Alfredo Alfredo skrev:
Finns det expressbrev fortfarande eller hör dessa till historien?
Det finns fortfarande men man ska nog ha verkligt bråttom om man ska använda det, ett 50 grams brev kostar 125 kronor hos ombud och 95 om man köper direkt via Postnord.
Ett brev på ett kilo kostar 215 respektive 185 kronor.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns fortfarande men man ska nog ha verkligt bråttom om man ska använda det, ett 50 grams brev kostar 125 kronor hos ombud och 95 om man köper direkt via Postnord.
Ett brev på ett kilo kostar 215 respektive 185 kronor.
Det beror på hur bråttom man har...
Ett brev från Stockholm till Göteborg med leverans 20:00 idag kostar 3 634:- med Jetpak.
835:- om det levereras senast kl 16:00 i morgon.
 
useless useless skrev:
Det beror på hur bråttom man har...
Ett brev från Stockholm till Göteborg med leverans 20:00 idag kostar 3 634:- med Jetpak.
835:- om det levereras senast kl 16:00 i morgon.
Jo men den typen av leverans nyttjas knappast av privatpersoner, möjligen av företag som måste ha någon reservdel så snabb som möjligt och kostnaden för stilleståndet är många gånger högre. Jag sänder det mesta med rabattfrimärken och då blir det bara några kronor inom Norden men då får man ha tålamod.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns fortfarande men man ska nog ha verkligt bråttom om man ska använda det, ett 50 grams brev kostar 125 kronor hos ombud och 95 om man köper direkt via Postnord.
Fast det är ju inte så farligt jämfört med exempelvis bud som nämndes nyss. Ett vanligt brev kostar 22 kronor och då känns det rätt OK med runt hundringen för express.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det expressbrev fortfarande eller hör dessa till historien?
bor man på landet så funkar det inte med express brev en då

har försökt med dhl express och postnord men dom fastnar i malmö några dagar varje gång
 
Redigerat:
A ajn82 skrev:
Vi kan helt enkelt avskaffa brev och bara skicka paket så är allt löst :)
Det är det jag alltid sagt: Postnord skulle vara populärare om de delade ut fler paket och färre räkningar.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
K kniv skrev:
Behöver man verkligen hålla koll på vilka dagar man ev. får post på?
Antingen är brevlådan tom eller så ligger det något där de gånger man kollar. Hemsk tanke att man skulle råka få brev men glömma kolla så det ligger i brevlådan oöppnat i en dag extra..?
Än värre, om man nu ser det ett problem, är ju att de olika postoperatörerna inte ens delar ut samma dagar eller enligt samma schema.
 
F Fideliox skrev:
Ja, igår fick jag reklam av kristdemokraterna, så nu kan jag stryka dom på listan. Kan man inte läsa eller första innebörden av "Ingen reklam, tack" så kan man nog inte styra ett land heller.
Samhällsinformation. Inte reklam. Knäppt men så är det
 
AndersPS AndersPS skrev:
Samhällsinformation. Inte reklam. Knäppt men så är det
Det hindrar inte att man stryker dem från listan...
 
T Troberg skrev:
Det hindrar inte att man stryker dem från listan...
Så sant.
 
K kniv skrev:
Behöver man verkligen hålla koll på vilka dagar man ev. får post på?
Antingen är brevlådan tom eller så ligger det något där de gånger man kollar. Hemsk tanke att man skulle råka få brev men glömma kolla så det ligger i brevlådan oöppnat i en dag extra..?
Det är allt vanligare att ett brev som kräver ”svar inom en vecka”, först tillbringar flera dagar i avsändarens utkorg, och sedan flera dagar hos Posten. Så när du väl öppnat det så är det sista svarsdatumet ”i morgon” (eller i går).
Och för vissa utskick är det numera normalt att ”påminnelsen” kommer först.

Mina nordamerikanska vänner brukade skämta om att den lilla lappen med siffror på, den sitter på kuvertet för att brevbäraren skall veta hur länge brevet skall hållas i karantän innan det får delas ut. Och nu är vi själva där…
 
N Naturnicklas skrev:
Det är allt vanligare att ett brev som kräver ”svar inom en vecka”,
Har du några exempel på brev som kräver svar så snabbt?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel på brev som kräver svar så snabbt?
prov svar måste ju finnas flera saker
 
M maria01 skrev:
prov svar måste ju finnas flera saker
Vad avser du, förstår inte, vad är "prov svar"?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
M maria01 skrev:
bor man på landet så funkar det inte med express brev en då

har försökt med dhl express och postnord men dom fastnar i malmö några dagar varje gång
Jag har fått saker från Paris till Norrland via DHL Express och sedan Jetpak på mindre än ett dygn, upprepade gånger. Då gick det med flyg CDG-ARN. Jetpak har iaf tidigare alltid tagit över från DHL Express norr om Sundsvall, men du bor kanske på kalfjället där enbart PN kör. Jag bor i en by med några hundra invånare.

Nu senast för en månad sedan beställde jag reservdelar från Tyskland med DHL Express men då gick det med lastbil Tyskland-Danmark och sedan flyg CPH-ARN och tog 2 dagar. Om det beror på svindyra flygbränslet just nu vet jag inte. Fortfarande Jetpak som tog paketet så fort det kom till Sundsvall:

1782197221966.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.