4 539 läst ·
94 svar
5k läst
94 svar
Nya regler för postleveranser
Det är väl en avsevärd skillnad på den där dyra expressfrakten och Postnords tjänst "Expressbrev" för 100-200:-?MultiMan skrev:
Jag har fått saker från Paris till Norrland via DHL Express och sedan Jetpak på mindre än ett dygn, upprepade gånger. Då gick det med flyg CDG-ARN. Jetpak har iaf tidigare alltid tagit över från DHL Express norr om Sundsvall, men du bor kanske på kalfjället där enbart PN kör. Jag bor i en by med några hundra invånare.
Nu senast för en månad sedan beställde jag reservdelar från Tyskland med DHL Express men då gick det med lastbil Tyskland-Danmark och sedan flyg CPH-ARN och tog 2 dagar. Om det beror på svindyra flygbränslet just nu vet jag inte. Fortfarande Jetpak som tog paketet så fort det kom till Sundsvall:
[bild]
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-regler-for-postleveranser.576076/post-6651962 så fungerade det inte med DHL Express heller, därför jag svarade som jag gjorde.useless skrev:
Mitt DHL Express-paket kostade 240kr.
Edit: Om det är skrymmande ökar dock priset dramatiskt, till runt 800kr om jag minns rätt nu. Hade tänkt köpa fler saker när jag ändå beställde, men då övergick det till skrymmande och inte värt det. Bl a en bagagerumsmatta som får köpas hos svensk ÅF istället. Delen jag beställde fanns inte att köpa i Sverige alls.
Redigerat:
Ok. 240 spänn låter väldigt billigt för paket från utlandet med utkörning med kurir. Jag har beställt reservdelar från Nederländerna några gånger med expressleverans och utkörning i Sundsvallstrakten samma dag eller direkt på morgonen dagen efter och det har gått på minst tio gånger mer.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Vilken fraktare var det? Aldrig varit i närheten av flera tusenlappar med DHL Express och alltid fått det hemkört med Jetpak.useless skrev:
DHL Express är bra, även prismässigt om paketen är små, men se min edit om storleken ökar. Då blir det dyrt, men det gäller PN också. Jetpak är mycket stabila. T o m samma kille som kört kurirbilen i 15 år eller så. Går att bestämma nästan vadsomhelst med honom, mycket smidigt!
240kr var med tysk moms, så lägg på 6% för exakt rätt belopp.
Jag kanske har tur varje gång att företagen jag köper av har väldigt bra avtal med DHL?
Aktuell prislista för frakten från företaget jag handlade av. Något lite dyrare idag, men inte mycket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4 däck och fälgar går däremot inte alls med DHL och priset blir häftigt:
Kan tilläggas att jag fått rätt många Amazon Prime-paket med DHL Express/Jetpak så det tyder ju på att de har bra priser och avtal.
Redigerat:
I våras när vi funderade på att ersätta UPS med DHL för paket inom Europa fick vi direkt 85% rabatt från listpriset, och vi är inte stora på den typen av paket. Så det är fullt möjligt att någon som ska skicka med en tjänst de inte har avtal på, får betala tio gånger så mycket som någon med normalt rabattavtal.
Klicka här för att svara