5 823 läst ·
118 svar
6k läst
118 svar
Nya regler för postleveranser
Ja det stämmer och än så länge har det fallit väl ut och kunderna är nöjda med servicen med utdelning alla dagar. Företaget har fått 4,5 i omdöme på Trustpilot vilket är imponerande jämfört med PostNords betyg så än så länge verkar övergången från statlig till privat drift fungera.D Dilato skrev:
En sak som är värd att påpeka är att danska PostNord hade 4,2 i betyg på Trustpilot medan svenska PostNord fick nöja sig med mindre smickrande 2,1 i omdöme.
Redigerat:
Förutsättningarna för DAO i Danmark är klart bättre än i Sverige för EB. De har full täckning, litet land och rätt okomplicerade ägarförhållanden. Där kommer det säkert att funka ett bra tag till.
I Sverige skulle inte EB kunna ta över lika lätt. Inte alls full rikstäckning längre, långt och glest land och konceptet bygger på samarbete mellan ett handfull distributionsbolag som i många år fulspelat och gått bakom ryggen på varandra.
Här ska vi vara glada för att PN i Sverige är på en helt annan nivå än danskarna någonsin varit. Till stor del för att CityMail flåsat dem i rumpan och tvingat dem att hålla pris och kvalitet.
I Sverige skulle inte EB kunna ta över lika lätt. Inte alls full rikstäckning längre, långt och glest land och konceptet bygger på samarbete mellan ett handfull distributionsbolag som i många år fulspelat och gått bakom ryggen på varandra.
Här ska vi vara glada för att PN i Sverige är på en helt annan nivå än danskarna någonsin varit. Till stor del för att CityMail flåsat dem i rumpan och tvingat dem att hålla pris och kvalitet.
Nog för att Posten inte längre gör skäl för talesättet "som ett brev på posten"....
Men den uppstickande konkurrenten CityMail är ett fullständigt och komplett fraktfiasko rakt igenom. hos mig som bor mitt i en av landets större städer får man nöja sig med att de kommer nån gång varje månad, ungefär. Något överdrivet kanske, men det är helt ärligt 2-3 veckor mellan gångerna de kommer hit.
Förvaltaren som min BRF anlitar skickar ut avierna med månadsavgiften genom ett tryckeri som i sin tur har avtal med Citymail, det uppdagades när föreningens samtliga äldre hörde av sig och beklagade sig att de inte fått sina avier.....
Därför har vi ganska bra koll på detta nu, vi vet vilket datum förvaltaren trycker på knappen o skickar filen till tryckeriet, enligt kontrakt har tryckeriet då 2 dagar på sig att skrivas ut o posta..... sen kollar vi när avierna dyker upp i brevboxarna. Snabbaste senaste året var 2 veckor..... Då ligger tryckeriet i samma stad som föreningen.
Hur som helst så tror även jag att utdelning av fysik post inom överskådligt tid kommer upphöra helt i den form vi känner den idag. Alternativt utdelning väldigt sällan, nu har vi gått från 1 dag till 3 dagar på bara några år.
Snart blir det 1 gång i veckan, som sen kommer bli 1 gång i månaden.......
Men den uppstickande konkurrenten CityMail är ett fullständigt och komplett fraktfiasko rakt igenom. hos mig som bor mitt i en av landets större städer får man nöja sig med att de kommer nån gång varje månad, ungefär. Något överdrivet kanske, men det är helt ärligt 2-3 veckor mellan gångerna de kommer hit.
Förvaltaren som min BRF anlitar skickar ut avierna med månadsavgiften genom ett tryckeri som i sin tur har avtal med Citymail, det uppdagades när föreningens samtliga äldre hörde av sig och beklagade sig att de inte fått sina avier.....
Därför har vi ganska bra koll på detta nu, vi vet vilket datum förvaltaren trycker på knappen o skickar filen till tryckeriet, enligt kontrakt har tryckeriet då 2 dagar på sig att skrivas ut o posta..... sen kollar vi när avierna dyker upp i brevboxarna. Snabbaste senaste året var 2 veckor..... Då ligger tryckeriet i samma stad som föreningen.
Hur som helst så tror även jag att utdelning av fysik post inom överskådligt tid kommer upphöra helt i den form vi känner den idag. Alternativt utdelning väldigt sällan, nu har vi gått från 1 dag till 3 dagar på bara några år.
Snart blir det 1 gång i veckan, som sen kommer bli 1 gång i månaden.......
Här i mitt område så funkar City Mail mycket bättre än Postmord, försvinner försändelser då har avsändaren skickat med Postmord, synd att många företag eller organisationer inte byter till City Mail.Larsa skrev:
Ibland är ju fysiska brev svåra att komma ifrån. Jag behövde ett signerat dokument från brorsan då vi redde ut ett dödsbo. Tog två veckor att komma fram mellan två närförortskommuner i Stockholm.
Fick för ett tag sen påminnelsen på en faktura ett par dagar före själva fakturan landade i brevlådan. PostNord är ett skämt…..
Politisk propaganda räknas väl inte som reklam av den som delar ut den, antar jag, men bra om du har bestämt dig för att inte låta vidskepelse styra Sverige.F Fideliox skrev:
Din BRF borde skicka ut avier digitalt.K Kasken skrev:
Eller låta bli att skicka ut avier överhuvudtaget. Alla som bor i en BRF vet väl att de måste betala en avgift till föreningen varje månad? (Eller med någon annan regelbundenhet).
Det gör vi också givetvis. Runt 80-85% skickas ut som e-faktura, och/eller autogiro.P pmd skrev:
Utmaningen är att inte alla vill mottaga dylika saker digitalt, de vill ha sin papperslapp att hålla i handen, detta har jag faktiskt stor respekt för.
Men ang CityMail så bara haglar ursäkterna, nån gång när vi ringde ock undrade så var deras lilla golfbil "på service"..... En annan gång när det tog nästan 3 veckor för posten att delas ut så "var många sjuka".
Jä*la kalle-anka företag, totalt oseriöst, praktfiasko rakt igenom.
Konstig värld vi lever i här i Sverige. Uppfylls inte kraven så sänker man dessa, intag till polisen, lärare och andra yrken likaså. Men politiker har inte som beslutar har inga som helst krav på utbildning, hjärnfunktion eller ärlighet
I fallet post är det väl inte orimligt att sänka servicenivån, få brev behöver komma fram snabbare att motivera den ökade kostnaden.G G.L. skrev: