709 läst ·
3 svar
709 läst
3 svar
Nya regler för lagfart - ansökan kan stoppas om vissa uppgifter saknas
På konsumentens sida
· 3 671 inlägg
Den 1 juli börjar nya regler gälla för den som ansöker om lagfart, inskrivning av tomträtt eller tomträttsupplåtelse. Lantmäteriet skärper kraven på identitetsuppgifter för att göra fastighetsaffärer säkrare och minska risken för bedrägerier.
Du kan läsa artikeln här: Nya regler för lagfart - ansökan kan stoppas om vissa uppgifter saknas
Du kan läsa artikeln här: Nya regler för lagfart - ansökan kan stoppas om vissa uppgifter saknas
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 696 inlägg
Senaste gången jag köpte fastighet sökte jag lagfart själv (annars brukar banken göra det om man lånar till köpet). Då loggade jag in hos Lantmäteriets e-tjänst med BankID, och bekräftade sedan ansökan med BankID efter att ha laddat upp fångeshandlingen.
Kändes som en säker process. Men tydligen tycker inte vår kära regering att det räcker.
Kändes som en säker process. Men tydligen tycker inte vår kära regering att det räcker.
Det relevanta i sammanhanget är inte ansökarens identitet eller signatur, utan att verifiera att fångeshandlingen verkligen uttrycker överlåtarens och i viss mån förvärvarens vilja och att överlåtaren har rådighet över fastigheten.SågspånPappspikEternit skrev:
Klicka här för att svara