Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det har byggts trevåningshus bredvid villor här där vi bor. Jag förstår att de närmaste grannarna blev ledsna, för de nya husen skuggar tomten totalt nu, hej då eftermiddagssolen på baksidan man hade tidigare. Just de närmaste husen som tappar sol och/eller utsikt, borde kanske kompenseras ekonomiskt eftersom husens marknadsvärde sjunker.
Ja då är det ju väldigt trist.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J J00 skrev:
Själv tänker att det alltid finns gamla bostadsägare i attraktivare områden som motsätter sig allt möjligt och därmed tar till bland annat överdrifter för att få igenom sin vilja😉
Så kan det ju vara. Precis som att det finns ideologiskt uppeggade lokalpolitiker med bristande sans som har allierat sig med byggföretag som vill tjäna pengar. Man får nog räkna med att det finns ett egenintresse hos alla parter i dessa processer.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Planer på nya lägenhetshus i villaområden väcker starka känslor. I Örgryte i Göteborg protesterar villaägare just nu mot två planerade flerbostadshus, rapporterar SVT.

Du kan läsa artikeln här: Nya lägenhetshus i villaområden väcker motstånd och försenar byggandet
Händer samma sak i Bromma Smedslätten. Plakatpolitik från regerande S-MP-V att ’blanda befolkningen med hjälp av hyresrätter’. På en direkt fråga i debatten till V erkände de att de aldrig besökt platsen för det planerade bygget. ’Vi litar på tjänstemännen…’.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
DiscoDuck och 6 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
…det finns ett egenintresse hos alla parter i dessa processer.
Så är det och naturligt. Ingen negativ klang i det.

Claes Sörmland
S Snurrespratt skrev:
Händer samma sak i Bromma Smedslätten. Plakatpolitik från regerande S-MP-V att ’blanda befolkningen med hjälp av hyresrätter’. På en direkt fråga i debatten till V erkände de att de aldrig besökt platsen för det planerade bygget. ’Vi litar på tjänstemännen…’.
Det kittlar nog skönt i den ideologiska tarmen få trycka till "de rika" i Bromma längs Nockebybanan kan jag tänka mig.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Ja, alla ska ha det lika dåligt..

• Gilla
  • Ledsen
P-o Assarsjö och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
utsikt, skugga och sol som är beroende av vad som sker på grannens fastighet är inget vi bör kompensera för
Håller med, om det byggs enligt detaljplan som fanns då jag köpte min fastighet. Då har det varit tydligt från början vad jag kan förvänta mig. Man ska kunna lita på detaljplanen när man gör sitt livs största och kanske enda riktigt stora investering. Likaså ska man inte kunna förhindra grannar så länge de följer detaljplanen.

Men säljer man dyra tomter till folk och sen ändrar detaljplanen så att värdet på tomterna halveras bör de ersättas eller erbjudas inlösen till marknadsvärde före detaljplanens ändring.

• Gilla
LinneaBee och 8 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men säljer man dyra tomter till folk och sen ändrar detaljplanen så att värdet på tomterna halveras bör de ersättas eller erbjudas inlösen till marknadsvärde före detaljplanens ändring.
Tycker du att grannar ska kompenseras för att man ändrar detaljplan tex handel till bostad eller tvärtom? Eller om man ändrar ändamål dagis/skola till bostad då det inte längre finns några ungar i trakten att fylla lokalerna med?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Innan man, som artikelförfattaren, slänger sig med ett så slappt (och direkt felaktigt) påstående som att ”Sverige har bostadsbrist” bör man läsa lite av vad Jan Jörnmark, som förmodligen är den i Sverige som vet mest om bostadspolitik, skrivit i ämnet.

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Någon som har bilder på förslagen? Här i mitt område har det börjat blandas in fler moderna flerbostadshus i villabebyggelsen. Men då är den gamla villastaden från ca 1920-1960 ganska brokig till att börja med samt inte sällan dimensionerad för två bostäder i samma hus. Man har varit noga med att den nya bebyggelsen möter den gamla (tacka detaljplanen?), samt att när man bygger i villamattans utkant så börjar man i liten skala närmast de gamla husen och trappar upp skalan längre bort.
Ganska oproblematiskt ur ett arkitektoniskt och historiskt perspektiv enligt mig. Det som snarare inte ligger i områdets tradition är att en familj ska breda ut sig i en villa på 250 kvadrat.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Någon som har bilder på förslagen? Här i mitt område har det börjat blandas in fler moderna flerbostadshus i villabebyggelsen. Men då är den gamla villastaden från ca 1920-1960 ganska brokig till att börja med samt inte sällan dimensionerad för två bostäder i samma hus. Man har varit noga med att den nya bebyggelsen möter den gamla (tacka detaljplanen?), samt att när man bygger i villamattans utkant så börjar man i liten skala närmast de gamla husen och trappar upp skalan längre bort.
Ganska oproblematiskt ur ett arkitektoniskt och historiskt perspektiv enligt mig. Det som snarare inte ligger i områdets tradition är att en familj ska breda ut sig i en villa på 250 kvadrat.
Här är "Berlinmuren":

Skärmavbild 2026-05-06 kl. 20.54.57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www4.goteborg.se/prod/intraservice/namndhandlingar/samrumportal.nsf/A4D27AD03E5DA0A8C1258CA7003D863C/$File/1. Huvudrapport for stadsutvecklingsforslag 1_0.pdf?OpenElement

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Rekordet i överdrift jag läst är ”nu byggs skyskrapor i villaområdet”.

Husen var 3 våningar höga jämfört med de 2 våningar höga villorna..
Det verkar vara 5 våningsplan plus vind som planeras. Eller missförstår jag illustrationen i inlägget ovan?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Planer på nya lägenhetshus i villaområden väcker starka känslor. I Örgryte i Göteborg protesterar villaägare just nu mot två planerade flerbostadshus, rapporterar SVT.

Du kan läsa artikeln här: Nya lägenhetshus i villaområden väcker motstånd och försenar byggandet
S V och MP kommer förlora valet pga det här. Svenskar vill inte blandas. Åk till Skärgårn på Midsommar. Det är rätt tydligt. 😂

• Gilla
  • Älska
P-o Assarsjö och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Ahlsells-listpriser skrev:
S V och MP kommer förlora valet pga det här. Svenskar vill inte blandas. Åk till Skärgårn på Midsommar. Det är rätt tydligt. 😂
Tänker du dig en marsch till vänster i väljarkåren om dessa partier la ned ambitionerna att bygga hyresrätter i förtätningsprojekt?

• Gilla
Gavialen
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, alla ska ha det lika dåligt..
Exakt det oppositionen (som dessvärre styr i Stockholm) är ute efter.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.