17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Min hund tränas varje dag och utbildas, det handlar inte om nåt assessoarP Pumba skrev:Jag ser allt för många kompisar som skaffar sig div djur som man sedan ger fan i att ta hand om utan de får klara sig större delen själva, jag tror mycket ligger i hur man tar hand om sin hund och uppfostrar den.
Men om man bara ska ha en hund för det är någon kul accessoar utan att förstå resten av biten så är det ju klart att man kan göra den skotträdd med
"Omkring en tredjedel av våra cirka 730 000 hundar är skotträdda. Djurens känsliga öron kan uppfatta smällarljud som en intensiv smärta, som ger upphov till kraftig rädsla. Så många som 35 000 hundar medicineras med psykofarmaka varje gång smällandet brakar löst. Det är inte bara husdjuren som lider, även vilda djur far illa, särskilt i tättbebyggda områden. Och människor drabbas; krigsskadade, äldre och personer som är särskilt känsliga.
Våra grannländer Finland och Norge har en betydligt restriktivare lagstiftning vad gäller fyrverkerier. Raketer på pinne är helt förbjudna i Norge och i båda länderna är tiden för fyrverkerier begränsad till klockan 18–02 på nyårsafton om man inte har särskilt tillstånd. Resultatet i Norge efter införandet av förbudet blev 80 procent färre ögonskador och inga bränder orsakade av fyrverkerier. Dessutom tusentals färre stressade och plågade hundar."
Våra grannländer Finland och Norge har en betydligt restriktivare lagstiftning vad gäller fyrverkerier. Raketer på pinne är helt förbjudna i Norge och i båda länderna är tiden för fyrverkerier begränsad till klockan 18–02 på nyårsafton om man inte har särskilt tillstånd. Resultatet i Norge efter införandet av förbudet blev 80 procent färre ögonskador och inga bränder orsakade av fyrverkerier. Dessutom tusentals färre stressade och plågade hundar."
Hehe. Ja. Kriminella sprängde porten på grannhuset för ett tag sedan. Jag var i källaren när laddningen briserade och huset skakade av tryckvågen. Ingen skadades som tur var.Johannes Carlsson skrev:
Nej tack. Kollade på fyrverkerier från köksfönstret. Kan tycka det är acceptabelt med arrangerat fyverkeri. Fast det är ett otroligt slöseri.
Sen tycker jag att gemene man inte borde få ha några som helst fyverkerier endast på grund av hur det missköts. Här smäller folk bomber på gatorna fram till maj. Och eftersom det är i Göteborg vet man inte om det är smällare eller skottlossning.
Lekte med smällare när jag var yngre, skitkul och sprang omkring med brända fingrar men tyvärr kan inte alla hantera det. Och synd om alla djuren som lider.
För egen del blir det inga raketer av hänsyn till djur och miljö. När jag var yngre byggde vi egna bomber och höll på med salutkanoner så jag gillar när det smäller, men jag tycker det är för dåligt drag i fyrverkerierna som säljs till konsument.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
På (mo)bilen??
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Förstod att denna tråd skulle leda dit men jag tycker att det är något att diskutera mvh Andreas
Vi har en mindre hund som mår skit nu för de skjuter raketer som galningar redan nu kl. 19:35
Har ni tips om hur vi ska göra för att få hunden att må bra igen?
Gå ut och slå alla jävlar på käften som jävlas med sina raketer?
Avliva hunden är inget alternativ.
För helvete, man skjuter raketer kl 24:00 och inte nu!!!
Har ni tips om hur vi ska göra för att få hunden att må bra igen?
Gå ut och slå alla jävlar på käften som jävlas med sina raketer?
Avliva hunden är inget alternativ.
För helvete, man skjuter raketer kl 24:00 och inte nu!!!
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Adaptil använder jag
Skulle gärna vilja se det du upplever som galet nu.optimum skrev:
Vi har en mindre hund som mår skit nu för de skjuter raketer som galningar redan nu kl. 19:35
Har ni tips om hur vi ska göra för att få hunden att må bra igen?
Gå ut och slå alla jävlar på käften som jävlas med sina raketer?
Avliva hunden är inget alternativ.
För helvete, man skjuter raketer kl 24:00 och inte nu!!!