17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Jag är mot fyrverkerier av flera orsaker:
-Först och främst miljön. Jag har ju samlat plastskräp längs stränderna i flera år och det brukar ligga mycket ilandflutet fyrverkeriskräp där. Eftersom största delen av avfallet är kemiskt som inte flyter iland så inser jag att det handlar om en betydande förorening. För att inte tala om föroreningarna i länderna där fyrverkerierna tillverkas.
-Djur. Både husdjur och vilda djur blir vettskrämda.
-Ekonomi. Oförsvarligt slöseri med pengar på onödiga importvaror som inte gör någon nytta för vårt samhälle. Att sluta med fyrverkerier skulle vara ett steg mot en sundare utrikeshandelsbalans och det skulle göra nytta i många barnfamiljers tunna plånböcker.
-Olycksrisk. Det sker mycket olyckor i onödan.
I stället kunde ju myndigheterna göra det lagligt och möjligt att köpa ut vattenskott eller små mängder dynamit....... så man skulle kunna spränga sådant som gör någon nytta. Spränga stenar i åkrar i diken och i husgrunder och på skogsvägar. Det sprängandet gör ju nytta för samhället.
-Först och främst miljön. Jag har ju samlat plastskräp längs stränderna i flera år och det brukar ligga mycket ilandflutet fyrverkeriskräp där. Eftersom största delen av avfallet är kemiskt som inte flyter iland så inser jag att det handlar om en betydande förorening. För att inte tala om föroreningarna i länderna där fyrverkerierna tillverkas.
-Djur. Både husdjur och vilda djur blir vettskrämda.
-Ekonomi. Oförsvarligt slöseri med pengar på onödiga importvaror som inte gör någon nytta för vårt samhälle. Att sluta med fyrverkerier skulle vara ett steg mot en sundare utrikeshandelsbalans och det skulle göra nytta i många barnfamiljers tunna plånböcker.
-Olycksrisk. Det sker mycket olyckor i onödan.
I stället kunde ju myndigheterna göra det lagligt och möjligt att köpa ut vattenskott eller små mängder dynamit....... så man skulle kunna spränga sådant som gör någon nytta. Spränga stenar i åkrar i diken och i husgrunder och på skogsvägar. Det sprängandet gör ju nytta för samhället.
Varför är inte jakthundar skotträdda?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Nej tack. Kollade på fyrverkerier från köksfönstret. Kan tycka det är acceptabelt med arrangerat fyverkeri. Fast det är ett otroligt slöseri.
Sen tycker jag att gemene man inte borde få ha några som helst fyverkerier endast på grund av hur det missköts. Här smäller folk bomber på gatorna fram till maj. Och eftersom det är i Göteborg vet man inte om det är smällare eller skottlossning.
Lekte med smällare när jag var yngre, skitkul och sprang omkring med brända fingrar men tyvärr kan inte alla hantera det. Och synd om alla djuren som lider.
Sen tycker jag att gemene man inte borde få ha några som helst fyverkerier endast på grund av hur det missköts. Här smäller folk bomber på gatorna fram till maj. Och eftersom det är i Göteborg vet man inte om det är smällare eller skottlossning.
Lekte med smällare när jag var yngre, skitkul och sprang omkring med brända fingrar men tyvärr kan inte alla hantera det. Och synd om alla djuren som lider.
Det är ju lagligt att krutspränga, haken är att du får utbilda dig så att vi andra slipper betala dina sjukvårdskostnader.H heimlaga skrev:Jag är mot fyrverkerier av flera orsaker:
-Först och främst miljön. Jag har ju samlat plastskräp längs stränderna i flera år och det brukar ligga mycket ilandflutet fyrverkeriskräp där. Eftersom största delen av avfallet är kemiskt som inte flyter iland så inser jag att det handlar om en betydande förorening. För att inte tala om föroreningarna i länderna där fyrverkerierna tillverkas.
-Djur. Både husdjur och vilda djur blir vettskrämda.
-Ekonomi. Oförsvarligt slöseri med pengar på onödiga importvaror som inte gör någon nytta för vårt samhälle. Att sluta med fyrverkerier skulle vara ett steg mot en sundare utrikeshandelsbalans och det skulle göra nytta i många barnfamiljers tunna plånböcker.
-Olycksrisk. Det sker mycket olyckor i onödan.
I stället kunde ju myndigheterna göra det lagligt och möjligt att köpa ut vattenskott eller små mängder dynamit....... så man skulle kunna spränga sådant som gör någon nytta. Spränga stenar i åkrar i diken och i husgrunder och på skogsvägar. Det sprängandet gör ju nytta för samhället.
Exakt jagar själv och har djur varken jaktuhundarna är rädda. Och många hästägare klagar på motorcyklar och crossar (vilket jag kör) men lustigt nog var min gammla grannes hästar och får inte rädda kunde köra precis bredvid dom!Fotografen skrev:
Vi började köra lungt förbi och sedan efter ett tag så brydde dom sig inte alls.
Folk får vänja sina djur och inte dalta hela tiden!
Dagens daltande tycker jag gäller mest människor.K Kvarnapajken skrev:Exakt jagar själv och har djur varken jaktuhundarna är rädda. Och många hästägare klagar på motorcyklar och crossar (vilket jag kör) men lustigt nog var min gammla grannes hästar och får inte rädda kunde köra precis bredvid dom!
Vi började köra lungt förbi och sedan efter ett tag så brydde dom sig inte alls.
Folk får vänja sina djur och inte dalta hela tiden!
Det gäller även många djurägare. Tyvärr tycks många snarare bekräfta rädslan vilket gör det mycket värre.
Jag tror att det är väldigt beroende på ägaren.
Jag tror att det är väldigt beroende på ägaren.
Nej det stämmer inte.D Daniel 109 skrev:
Vi har som jag tidigare skrivit haft en golden retriever och den var fullständigt orädd men inte den mindre hunden vi har nu.
Bevisar det något?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Mina nuvarande hundar är inte skotträdda men klart osäkra idag förra året rapporterades tre fall av djur som dött eller akut avlivads av skador orsakade av fyrverkerier så problemet finns.
Jag ser allt för många kompisar som skaffar sig div djur som man sedan ger fan i att ta hand om utan de får klara sig större delen själva, jag tror mycket ligger i hur man tar hand om sin hund och uppfostrar den.S Skärkarln skrev:
Men om man bara ska ha en hund för det är någon kul accessoar utan att förstå resten av biten så är det ju klart att man kan göra den skotträdd med
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Tittade in för att se om det fanns en gott-nytt-år-tråd. Inte riktigt, men man tager vad man haver!
Gott nytt på er skotträdda, miljöförstörare, hundsjåpiga, hänsynslösa, kulturlösa och -förstörare och alla som inte tar åt sig alls.
Nu tar vi in förrätten!

Gott nytt på er skotträdda, miljöförstörare, hundsjåpiga, hänsynslösa, kulturlösa och -förstörare och alla som inte tar åt sig alls.
Nu tar vi in förrätten!