G Greger_08 skrev:
"karaktär blågrönt stråk" Är det där man ska sitta på en filt och fika ?

[bild]
Det är mitt i en rondell. Det är en rätt så vältrafikerad plats.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nej tack, jag har betalt dyra pengar för att slippa böset.

• Gilla
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
I ironhead79 skrev:
[länk]

"De senaste decennierna har framför allt Socialdemokraterna drivit på för områden med blandade bostadstyper i syfte att bryta segregationen. En ny rapport visar att det inte fungerar – folk vill inte köpa bostäder där, hur mycket politikerna än önskar. Det skriver Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia, på DN Debatt."
Man kan ju börja med att kolla var politikerna bor själva! 😇

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jaggatagga skrev:
Fult vet jag inte.

I grunden är det väl att man inte vill ha ett trevåningshus som granne om man får välja. De på översta våningen kommer ju titta ner på en när man är på tomten.
Men det kan väl inte vara många grannar som får direkt insyn uppifrån, en handfull. OK om de motsätter sig hyreshus så kan det vara ett motiv. Jag kan relatera. Men om det finns en bredare lokal opinion mot husen lär det handla om estetiska preferenser. Hur man tycker bebyggelsemiljön i stort ska se ut.

J Jaggatagga skrev:
Jag blir inte riktigt klok på din syn på bygglov. Hur tänker du kring bygglov och förtätning? Jag får för mig att du argumenterat för ett friare byggande.
Jag tänker mig att vi gott kunde ha lite friare byggande för småhusägare.

Om man sen har gamla fina bebyggelseområden som fastighetsägarna vill skydda mot galna nya exploateringar borde vi införa möjligheten för dessa att via förrättning inrätta bebyggelsemiljöskyddsområden. Fastighetsägarna får ansöka om detta för ett område (en geografisk utbredning), förhandla om regelverket på förrättning och så beslutas begränsande regler för fastighetsägarna av en myndighet. Beslutet skrivs in i fastighetsregistret och hindrar fastighetsägarna i området från viss vidare byggnation. Nya detaljplaner får inte antas i strid med inrättat bebyggelsemiljöskyddsområde. Inrättat bebyggelsemiljöskyddsområde kan omprövas vid förrättning. Vi kan t o m ge kommunen möjlighet om att ansöka om inrättande eller omprövning av bebyggelsemiljöskyddsområde.

J Jaggatagga skrev:
Vad jag förstår kommer det ju att komma typgodkända småhus hus som inte kräver bygglov inom detaljplan. Det skulle inte förvåna mig om höga radhus packas in på fd. villatomter och att typgodkända flerbostadshus inte är mer än ett regeringsskifte bort såvida inte reformen avvecklas då istället.
Kan bli intressant det här. Men med tanke på den låga kvaliteten på dagens byggande så tror jag inte typgodkända hus skulle bli så olikt i vad som byggs idag.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
G
Intet Intet skrev:
Det är mitt i en rondell. Det är en rätt så vältrafikerad plats.
Precis så varför tar man ens upp det spelar ju typ ingen roll..

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det kan väl inte vara många grannar som får direkt insyn uppifrån, en handfull. OK om de motsätter sig hyreshus så kan det vara ett motiv. Jag kan relatera. Men om det finns en bredare lokal opinion mot husen lär det handla om estetiska preferenser. Hur man tycker bebyggelsemiljön i stort ska se ut.
Vi bor så, med hyreshus byggt på tomten mot baksidan. Och det är just känslan av att vara iakttagen som är problemet. Det är balkonger som är ganska nära tomtgränsen och det blir ju fler balkonger jämfört med en eller några villor. Så det blir rätt mycket folk på liten yta. Hade det varit villor eller radhus där hade de flesta säkert suttit på marknivå och inte balkongen.

Så… husen i sig ser helt OK, ut men skulle behöva mer ”luft” runtomkring. Storleksmässigt är de lika stora som tvåvåningskolosserna i miljonprogrammet som jag växte upp i.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
Problemet är väl ofta hela fantasin om vad man ska bygga och när några flummare tycker att nu ska vi bygga billiga hyreslägenheter så dom unga kan flytta hemifrån och liknande puckade fantasier...

För det första lär man inse att bygga nytt och billigt är oftast en helt overklig världsbild..

Man ska fundera på vad som saknas och finns behov av.. och där det finns folk som har råd med det man vill sälja.. att bygga nytt som ingen vill betala för slutar bara med det vi ser i många storstäder helt nya områden som blir social område direkt med bidragsberoende där kommunen betalar hyrorna till folk som inte har råd och dom som väl det var tänkt för vill inte bo där med merparten utlandsfödda och resten lite svenska socialfall som inte vill jobba... misslyckande från början till slut.. rena hyreslägenheter för alla slutar oftast helt åt skogen..

siktar man in sig på rätt målgrupp ofta gamlingar som är dags att flytta ur villan kanske till och med 65 plus boende där man bygger fina lägenheter med uteplatser och 2 or 3 och 4 så man får folk med pengar att sälja villan och fixa döstädningen och bo lite mindre men fint trevligt och stadsnära i bra kanske samma område så tror jag det går bättre..

Ett bra placerat sånt hus som inte tar utsikten och kvällssolen av hela området så kan det ju funka och få loss villor och få en flytt kedja där hela kedjan flytttar och byter upp sig lite och det frigör och skapar rörelse som ger nån bostad i slutänden..

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Problemet är väl ofta hela fantasin om vad man ska bygga och när några flummare tycker att nu ska vi bygga billiga hyreslägenheter så dom unga kan flytta hemifrån och liknande puckade fantasier...

För det första lär man inse att bygga nytt och billigt är oftast en helt overklig världsbild..

Man ska fundera på vad som saknas och finns behov av.. och där det finns folk som har råd med det man vill sälja.. att bygga nytt som ingen vill betala för slutar bara med det vi ser i många storstäder helt nya områden som blir social område direkt med bidragsberoende där kommunen betalar hyrorna till folk som inte har råd och dom som väl det var tänkt för vill inte bo där med merparten utlandsfödda och resten lite svenska socialfall som inte vill jobba... misslyckande från början till slut.. rena hyreslägenheter för alla slutar oftast helt åt skogen..

siktar man in sig på rätt målgrupp ofta gamlingar som är dags att flytta ur villan kanske till och med 65 plus boende där man bygger fina lägenheter med uteplatser och 2 or 3 och 4 så man får folk med pengar att sälja villan och fixa döstädningen och bo lite mindre men fint trevligt och stadsnära i bra kanske samma område så tror jag det går bättre..

Ett bra placerat sånt hus som inte tar utsikten och kvällssolen av hela området så kan det ju funka och få loss villor och få en flytt kedja där hela kedjan flytttar och byter upp sig lite och det frigör och skapar rörelse som ger nån bostad i slutänden..
Du är mer kvalificerad att bli politiker än de allra flesta!

B
Redaktionen Redaktionen skrev:
Planer på nya lägenhetshus i villaområden väcker starka känslor. I Örgryte i Göteborg protesterar villaägare just nu mot två planerade flerbostadshus, rapporterar SVT.

Du kan läsa artikeln här: Nya lägenhetshus i villaområden väcker motstånd och försenar byggandet
Och varför utgår du från att ett flerbostadshus skulle förstöra området? Att ha ett blandat bostadsbestånd är ju närmast en självklarhet tycker jag. Varför skulle folk som föredrar att bo i hyresrätt inte kunna bo i Örgryte?

• Haha
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
Och varför utgår du från att ett flerbostadshus skulle förstöra området? Att ha ett blandat bostadsbestånd är ju närmast en självklarhet tycker jag. Varför skulle folk som föredrar att bo i hyresrätt inte kunna bo i Örgryte?
Att de kan bo där fattar alla. Problemet är att folk som bor i Örgryte inte vill bo med allehanda socialfall eller nysvenskar som kommunen placerat där dvs det som kallas Tvångsblandning. Har du helt missat debatten?

• Gilla
  • Arg
P-o Assarsjö och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu finns det ju redan många flerfamiljshus i Örgryte.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
B
A Ahlsells-listpriser skrev:
Att de kan bo där fattar alla. Problemet är att folk som bor i Örgryte inte vill bo med allehanda socialfall eller nysvenskar som kommunen placerat där dvs det som kallas Tvångsblandning. Har du helt missat debatten?
Du är ju bara sjukt fördomsfull och rasistisk som utgår från att folk som bor i hyresrätt antingen är socialfall eller flyktingar, placerade av kommunen. Men du har rätt i en sak och det är att ALLA fattar att problemet inte ligger hon hyresgästerna utan hos bortskämda Örgrytebor som tycker att segregering är en bra sak. Tvångsblandning är det överhuvudtaget inte frågan om utan att möjliggöra för fler boendeformer på fler ställen.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
B
I ironhead79 skrev:
[länk]

"De senaste decennierna har framför allt Socialdemokraterna drivit på för områden med blandade bostadstyper i syfte att bryta segregationen. En ny rapport visar att det inte fungerar – folk vill inte köpa bostäder där, hur mycket politikerna än önskar. Det skriver Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia, på DN Debatt."
Och det är en oerhört enögd rapport som överhuvudtaget inte tar upp situationen att bygga hyresrätt i attraktiva områden utan bara den omvända situationen där man bygger bostadsrätter i mindre attraktiva områden. Något som inte är lika enkelt.

• Gilla
electropura
  • Laddar…
B
J J00 skrev:
Allt handlar ju om vad det är för hus och vad syftet är.
Kan absolut se en nytta med snygga och anpassade hyreshus i vissa attraktiva villaområden. Tänker att det säkert finns endel äldre som skulle kunna tänka sig att sälja sin stora kåk, frigöra cash och hyra något trevligt i samma område.

Handlar syftet däremot enbart om någon form av integration och multikulturellt samhälle med billig arkitektur och subventionerade hyror så lär det inte bli bra på något sätt.
Väldigt märkligt inlägg. Menar du att man ska förbjuda folk med en annan bakgrund än din att hyra en lägenhet i t ex Örgryte och att äldre som redan bott i Örgryte skulke ha förtur?

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Hur många här har varit på platsen det senaste året?

Antalet boende som ens kommer att se byggnaderna från sina fönster lär kunna räknas på två händers fingrar.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.