8 200 läst ·
152 svar
8k läst
152 svar
Nya lägenhetshus i villaområden väcker motstånd och försenar byggandet
Hur stor andel lägenheter vid nyproduktion som detta tilldelas socialt utsatta och svaga av Göteborgs kommun? D v s svensk social housing. Jag tänker att hyresgästerna i övervägande del blir 30-någonting där båda arbetar, att hyrorna hamnar så högt att andra inte har råd eller är intresserade.
Örgryte har redan fått sin beskärda del av mångkulturen. För ett tag sedan var det någon som tömde ett AK47-magasin i en lägenhetsdörr och i fjol sprängdes en port - för att inte tala om de som sköts i huvudet i en parkerad bil. Må hända att Örgryteborna inte är sugna på mer av den varan.B Bokskogsbacken skrev:Du är ju bara sjukt fördomsfull och rasistisk som utgår från att folk som bor i hyresrätt antingen är socialfall eller flyktingar, placerade av kommunen. Men du har rätt i en sak och det är att ALLA fattar att problemet inte ligger hon hyresgästerna utan hos bortskämda Örgrytebor som tycker att segregering är en bra sak. Tvångsblandning är det överhuvudtaget inte frågan om utan att möjliggöra för fler boendeformer på fler ställen.
Personligen är jag emot bygget eftersom det kraftigt skulle försämra platsens historiska karaktär och skymma sikten av slottet och annat som är fint med platsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag var där senast idag. Och hus med 100 lägenheter som förslaget medger skulle ha omfattande påverkan. Viss hänsyn mot anrika platser kan man väl tycka är lämpligt. Kyrkan är från 1200-talet och sedan finns det en hel del annat fint att vila ögonen på.kashieda skrev:
Varför kallar du mig rasist? Det är väl statistiskt säkerställt att nyanlända (se där, PK-check ok för dig där 😉) och folk i lägre socialklasser bor just i hyresrätt. Och det är väl enkel matte att folk som bor i Örgryte inte vill tvångsblandas med just sådana.B Bokskogsbacken skrev:Du är ju bara sjukt fördomsfull och rasistisk som utgår från att folk som bor i hyresrätt antingen är socialfall eller flyktingar, placerade av kommunen. Men du har rätt i en sak och det är att ALLA fattar att problemet inte ligger hon hyresgästerna utan hos bortskämda Örgrytebor som tycker att segregering är en bra sak. Tvångsblandning är det överhuvudtaget inte frågan om utan att möjliggöra för fler boendeformer på fler ställen.
Skärp till dig. Jag belyste bara det precis alla vet och därför hela debatten kring just att behöva bli tvångsblandad i ett politiskt spel av S och V.
Bor nyetablerade på bostadsmarknaden ofta i nyproducerade (och därmed svindyra) lägenheter, sa du?A Ahlsells-listpriser skrev:Varför kallar du mig rasist? Det är väl statistiskt säkerställt att nyanlända (se där, PK-check ok för dig där 😉) och folk i lägre socialklasser bor just i hyresrätt. Och det är väl enkel matte att folk som bor i Örgryte inte vill tvångsblandas med just sådana.
Skärp till dig. Jag belyste bara det precis alla vet och därför hela debatten kring just att behöva bli tvångsblandad i ett politiskt spel av S och V.
Inte bor de i lägenheter i innerstaden med 30 års kötid i alla fall...kashieda skrev:
Nyproduktion av hyresrätter är väl oftast den minst attraktiva formen av hyresrätter, dyrt per månad och ofta dåligt läge, de som kan väljer annat.
Där miljon program saknas och det byggts nytt som inte får "riktiga" hyresgäster så har kommuner en stark förkärlek att fylla upp med samhällets mindre bemedlade ja. Staplar man alla bidrag på varandra så räcker det fin fint till en hyra på 17-20 tusen i månaden.kashieda skrev:
Sad but true. Och du och jag betalar. 🥲
Utsikten förlorar man ju även om det byggs en normalvilla. I de flesta fall försvinner solen då också.Marlen Eskilsson skrev:
Det har byggts trevåningshus bredvid villor här där vi bor. Jag förstår att de närmaste grannarna blev ledsna, för de nya husen skuggar tomten totalt nu, hej då eftermiddagssolen på baksidan man hade tidigare. Just de närmaste husen som tappar sol och/eller utsikt, borde kanske kompenseras ekonomiskt eftersom husens marknadsvärde sjunker.
Hur kom du till den märkliga slutsatsen?B Bokskogsbacken skrev:
Men för att svara på din fråga så är mitt svar NEJ jag menade inte att någon skulle förbjudas att hyra en lägenhet i Örgryte.
Njao det kanske inte vore så tokigt om boende i området får förtur men inget jag tänkt på. Jag såg bara ett potentiellt behov av äldre som bott länge i området med välfyllt bankonto efter försäljning av sin villa men vill bo kvar i området och har råd att betala marknadsanpassade hyror i attraktiva lägenheter...
Läs gärna mitt inlägg igen utan att försöka läsa något mellan raderna.
Men tänk om något utifrån köper huset de flyttar ut från? Social blandning! Samhällskollaps!J J00 skrev:Hur kom du till den märkliga slutsatsen?
Men för att svara på din fråga så är mitt svar NEJ jag menade inte att någon skulle förbjudas att hyra en lägenhet i Örgryte.
Njao det kanske inte vore så tokigt om boende i området får förtur men inget jag tänkt på. Jag såg bara ett potentiellt behov av äldre som bott länge i området med välfyllt bankonto efter försäljning av sin villa men vill bo kvar i området och har råd att betala marknadsanpassade hyror i attraktiva lägenheter...
Läs gärna mitt inlägg igen utan att försöka läsa något mellan raderna.
Du och Bokskogsbacken verkar läsa in saker som man inte skriver.kashieda skrev:
Jag skrev: "Handlar syftet däremot enbart om någon form av integration och multikulturellt samhälle med billig arkitektur och subventionerade hyror så lär det inte bli bra på något sätt."
Det betyder inte att jag motsätter mig om det råkar bli någon form av social blandning. Förstår du skillnaden?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Men det stämmer ju inte, det står lediga nybyggda stora lägenheter tomma i Barkarbystaden, Järfälla, granne med Stockholm.A Ahlsells-listpriser skrev:Där miljon program saknas och det byggts nytt som inte får "riktiga" hyresgäster så har kommuner en stark förkärlek att fylla upp med samhällets mindre bemedlade ja. Staplar man alla bidrag på varandra så räcker det fin fint till en hyra på 17-20 tusen i månaden.
Sad but true. Och du och jag betalar. 🥲
Ahhh. PRECIS det jag skriver ju. Finns massor av miljonprogram runt Stockholm så hamnar dom där först och främst. Kolla i småkommuner utan något nedgånget kommunalt bestånd så får du se något annat. Och man kan nästan lite konspiratoriskt undra om inte små utflyttningskommuner gör det gör medvetet för att "fylla på lite"? 🧐BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Det jag skrev var att kommunen (Göteborg, Stockholm, Järfälla etc.) inte placerar folk i nybyggda dyra hus eftersom kommunen kan få tag på andra billigare lägenheter.A Ahlsells-listpriser skrev:Ahhh. PRECIS det jag skriver ju. Finns massor av miljonprogram runt Stockholm så hamnar dom där först och främst. Kolla i småkommuner utan något nedgånget kommunalt bestånd så får du se något annat. Och man kan nästan lite konspiratoriskt undra om inte små utflyttningskommuner gör det gör medvetet för att "fylla på lite"? 🧐
Dessutom kommer det ju knappt några flyktingar längre.