rastas.
Eller folk som inte kan hantera hundar och borde skaffat sig ett akvarie med fiskar istället.
 
optimum optimum skrev:
Jäkligt stor skillnad

Jag förstår att det finns idioter men blir inte rädd.
Vi har ALLTID vår hund kopplad när den är utanför huset. Man gör så bara.
När våra barn var små var vi noga med att skydda barnen från idioter som kör för fort i villakvarter.

Hunden fattar inte att det finns de som kallar sig intelligenta men ändå är idioter och skjuter raketer idag.
Därför blir hunden rädd.
Idioter är farliga och det fattar troligen även du.

Det handlar alltså inte om att jag blir störd av något utan att hunden blir rädd.

Är du djurvän eller idiot?

Så du har alltid din hund kopplad, men alla har inte det. Ska vi då förbjuda hundar?

Jag sköter mig och håller mig till lagen när det gäller fyrverkerier, men alla gör inte det. Ska vi förbjuda fyrverkerier

Det kanske är samma typ av människor som släpper sina kamphundar på motionsspåret runt sjön som skjuter fyrverkerier utan omdöme?
Dom kanske kör för fort med bilen med?
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.