Den 1 juli börjar nya regler gälla för den som ansöker om lagfart, inskrivning av tomträtt eller tomträttsupplåtelse. Lantmäteriet skärper kraven på identitetsuppgifter för att göra fastighetsaffärer säkrare och minska risken för bedrägerier.

Du kan läsa artikeln här: Nya regler för lagfart - ansökan kan stoppas om vissa uppgifter saknas

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hopp mer krångel för den som vill göra rätt för sig och kommer säkert stoppa hela två bedrägerier....

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Senaste gången jag köpte fastighet sökte jag lagfart själv (annars brukar banken göra det om man lånar till köpet). Då loggade jag in hos Lantmäteriets e-tjänst med BankID, och bekräftade sedan ansökan med BankID efter att ha laddat upp fångeshandlingen.
Kändes som en säker process. Men tydligen tycker inte vår kära regering att det räcker.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då loggade jag in hos Lantmäteriets e-tjänst med BankID, och bekräftade sedan ansökan med BankID efter att ha laddat upp fångeshandlingen.
Kändes som en säker process.
Det relevanta i sammanhanget är inte ansökarens identitet eller signatur, utan att verifiera att fångeshandlingen verkligen uttrycker överlåtarens och i viss mån förvärvarens vilja och att överlåtaren har rådighet över fastigheten.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.