17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
På vilket sätt skulle det hjälpa?G Ganescha skrev:
Problemet är ju inte raketer utan något helt annat och då hjälper det inte med att kräva licens för raketer, de enda som komemr hända är att de som sköter sig får skaffa licens medan resten skiter i det.
Klart det är, men fortfarande så har det andra negativa effekter också som Miljön och djuren. Deras beskjutningar är ju bara en del av problemet. Det skadar mer än vad det hjälper så att säga med fyrverkerier. Är det så att du blir tillfredsställd av att tända den lilla stubbinen? Eller vad är det som gör dig så himla förtjust av att få skjuta av lite på bekostnad av andras lidande? För nog är det många som lider av skiten, människor och djur.P Pumba skrev:
Men snälla du, om man totalt förbjuder det för kommersiellt bruk så är det bra mycket svårare att få tag på det. Självklart går det att få tag på ändå (som allt annat) men något säger mig att inte ens ungdomarna i förorterna bryr sig nämnvärt att köpa illegala fyrverkerier, straffet blir ju högre då du köper och innehar olagliga, insmugglade fyrverkerier + priset kommer garanterat bli högre än idag i vanlig affär.davveno1 skrev:
G Ganescha skrev:Men snälla du, om man totalt förbjuder det för kommersiellt bruk så är det bra mycket svårare att få tag på det. Självklart går det att få tag på ändå (som allt annat) men något säger mig att inte ens ungdomarna i förorterna bryr sig nämnvärt att köpa illegala fyrverkerier, straffet blir ju högre då du köper och innehar olagliga, insmugglade fyrverkerier + priset kommer garanterat bli högre än idag i vanlig affär.
Faktumet med bangers motbevisar det du skriver, snälla du.
Dom som missköter sig kommer fortsätta att göra det.
Jag vet inte vad du bor men här tycker vi det är en ganska kul tradition att tillsammans med vänner och familj ha lite trevligt på nyårsafton och det avslutas med lite fyrverkeri, troligen så skitar bilen ner mer i naturen en runda till jobbet än vad raketerna gör.G Ganescha skrev:Klart det är, men fortfarande så har det andra negativa effekter också som Miljön och djuren. Deras beskjutningar är ju bara en del av problemet. Det skadar mer än vad det hjälper så att säga med fyrverkerier. Är det så att du blir tillfredsställd av att tända den lilla stubbinen? Eller vad är det som gör dig så himla förtjust av att få skjuta av lite på bekostnad av andras lidande? För nog är det många som lider av skiten, människor och djur.
Det finns massor med saker som stör andra och skapar lidande osv, det är saker man får ta när man väljer att bo ihop i närheten av andra människor, är det inte grannens bygglov så är det belysningen eller grannens katt som bajsar i blomlandet som stör, eller rent av hunden som står och skäller.
Ska man sedan prata miljö så kan vi ju ta den där julgranen, hur stor miljöpåverkan har det inte att det ska huggas ner 1 miljon julgranar en gång om året och transporteras hem som sedan efter 14 dagar ska transporteras iväg igen och slängas.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men hallå..!!! Är knappast fyrverkerierna som är problemet! Är väl idioten som kommer på tanken och gör det! Då borde man ju kunna förbjuda precis allt! Allt kan missbrukas!
God fortsättning!
God fortsättning!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
Kontrollerade former är alltså att vem som helst kan köpa var som helst? Skjutningar sker flera dagar innan och efter.P Pumba skrev:Jag tycker det är under rätt kontrollerade former som det är nu, det är ju en ytterst liten klick personer som gör annat med raketerna än vad det är tänkt, problemet är ju att det redan finns lagstiftning som om den följdes så skulle inte problemen finnas.
Det är lite som vapenlicens, det är ju knappast de med vapenlicens som är problemet till alla skjutningar, det hjälper ju inte som de gjort att göra det krångligare att få vapenlicens, de som skjuter på varandra har inte för avsikt att skaffa någon licens hur krångligt man än gör licensförfarandet.
Då är jag gör mer kontrollerade former.
Det finns andra problem än skjutningar mot blåljuspersonal och privatpersoner. Hundar skräms, bränder startas, olyckor sker. Den stora massan gör inte fel avsiktligt, men många visar dålig hänsyn och dåligt omdöme när det gäller säkerhet.
Jag håller med om att budet får tag i både fyrverkeri och vapen även om man har licenskrav. Det gör ju inte att jag tycker att det är lika bra att sälja vapen utanför Ica utan kontroll. Dock vet jag att NRA anser att det inte påverkar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Är det inte bättre att plocka bort idioten då?Johannes Carlsson skrev:
Problemet ligger ju mycket i att buset kommer få tag i sina redskap oavsett om det kräver licens eller inte, det är ingen av dessa som kommer skaffa licens och köpa raketer hos den godkända handlaren, de enda som blir drabbade är ju dem som hade skött det korrekt från början ändå.Fairlane skrev:
Kontrollerade former är alltså att vem som helst kan köpa var som helst? Skjutningar sker flera dagar innan och efter.
Då är jag gör mer kontrollerade former.
Det finns andra problem än skjutningar mot blåljuspersonal och privatpersoner. Hundar skräms, bränder startas, olyckor sker. Den stora massan gör inte fel avsiktligt, men många visar dålig hänsyn och dåligt omdöme när det gäller säkerhet.
Jag håller med om att budet får tag i både fyrverkeri och vapen även om man har licenskrav. Det gör ju inte att jag tycker att det är lika bra att sälja vapen utanför Ica utan kontroll. Dock vet jag att NRA anser att det inte påverkar.
Dessa människor är ju på glid från samhället och hatar polisen och lite allt möjliga andra myndigheter, det är ju där grundproblemet ligger.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Absolut är det så men det är uppenbarligen svårt att få tag på dom så då kan man ju minska skadan dom kan göra.
Är det jobbigare att få tag på kommer många fram till att det inte är värt besväret
Är det jobbigare att få tag på kommer många fram till att det inte är värt besväret
Utan att veta exakt så skulle jag nog gissa på att det kan sluta med att det blir som mycket annat kriminellt, det blir ändå ett par personer som på ett eller annat sätt får tag i det som behövs och säljer det som efterfrågas.Johannes Carlsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
Det är ju en delmängd av problemet, dvs de som skjuter mot folk med avsikt. Sen har vi den stora mängd "vanligt" folk som inte tar hänsyn till andra och framförallt som orsakar olyckor för att de inte fäster fyrverkeripjäser korrekt, som skjuter för nära andra personer, som skadar sig själva när de kontrollerar "blindgångare", som köper ut till barnen etc.P Pumba skrev:Problemet ligger ju mycket i att buset kommer få tag i sina redskap oavsett om det kräver licens eller inte, det är ingen av dessa som kommer skaffa licens och köpa raketer hos den godkända handlaren, de enda som blir drabbade är ju dem som hade skött det korrekt från början ändå.
Dessa människor är ju på glid från samhället och hatar polisen och lite allt möjliga andra myndigheter, det är ju där grundproblemet ligger.
I USA säger NRA samma sak när man vill försvåra för folk att köpa vissa vapen. Skurkarna får tag i vapen ändå, det ska inte drabba gemene man som vill ha en (eller 20) automatkarbin (er) hemma. Vi kan ju säga samma i Sverige. Buset får tag i vapen ändå, så vi kan lika gärna sälja utanför varenda Ica-butik, på samma sätt som med raketer.
Vapen fyller dock en större funktion för många i Sverige (även exkluderat de kriminella) än raketer. Därför borde det räcka om kommunen skickar upp ett bra fyrverkeri på några platser vid bestämda tider på nyår. För den som vill se fina fyrverkerier blir det troligen ett lyft mot de man köper själv.
Får nog ta och hålla med NRA där, har någon gett sig fan på att ta ihjäl någon så löser man det på ett eller annat sätt ändå, iaf den typen av människor som avses, är ju bara att läsa aftonblaskan som ändå kämpar på med att försköna bilden.Fairlane skrev:
Det är ju en delmängd av problemet, dvs de som skjuter mot folk med avsikt. Sen har vi den stora mängd "vanligt" folk som inte tar hänsyn till andra och framförallt som orsakar olyckor för att de inte fäster fyrverkeripjäser korrekt, som skjuter för nära andra personer, som skadar sig själva när de kontrollerar "blindgångare", som köper ut till barnen etc.
I USA säger NRA samma sak när man vill försvåra för folk att köpa vissa vapen. Skurkarna får tag i vapen ändå, det ska inte drabba gemene man som vill ha en (eller 20) automatkarbin (er) hemma. Vi kan ju säga samma i Sverige. Buset får tag i vapen ändå, så vi kan lika gärna sälja utanför varenda Ica-butik, på samma sätt som med raketer.
Vapen fyller dock en större funktion för många i Sverige (även exkluderat de kriminella) än raketer. Därför borde det räcka om kommunen skickar upp ett bra fyrverkeri på några platser vid bestämda tider på nyår. För den som vill se fina fyrverkerier blir det troligen ett lyft mot de man köper själv.
Här har kommunen slutat med fyrverkerierna för att det blev så mycket folk att de inte kunde garantera säkerheten så går det när nått är populärt.