17 126 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Nyårsfyrverkerier
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Ja, för den som verkligen vill ha ihjäl någon så går det såklart inte att förhindra. Jag tror dock att det skulle gå att minska riskerna för dessa masskjutningar vi ser med jämna mellanrum i USA om man hade någon kontroll.
Dessutom missar man alla dessa olyckor.
Kommunen borde ju kunna lösa det genom att istället sprida ut det på några platser i kommunen. Kommunen behöver inte ens vara den som håller i det. För min del kan det lika gärna vara den lokala föreningen eller liknande som det är i samband med Valborg.
Jag inser att vi har olika åsikt i denna fråga och tackar för en lugn diskussion.
Dessutom missar man alla dessa olyckor.
Kommunen borde ju kunna lösa det genom att istället sprida ut det på några platser i kommunen. Kommunen behöver inte ens vara den som håller i det. För min del kan det lika gärna vara den lokala föreningen eller liknande som det är i samband med Valborg.
Jag inser att vi har olika åsikt i denna fråga och tackar för en lugn diskussion.
Häromkring är det dom med hundar som skjuter mest.
Kan bero på att det nästan bara är jakthundar häromkring (dessa är ju av förklarliga skäl inte skotträdda), de som klagar mest är de med små barn utan djur.
Det sätts förbud/restriktioner på saker som sker två gånger om året, för att några inte kan sköta sig. Lite som att förbjuda motorcyklar och bilar för att några inte sköter sig i trafiken. Tyvärr är det som vanligt; det är de som sköter sig som blir drabbas och får klä skott...
Kan bero på att det nästan bara är jakthundar häromkring (dessa är ju av förklarliga skäl inte skotträdda), de som klagar mest är de med små barn utan djur.
Det sätts förbud/restriktioner på saker som sker två gånger om året, för att några inte kan sköta sig. Lite som att förbjuda motorcyklar och bilar för att några inte sköter sig i trafiken. Tyvärr är det som vanligt; det är de som sköter sig som blir drabbas och får klä skott...
Hispiga flräldrar får i allmänhet otrygga barn. Där är det definitivt en uppfostringsfråga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Handlar inte om fyrverkerierna, då blir det väl nåt annat som slängs eller skjuts istället.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Många verkar fastna vid detta med beskjutning av andra människor och att det är det som ligger bakom det kommande förbudet mot en del raketer. Alla andra aspekter, som olyckor där personer förlorar fingrar eller synen eller hus som börjar brinna ignoreras fullständigt.
Intressant att det endast är cirka 30% i denna omröstning som hade raketer. Ändå skyller man på några få hundägare som dessutom gör/har fel och kan dra åt helvete (ungefär). Det är dessa hundägare och ligisterna som förstör för alla vanliga Svenssons (=30%?)
Jag tror att många raketskjutare tror att de är duktiga och ansvarstagande men väldigt många av dessa är det inte. På samma sätt som de flesta bilister tror att de är bättre förare än medel. Eller rökare som tror att de visar hänsyn med sin rökning för att inte röker i busskuren. Istället står de i lovart och röker eller vid väntan på grön gubbe, eller vid sjukhusentreen, eller allmänt på en välfylld gågata. Folk visar helt enkelt inte så mycket hänsyn som de tror och är inte så skickliga och försiktiga som de tror. Undantag finns, men det är inte den stora majoriteten.
Nu har jag inte skjutit raketer på många år (20+?), men då skulle man bygga säkra rör eller liknande att skjuta ifrån och ha ett säkerhetsavstånd på 10-15m till folk. Många stod inom 6-8 meter i parker och man sköt från flaskor som kunde välta (vilket också hände ibland). Jag var inte bättre, men det visar kanske på att folk inte sköter det så bra som man borde?! Kanske är det annorlunda idag, vad vet jag.
Intressant att det endast är cirka 30% i denna omröstning som hade raketer. Ändå skyller man på några få hundägare som dessutom gör/har fel och kan dra åt helvete (ungefär). Det är dessa hundägare och ligisterna som förstör för alla vanliga Svenssons (=30%?)
Jag tror att många raketskjutare tror att de är duktiga och ansvarstagande men väldigt många av dessa är det inte. På samma sätt som de flesta bilister tror att de är bättre förare än medel. Eller rökare som tror att de visar hänsyn med sin rökning för att inte röker i busskuren. Istället står de i lovart och röker eller vid väntan på grön gubbe, eller vid sjukhusentreen, eller allmänt på en välfylld gågata. Folk visar helt enkelt inte så mycket hänsyn som de tror och är inte så skickliga och försiktiga som de tror. Undantag finns, men det är inte den stora majoriteten.
Nu har jag inte skjutit raketer på många år (20+?), men då skulle man bygga säkra rör eller liknande att skjuta ifrån och ha ett säkerhetsavstånd på 10-15m till folk. Många stod inom 6-8 meter i parker och man sköt från flaskor som kunde välta (vilket också hände ibland). Jag var inte bättre, men det visar kanske på att folk inte sköter det så bra som man borde?! Kanske är det annorlunda idag, vad vet jag.
Att de blir 30% som är för är ju lite hur man ställer frågan, nu är det ju 1 ja alternativ och en hela massa nej alternativ, jag tror en hel det människor inte bryr sig om vilket med, miljö är ju även en sån sak med som jag tycker blivit urvattnat, det är argument för väldigt mycket samtidigt som man inte bryr sig annars, det lilla nyårsfirandet bidrar med motsvarar väl knappt vad ett gäng stockholmare släpper ut när de står i bilkö var dagFairlane skrev:
Många verkar fastna vid detta med beskjutning av andra människor och att det är det som ligger bakom det kommande förbudet mot en del raketer. Alla andra aspekter, som olyckor där personer förlorar fingrar eller synen eller hus som börjar brinna ignoreras fullständigt.
Intressant att det endast är cirka 30% i denna omröstning som hade raketer. Ändå skyller man på några få hundägare som dessutom gör/har fel och kan dra åt helvete (ungefär). Det är dessa hundägare och ligisterna som förstör för alla vanliga Svenssons (=30%?)
Jag tror att många raketskjutare tror att de är duktiga och ansvarstagande men väldigt många av dessa är det inte. På samma sätt som de flesta bilister tror att de är bättre förare än medel. Eller rökare som tror att de visar hänsyn med sin rökning för att inte röker i busskuren. Istället står de i lovart och röker eller vid väntan på grön gubbe, eller vid sjukhusentreen, eller allmänt på en välfylld gågata. Folk visar helt enkelt inte så mycket hänsyn som de tror och är inte så skickliga och försiktiga som de tror. Undantag finns, men det är inte den stora majoriteten.
Nu har jag inte skjutit raketer på många år (20+?), men då skulle man bygga säkra rör eller liknande att skjuta ifrån och ha ett säkerhetsavstånd på 10-15m till folk. Många stod inom 6-8 meter i parker och man sköt från flaskor som kunde välta (vilket också hände ibland). Jag var inte bättre, men det visar kanske på att folk inte sköter det så bra som man borde?! Kanske är det annorlunda idag, vad vet jag.
Det är ju just det att det skjuts mot människor som är den anledning jag sett i div tidningsartiklar, står väldigt lite om rädda hundar desto mer om rädda poliser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Ja, eftersom att förbudsivrarna hölls stången tills raketer började användas som vapen.Fairlane skrev:
Inte sant. Däremot upplever jag motsvarande förnekelse från andra hållet, att man låtsas som om olyckorna skulle försvinna med ett förbud. Naturligtvis är hembyggen och okontrollerade smuggelimporterade fyverkerier mycket farligare. Vad som sannolikt skapar mest skador vore intressant om det utreddes och presenterades före ett förbud samt följdes upp efter.Fairlane skrev:
Det räcker ju å andra sidan och blir över. Själv uppskattar jag raketer utan att vilja lägga egna pengar på dem; hur räknar du den gruppen? Och hur många ska behöva hålla på med något för att det inte ska vara värt att förbjuda?Fairlane skrev:
Skyller på och skyller på, det är ju hundägare och några bror-duktig-politiker (som vill markera mot ungdomsbrottsligheten utan att angripa fundamenta) som ligger bakom förbudet.Fairlane skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Där jag bor tycks bulken av allt fyrverkeri som sköts upp i år ha varit i form av tårtor. Vad jag kan bedöma känns de mindre känsliga för idioter vid spakarna än fyrverkerierna jag minns från min ungdom.
Om jag bara optimerade för eget välbefinnande skulle jag mycket hellre se ett förbud för hundar än fyrverkerier. Hundar stör friden (och är farliga för omgivningen) året om; fyrverkeri ett par timmar om året. Fyrverkerier ger mig bra upplevelser; hundar inte. Och ändå propagerar jag inte för ett hundförbud.
Förortens problem är som nämnts ett annat och jag skulle gärna se nolltolerans även om man inte alls är garanterad positiva effekter bara för att allt man provat hittills misslyckats. Kanske tvärtom faktiskt.
Om jag bara optimerade för eget välbefinnande skulle jag mycket hellre se ett förbud för hundar än fyrverkerier. Hundar stör friden (och är farliga för omgivningen) året om; fyrverkeri ett par timmar om året. Fyrverkerier ger mig bra upplevelser; hundar inte. Och ändå propagerar jag inte för ett hundförbud.
Förortens problem är som nämnts ett annat och jag skulle gärna se nolltolerans även om man inte alls är garanterad positiva effekter bara för att allt man provat hittills misslyckats. Kanske tvärtom faktiskt.
Raketer förbjuds inte på grund av att folk skjuter på varandra.
Det är inte samma sak, poliserna skall inte ingripa när begåvningsreserven busar. Annat är det när Kalle och Göran skjuter med vattenpistol, då jävlar.P Pumba skrev:
För att de orsakade en del olyckor. Typ vippandr flaskor. Eller pinnen nerkörd i marken så att den smäller på backen. Det var helt enkelt gör svårt för ett fyllo att hantera. Ska du pricka poliser är de i rör lättare att använda.
Sten?A andersda skrev:
Man ger ju dem lite fritt spelrum, de kan göra lite var som utan att riskera att åka dit, det är ju att lyfta väck bråkstakarna som de yngre ser upp till som är en viktig del i det helaN Noseone skrev:
Men de i rör skjuter ju inte speciellt långt, en rakt med pinne kan du ju lätt få iväg dubbla anståndet mot ett rör, tveksamt till att killarna skulle springa fram 30 meter framför polisen och tända på.D Daniel 109 skrev:
Hade det inte varit för det som händer i förorten så hade det aldrig blivit ett förbud, är ganska säker på att de var droppen