Lagkraven på brevutdelning förändras, befordringstiden ändras från två till tre dagar.

Du kan läsa artikeln här: Nya regler för postleveranser

• Gilla
  • Haha
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Hur ofta får man rena brev idag - det mesta är kopior på kallelser eller liknande man redan fått digitalt.
Resten är adresserad reklam eller så kallad "samhällsinformation" som man inte slipper undan även om man har en fet "EJ REKLAM" skylt på lådan.

Spånar att inom 10 år är brevlåda lika dött som fast telelina eller TV-antenn.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Hur ofta får man rena brev idag - det mesta är kopior på kallelser eller liknande man redan fått digitalt.
Resten är adresserad reklam eller så kallad "samhällsinformation" som man inte slipper undan även om man har en fet "EJ REKLAM" skylt på lådan.

Spånar att inom 10 år är brevlåda lika dött som fast telelina eller TV-antenn.
Jag fick brev på posten i dag, meddelande/ kallelse om brandskyddskontroll (utföraren verkar inte erbjuda varken kontrollen eller kallelsen digitalt..)

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Jag fick brev på posten i dag, meddelande/ kallelse om brandskyddskontroll (utföraren verkar inte erbjuda varken kontrollen eller kallelsen digitalt..)
Haha ja det är nog det enda viktiga brevet jag får per år, märkligt att dom inte kan skicka digitalt?

Jag har sensor på brevlådan, får post ca 2 gånger i månaden och då är det paket vi beställt.

Vi får se om de finns kvar för att fira sitt 400-årsjubileum 2036.
Mycket talar väl för att de går samma öde till mötes som den danska delen av PostNord som lades ner och brevdistributionen togs över av ett privat företag. Innan dess hade PostNord tacklat de fallande brevvolymerna med att ständigt höja portot och förvånades då över att färre skickade brev. Detta möttes med att höja priset för ett inrikes vykort till 25 dkk och ett brev i lägsta viktklass till Sverige kostade 50 dkk. Dessutom krävde de att moms skulle ha varit betald vid köpet av frimärkena så alla äldre märken blev ogiltiga, det räckte inte bara att sätta på tillräckligt porto utan helt nya märken måste användas.
Så skapar man inga nöjda kunder.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ibland är ju fysiska brev svåra att komma ifrån. Jag behövde ett signerat dokument från brorsan då vi redde ut ett dödsbo. Tog två veckor att komma fram mellan två närförortskommuner i Stockholm.
Fick för ett tag sen påminnelsen på en faktura ett par dagar före själva fakturan landade i brevlådan. PostNord är ett skämt…..

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fördelen med de nya reglerna är att man kommer att få två fasta dagar varje vecka för utdelning av post istället för som nu, två dagar ena veckan och tre dagar veckan därpå, med förskjutning om det är helgdag mitt i veckan. Vilket bara är jobbigt att hålla reda på.

Paket, varubrev och andra spårbara försändelser kommer även fortsättningsvis att delas ut varje vardag.

Själv får jag kanske fem brev på ett år men över femtio paket så det är lite skillnad mot förr när man fick fem brev i veckan och ett paket till jul.

Påverkas inte och lör-söndag gör ju ändå att det blir tre dagar i de utdelningarna.
Skannar och mejlar de blanketter som kräver namnteckning.😉

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Jag får brev och e-fakturor. Vägrar digital brevlåda.

• Gilla
Francken och 6 till
  • Laddar…
Fysiska brev är än så länge ofrånkomliga. Dokument som kräver äkta underskrift och annat. Trevliga julkort från utlandet. Hemliga kärleksbrev. Varuprov. Kallelse från sjukvården med diverse provrör.
Den som får allt digitalt och inget per brev har ett fattigt liv.

• Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Hur ofta får man rena brev idag
Kanske 80-90 procent av de dagar utdelning sker.

P
Det finns fortfarande organisationer, både privata och offentliga, som inte klarar av att skicka epost, även om de tycks bli allt färre, så vi får nog dras med pappersbrev ett tag till. (Sotaren skickar epost om sotning och brandskyddskontroll).

Men mest är det reklam som avsändaren tror/tycker inte är reklam (från religiösa klubbar, gratis-"tidningar" som handlar om hur det är att bo i villa men som mest är förtäckt reklam, postorderkataloger, mm).

Det lär förstås dröja innan paket går att leverera via internet, vilket också gör att postlådan kommer att behövas under överskådlig framtid.

Early Bord är en bra speditör som använder Postlådan både för att leverera och hämta paket. Postnord är också bra på paketleveranser. De kör hem paketen till entrédörren.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Den som får allt digitalt och inget per brev har ett fattigt liv.
Men ett bekvämare liv. Alla brev är redan arkiverade och sökbara när man får dem.

• Gilla
TorbjornEd och 2 till
  • Laddar…
konstigt att ha en lag som säger 98 procent av breven ska ha kommit fram inom två dagar

M maria01 skrev:
konstigt att ha en lag som säger 98 procent av breven ska ha kommit fram inom två dagar
Ja det var därför de ändra till 3 😉

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.