DonPablo DonPablo skrev:
Co2 kommer säkert bli vanligare även på hemmapumpar framöver
Hmm, provade man inte ett varv på slutet av 2000-talet med CO2-fylld värmepumpar (Panasonic ??) och några 'early adapters' provade på detta men vad jag förstod så sluta det hela användas redan efter några år då det var mycket krångel och nådde inte ens i närheten till förväntningarna

Om det var en framgångssaga på små anläggningar som villavärmning så borde det har varit på tapetern sedan länge, tycker jag, men istället är det är märkligt tyst om detta.

Mitt tips är att det blir till stor del R290-fyllda anläggningar med små laddningsmängder, och att man kanske kör flera parallella kompressorer med värmeväxlare istället för en större när det är monterade i källare eller plaser med dålig ventilation, medan det är större frihet om hela den delen placeras utomhus (som LVVP med vattensliga in till huset) och då kan ha större laddningar.

Har man sin BVP i gammal pannrum så har man i regel en fungerande ventilation ut (rökgången för pannan) och det brukar finnas en del drag i dessa även med kall stock av rumtemperaturen på stocken upp genom huset tar man hänsyn till sådana saker bör man kunna ha BVP med större laddningsmängder.

qvantum hade ju en smart lösning på bvp 12 kw endast 300gr R290, den har 2 moduler a 6kw styck.
Sanyo körde någon luftvatten på 2000 talet nån gång, de fick inte det att funka, för returen var ofta för hög, och styret var väl inte lika utvecklat som idag.

Låter lite rörigt i mina öron. Min Nibe är från 2006 (utan inbyggd vattentank, har en extern 500 liters tank) och börjar förbereda mig lite för att det kommer en dag då den behöver bytas. Men frågan är mot vad och vad man skall satsa på när det kommer att fasas ut en del media. Inte lätt, men den nuvarande går fint ännu.

Den dagen den sorgen när det går sönder - det kan vara om några månader, det kan var +5 år till och var år den går utöver sin tänkta ekonomiska livslängd så spar den pengar åt dig genom att du flyttar fram nyinvesteringen för en ny pump, och fins pengarna redan undanlagda så gör de sig bättre på banken och fonderna än att hälla i dessa i en ny pump.

och oavsett om det är med ny med R290-fyllning eller befintlig dagens köldmedel så är det ett nytt djur du skall lära dig att hantera och fintrimma mot ditt hus.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.