Fyrverkerier

  • Ja det är tradition

    30 Röster 28,0%
  • Nej tänker på miljön

    15 Röster 14,0%
  • Nej har djur som är rädda

    19 Röster 17,8%
  • Nej saknar intresse

    26 Röster 24,3%
  • Nej av annan anledning

    17 Röster 15,9%
  • Antal röster
    107
  • Omröstningen stängd .
Jag är mot fyrverkerier av flera orsaker:
-Först och främst miljön. Jag har ju samlat plastskräp längs stränderna i flera år och det brukar ligga mycket ilandflutet fyrverkeriskräp där. Eftersom största delen av avfallet är kemiskt som inte flyter iland så inser jag att det handlar om en betydande förorening. För att inte tala om föroreningarna i länderna där fyrverkerierna tillverkas.
-Djur. Både husdjur och vilda djur blir vettskrämda.
-Ekonomi. Oförsvarligt slöseri med pengar på onödiga importvaror som inte gör någon nytta för vårt samhälle. Att sluta med fyrverkerier skulle vara ett steg mot en sundare utrikeshandelsbalans och det skulle göra nytta i många barnfamiljers tunna plånböcker.
-Olycksrisk. Det sker mycket olyckor i onödan.

I stället kunde ju myndigheterna göra det lagligt och möjligt att köpa ut vattenskott eller små mängder dynamit....... så man skulle kunna spränga sådant som gör någon nytta. Spränga stenar i åkrar i diken och i husgrunder och på skogsvägar. Det sprängandet gör ju nytta för samhället.
 
  • Gilla
O.Cholm och 10 till
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Skjuts smällare två gånger om året då kan väll djurägarna med sina djur gå och gömma sig.
Känns ju välldigt märkligt att falk tycker att man ska sluta för dom två gångerna!
Tack för din omtanke och storsinthet
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Varför är inte jakthundar skotträdda?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Nej tack. Kollade på fyrverkerier från köksfönstret. Kan tycka det är acceptabelt med arrangerat fyverkeri. Fast det är ett otroligt slöseri.

Sen tycker jag att gemene man inte borde få ha några som helst fyverkerier endast på grund av hur det missköts. Här smäller folk bomber på gatorna fram till maj. Och eftersom det är i Göteborg vet man inte om det är smällare eller skottlossning.
Lekte med smällare när jag var yngre, skitkul och sprang omkring med brända fingrar men tyvärr kan inte alla hantera det. Och synd om alla djuren som lider.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Jag är mot fyrverkerier av flera orsaker:
-Först och främst miljön. Jag har ju samlat plastskräp längs stränderna i flera år och det brukar ligga mycket ilandflutet fyrverkeriskräp där. Eftersom största delen av avfallet är kemiskt som inte flyter iland så inser jag att det handlar om en betydande förorening. För att inte tala om föroreningarna i länderna där fyrverkerierna tillverkas.
-Djur. Både husdjur och vilda djur blir vettskrämda.
-Ekonomi. Oförsvarligt slöseri med pengar på onödiga importvaror som inte gör någon nytta för vårt samhälle. Att sluta med fyrverkerier skulle vara ett steg mot en sundare utrikeshandelsbalans och det skulle göra nytta i många barnfamiljers tunna plånböcker.
-Olycksrisk. Det sker mycket olyckor i onödan.

I stället kunde ju myndigheterna göra det lagligt och möjligt att köpa ut vattenskott eller små mängder dynamit....... så man skulle kunna spränga sådant som gör någon nytta. Spränga stenar i åkrar i diken och i husgrunder och på skogsvägar. Det sprängandet gör ju nytta för samhället.
Det är ju lagligt att krutspränga, haken är att du får utbilda dig så att vi andra slipper betala dina sjukvårdskostnader.
 
K
Har köpt och kommer bränna av fyrverkeri.
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Varför är inte jakthundar skotträdda?
Den skotträdda jakthunden blir sällskapshund.

Finns hundar som går och gömmer sig av bara åsynen av ett gevär.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför är inte jakthundar skotträdda?
Exakt jagar själv och har djur varken jaktuhundarna är rädda. Och många hästägare klagar på motorcyklar och crossar (vilket jag kör) men lustigt nog var min gammla grannes hästar och får inte rädda kunde köra precis bredvid dom!
Vi började köra lungt förbi och sedan efter ett tag så brydde dom sig inte alls.

Folk får vänja sina djur och inte dalta hela tiden!
 
  • Gilla
Silly Bear och 2 till
  • Laddar…
R
K Kvarnapajken skrev:
Exakt jagar själv och har djur varken jaktuhundarna är rädda. Och många hästägare klagar på motorcyklar och crossar (vilket jag kör) men lustigt nog var min gammla grannes hästar och får inte rädda kunde köra precis bredvid dom!
Vi började köra lungt förbi och sedan efter ett tag så brydde dom sig inte alls.

Folk får vänja sina djur och inte dalta hela tiden!
Dagens daltande tycker jag gäller mest människor.
 
Det gäller även många djurägare. Tyvärr tycks många snarare bekräfta rädslan vilket gör det mycket värre.

Jag tror att det är väldigt beroende på ägaren.
 
  • Gilla
pilen och 3 till
  • Laddar…
optimum
D Daniel 109 skrev:
Det gäller även många djurägare. Tyvärr tycks många snarare bekräfta rädslan vilket gör det mycket värre.

Jag tror att det är väldigt beroende på ägaren.
Nej det stämmer inte.
Vi har som jag tidigare skrivit haft en golden retriever och den var fullständigt orädd men inte den mindre hunden vi har nu.
 
Bevisar det något?
 
Mina nuvarande hundar är inte skotträdda men klart osäkra idag förra året rapporterades tre fall av djur som dött eller akut avlivads av skador orsakade av fyrverkerier så problemet finns.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Fy fan så äckligt jävla syniskt. Skäms sjufallt skäms
Jag ser allt för många kompisar som skaffar sig div djur som man sedan ger fan i att ta hand om utan de får klara sig större delen själva, jag tror mycket ligger i hur man tar hand om sin hund och uppfostrar den.
Men om man bara ska ha en hund för det är någon kul accessoar utan att förstå resten av biten så är det ju klart att man kan göra den skotträdd med
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Tittade in för att se om det fanns en gott-nytt-år-tråd. Inte riktigt, men man tager vad man haver!

Gott nytt på er skotträdda, miljöförstörare, hundsjåpiga, hänsynslösa, kulturlösa och -förstörare och alla som inte tar åt sig alls.

Nu tar vi in förrätten! :D:beer:
 
  • Gilla
Oldfart och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.