Fyrverkerier

  • Ja det är tradition

    30 Röster 28,0%
  • Nej tänker på miljön

    15 Röster 14,0%
  • Nej har djur som är rädda

    19 Röster 17,8%
  • Nej saknar intresse

    26 Röster 24,3%
  • Nej av annan anledning

    17 Röster 15,9%
  • Antal röster
    107
  • Omröstningen stängd .
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Helt fel att det är sista året.
Nöjd?
Nej. Du verkar tycka att optimum missförstått något? Det kanske vore på sin plats att lägga ut texten lite, för jag har då rakt ingen aning.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. Du verkar tycka att optimum missförstått något? Det kanske vore på sin plats att lägga ut texten lite, för jag har då rakt ingen aning.
Det är många som missförstått.
Sista året gäller pinnraketer.
Sen måste man söka tillstånd för det.
Men det gäller inte övriga fyrverkerier.
 
  • Gilla
docboy och 3 till
  • Laddar…
När det gäller diskussioner om fyrverkeriers vara eller inte vara är det märkliga att det alltid är debatt vid nyår, men aldrig valborg?
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
När det gäller diskussioner om fyrverkeriers vara eller inte vara är det märkliga att det alltid är debatt vid nyår, men aldrig valborg?
Västgötar osv. firar påsk o Stockholmare firar Valborg.

Påsksmällare
Valborgssmällare...

Smällare på valborg runt västkusten skulle orsaka gräsbrand
 
Fotografen Fotografen skrev:
När det gäller diskussioner om fyrverkeriers vara eller inte vara är det märkliga att det alltid är debatt vid nyår, men aldrig valborg?
Kan man köpa fyrverkerier vid valborg?
Aldrig sett eller hört någon vid den tidpunkten.
 
optimum
Idioter redan igång nu och skjuter och hunden redan panikslagen.
Kl 17:05

Nöjda alla fanatiker?

Om man kunnat hålla sig till 12-slaget och en stund därefter.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Idioter redan igång nu och skjuter och hunden redan panikslagen.
Kl 17:05

Nöjda alla fanatiker?

Om man kunnat hålla sig till 12-slaget och en stund därefter.
Tycker det är märkligt de där med hundar, vi har haft hund och katter i över 20 år och aldrig haft några problem att någon är rädd för fyrverkerier, du får väl gosa lite extra med hunden
 
  • Gilla
  • Arg
deetee och 8 till
  • Laddar…
R
P Pumba skrev:
Tycker det är märkligt de där med hundar, vi har haft hund och katter i över 20 år och aldrig haft några problem att någon är rädd för fyrverkerier, du får väl gosa lite extra med hunden
Det är ett verkligt problem och beroende från hund till hund hur allvarligt det är.
Du får tänka på att hunden hör minst dubbelt så bra som du. Att den inte alltid lyssnar till ditt tillrop beror på andra saker än hörseln.

Det är folk som missköter sig och inte tar hänsyn som gör att vi är ett förbudssamhälle.
 
  • Gilla
22efw
  • Laddar…
optimum
P Pumba skrev:
Tycker det är märkligt de där med hundar, vi har haft hund och katter i över 20 år och aldrig haft några problem att någon är rädd för fyrverkerier, du får väl gosa lite extra med hunden
Hade en golden retriever för många år sedan och den var inte rädd men denna (dotterns) mindre hund skäller och mår dåligt av raketer och smällare.

Men varför i hela friden ska man skjuta redan kl 17 ???

Vill de prova om de fungerar kommer de bli besvikna sedan då de inte går att tända två gånger.
 
Jag har jobbat med att kvalitetskontrollera tändstickor. Det är ett riktigt litet helvete det.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har jobbat med att kvalitetskontrollera tändstickor. Det är ett riktigt litet helvete det.
Finns väl ingen lönsamhet i det att du bränner upp varje tändsticka för att se att den fungerar..
Tidaholmare?
 
Krilleman
Vi har rädda djur.

Pysslade lite med detta i yngre år, numera brukar jag kika lite på alla andra.

Varför ska jag handla fyrverkerier när alla andra skjuter runt om mig? Ruskigt dyrt är det också.

Då lägger jag hellre pengarna på semester från vardagen!

Silhuetter av människor som tittar på färgglada fyrverkerier på nattsvart himmel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Tycker det är märkligt de där med hundar, vi har haft hund och katter i över 20 år och aldrig haft några problem att någon är rädd för fyrverkerier, du får väl gosa lite extra med hunden
Fy fan så äckligt jävla syniskt. Skäms sjufallt skäms
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Tycker det är märkligt de där med hundar, vi har haft hund och katter i över 20 år och aldrig haft några problem att någon är rädd för fyrverkerier, du får väl gosa lite extra med hunden
Skämtar du eller? Gosa lite? Många har hundar som är så rädda att dom ligger i en hörna och skakar så tänderna skallrar. Gosa är för övrigt det sista man ska göra med en rädd hund.

Det är typiskt inte det höga ljudet som skrämmer utan det faktum att dom inte förstår var ljus och ljud kommer ifrån. Har själv en hund som ligger å sover under kapgersågen men som är skraj för fyrverkerier (men inte mer rädd än att det går att hantera).

Som hundägare skulle du antagligen avstå fyrverkerierna om du sett vad det gör med hundar som är riktigt rädda.
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Skjuts smällare två gånger om året då kan väll djurägarna med sina djur gå och gömma sig.
Känns ju välldigt märkligt att falk tycker att man ska sluta för dom två gångerna!
 
  • Gilla
  • Arg
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.