Fyrverkerier

  • Ja det är tradition

    30 Röster 28,0%
  • Nej tänker på miljön

    15 Röster 14,0%
  • Nej har djur som är rädda

    19 Röster 17,8%
  • Nej saknar intresse

    26 Röster 24,3%
  • Nej av annan anledning

    17 Röster 15,9%
  • Antal röster
    107
  • Omröstningen stängd .
R RapidSledge skrev:
Förbudet närmar sig..

"Redan innan tolvslaget kommer uppgifter om fyrverkerier som orsakat problem.

I Vallby i Västerås uppges ungdomar ha kastat smällare och fyrverkerier mot människor och en polisbil, uppger P4 Västmanland.

– Man har skjutit mot människor, man har skjutit mot bilar, man har skjutit från lägenheter och ner mot gatan, säger Mats Länn, RLC-befäl vid polisen i region mitt.

Även i Näsby i Kristianstad har polisen blivit beskjuten av fyrverkerier."
Problemet med de där är ju att det inte är fyrverkerierna det är fel på, då hade ju ett förbud löst problemet jättesnabbt, det där är ju individer som inte är anpassade för samhället och det kommer ju bara fortsätta med andra verktyg om man tar bort lite raketer, det jag blir lite förvånad över är ju att man kan skjuta en förståndshandikappad unge med leksaksvapen men det går inte att göra ett skit åt personer som helt uppenbarligen står och drar iväg en rejäl bomb rakt mot någon
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Om du nu är så orolig om din hund så kan det väl inte vara hela världen att en dag /år antingen åka med hunden någonstans där det är tystare eller lämna bort hunden till någon som bor utanför tätbebyggt område.

Måste hela Sverige anpassa sitt nyårsfirande efter dig och din hund?
Nej men man kan visa respekt till andra människor/djur och inte vara en egoist.
 
T twoody skrev:
Nej men man kan visa respekt till andra människor/djur och inte vara en egoist.
Samtidigt så är det ju sånt här man får ta när man väljer att bosätta sig i ett tätbebyggt område, vad gör du med hunden när de åskar ute? Borde ju vara samma problem?
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Fisch Fisch skrev:
Vi har hund och vi skjuter raketer. För oss är bekymmerslöst.
Kul för er att det är bekymmerslöst, synd att det inte är det för alla.
 
Förbjud! Enbart kommunerna själva ska få hålla i det. Är ju rena krigszonerna i städerna. Verkligen illa!
Sen har vi givetvis djuren som mår dåligt.
Ser inget gott i det alls faktiskt.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Samtidigt så är det ju sånt här man får ta när man väljer att bosätta sig i ett tätbebyggt område, vad gör du med hunden när de åskar ute? Borde ju vara samma problem?
Och du är djurägare?
 
Avstår av ekonomiska skäl (finns roligare saker som är mer bestående att slösa pengar på), hänsyn till husdjur (främst andras, katten verkar supercool) och framförallt för att jag är emot att kreti och pleti med under 100 i iq ska kunna köpa pjäser och skjuta av mot andra människor eller sig själva. Har bevittnat yngre människor ikväll som sköt lite hur som helst, det hade lika gärna kunnat bli en olycka av det hela. Inte vågar man gå och säga till heller när de skjuter vilt omkring sig åt alla håll.
 
T twoody skrev:
Och du är djurägare?
Inte hund eller katt längre, det var några år sedan, jag har däremot en massa höns som jag ser till att ha på ett ställe där det funkar.

Eftersom de hundar vi haft inte hade problem med raketer så upplevde vi inte heller några problem vid åska så jag vet inte hur det funkar, fenomenet är ju rätt lika.
 
Googlade lite snabbt

15% av svenskarna äger hund.
Om vi räknar extremt högt och säger att 7% har rädda hundar.

Ska 7% av Sverige diktera villkoren för hur resten av Sverige firar nyår, vilket är EN kväll om året.

Och då har vi inte ens räknat att alla dom där 7% inte bor inom tätbebyggelse

Nä istället för att gnälla på att resten av Sverige inte visar hänsyn för er hund.
Ta och visa den hänsyn själva och ta den utanför stan
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Förbjud! Enbart kommunerna själva ska få hålla i det. Är ju rena krigszonerna i städerna. Verkligen illa!
Sen har vi givetvis djuren som mår dåligt.
Ser inget gott i det alls faktiskt.
Problemet är ju inte raketerna, det är ju människorna bakom man måste komma till rätta med inte verktyget
 
Usch ja, har varit i Näsby i dagarna och det är helt galet. Att ge dessa ligister så enkel tillgång till dessa ”bomber” är helt sjukt!! Givetvis så skal det förbjudas med engång. Ge mig ETT hållbart argument för att det ej skal förbjudas.
 
G Ganescha skrev:
Usch ja, har varit i Näsby i dagarna och det är helt galet. Att ge dessa ligister så enkel tillgång till dessa ”bomber” är helt sjukt!! Givetvis så skal det förbjudas med engång. Ge mig ETT hållbart argument för att det ej skal förbjudas.
Det enkla är ju att dessa människor behöver hjälp, tar man bort raketerna så flyttar man bara problemet, är ju högst tveksamt att dessa individer sitter och dricker kaffe och kollar på tv resten av årets dagar.

Däremot så tycker jag det är en positiv grej att man ska behöva tillstånd, det är ju högst tveksamt att dessa individer får tillstånd beviljat, om det nu inte är polaren som sitter och skriver tillstånden.
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Problemet är ju inte raketerna, det är ju människorna bakom man måste komma till rätta med inte verktyget
Till vilket pris då? I dessa områden bor det mycket äldre människor, dessa människor vågar ej inte ens gå ut för dom blir beskjutna av ungdomar.
Att få dessa ungdomar på andra tankar lär man ej lyckas med.
 
P Pumba skrev:
Det enkla är ju att dessa människor behöver hjälp, tar man bort raketerna så flyttar man bara problemet, är ju högst tveksamt att dessa individer sitter och dricker kaffe och kollar på tv resten av årets dagar.
Men varför ge dom så enkel tillgång ö.h.t? Både du och jag klarar oss galant utan raketer på nyår. Ett förbud skulle drabba dig och mig väldigt milt.
 
G Ganescha skrev:
Till vilket pris då? I dessa områden bor det mycket äldre människor, dessa människor vågar ej inte ens gå ut för dom blir beskjutna av ungdomar.
Att få dessa ungdomar på andra tankar lär man ej lyckas med.
Jo man det kommer ju bara regna sten och annat istället så det är ju buset man måste jobba med, man kan inte bota sjukdomen genom att dämpa symptomen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.