77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Så vi importerar strax under 4 miljoner ton sopor årligen för våra förbränning i våra värmeverk. Och 0,03 miljoner ton plastförpackningar återvinns samtidigt på ett år hos Svensk plaståtervinning, Site Zero. Sätter onekligen återvinningens lilla skala i perspektiv, den återvunna massan är strax under 1% av det importerade avfallet som vi förbränner.Krilleman skrev:
Symboliskt var ordet.
(Missar jag något här?)
Redigerat:
Försvaret brukar inte vilja ha kläder som är lättantändliga, så tror inte fleece har så bra rykteClaes Sörmland skrev:
Ja det finns återvunnen PET (rPET) som det görs polyesterfiber för textil av internationellt.
Men frågan är ju inte om det kan göras tekniskt utan om det finns ekonomi i att göra det i Sverige (eller kanske EU), att tillverka polyestertextil och därmed kläder av återvunnen PET: Struntar man i ekonomiaspekten är det bara att köra igång. Uppslag: Kanske kan man tappa den växande försvarsbudgeten för att få avsättning för världens dyraste fleecetröjor?
Om man har barn är det ju naturligt att ÅTERVÄNDA textilierna/ barnkläderna i första hand, låta de mindre ungarna grannarna eller kusinerna få och använda kläderna när de är urväxta. Många svenskar står ju i kö på H&M och liknande ställen för att shoppa nya kläder till telningarna och de urväxta kläderna blir sen ett återvinnings problem (som vi i bland väljer att exportera)SågspånPappspikEternit skrev:
Är inte lösningen att istället tillverka bättre kläder, köpa mindre antal plagg och bruka dem längre tid/flera år?
Tjockoljan förbjöds för några år sedan av EU som bränsle i båtar inom EU vilket ledde till att priset på diesel steg så att det hamnade över bensinens pris.Krilleman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Nej, det kan man inte.Foliehatten3 skrev:
Okej, vi kan ta Ryssland som exempel på ett land där just ingen litar på politiker utan misstroendet är mycket utbrett, nästan 100 %. Tycker du att deras samhälle ser bättre ut?Foliehatten3 skrev:
Jag lämnar källor till varför jag har en viss åsikt. Du kanske skulle pröva det i stället för att ha åsikter utan verklighetsbakgrund?Foliehatten3 skrev:
Ditt påstående 1: jo det kan manBirgitS skrev:
Nej, det kan man inte.
Okej, vi kan ta Ryssland som exempel på ett land där just ingen litar på politiker utan misstroendet är mycket utbrett, nästan 100 %. Tycker du att deras samhälle ser bättre ut?
Jag lämnar källor till varför jag har en viss åsikt. Du kanske skulle pröva det i stället för att ha åsikter utan verklighetsbakgrund?
Ditt påstående 2: Vad har Ryssland med detta att göra? Men eftersom du tar upp det, så är majoriteten av ryssarna mycket nöjda med Putin. Men den media som du konsumerar vill ha det till annat.
Och ja Ryssland är på många sättvett bättre samhälle än vårt. Men på många sämre.
Ditt påstående 3: Så du har ingen egen åsikt utan du letar upp något på google som du tycker låter bra?
Åsikter behöver man knappast googla fram (men inget hindrar väl att man gör det om man känner sig lite velig). Faktaunderlag för sina åsikter kan det dock vara bra att källbelägga, och då är Google ett bra verktyg.Foliehatten3 skrev:
Redigerat:
Kool process!T tergo skrev:
De blandas alltså med annan kartong, ser det ut som. Vi har inte plats att spara flera mängder olika sorters skräp hemma, så mjölkpaket slänger vi i soptunnan för "restavfall",
Vilka kartongkvaliteter kan man tillverka av den resulterande pappersmassan? Hur ser ekonomin ut?
Lustigt nog steg Putins popularitet en hel del efter den 24:e februari 2022 …Foliehatten3 skrev:
På vilka sätt?Foliehatten3 skrev:
Huruvida uppvärmningen är orsakad av människor kan vara svårt att ta reda på, men uppvärmningen korrelerar med industrialiseringen av världen.Foliehatten3 skrev:
Farligt blir det för de människor som drabbas av översvämningar, extrema värmeböljor och kraftiga stormar.
Koldioxid ingår i kolkretsloppet (som drivs delvis av växternas fotosyntes), men det finns inte hur många växter som helst. Överskottet ansamlas i atmosfären och bidrar till en växthuseffekt.Foliehatten3 skrev:
Visst, men eftersom industrialiseringen tycks bidra väldigt mycket så är det lämpligt att försöka minska det bidraget, eller åtminstone börja bygga skydd mot effekterna av uppvärmningen.Foliehatten3 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
1. Men då kan det ju inte vara så svårt för dig att länka till en undersökning som visar t.ex. att minst 90 % av befolkningen har mycket stort förtroende för politiker.Foliehatten3 skrev:
Ditt påstående 1: jo det kan man
Ditt påstående 2: Vad har Ryssland med detta att göra? Men eftersom du tar upp det, så är majoriteten av ryssarna mycket nöjda med Putin. Men den media som du konsumerar vill ha det till annat.
Och ja Ryssland är på många sättvett bättre samhälle än vårt. Men på många sämre.
Ditt påstående 3: Så du har ingen egen åsikt utan du letar upp något på google som du tycker låter bra?
2. Du kan ta något annat land där folk inte litar det minsta på politiker, myndigheter etc. som exempel om du föredrar det. Jag valde Ryssland. Du inser väl att det är rätt olämpligt (kan vara farligt) att säga något negativt om Putin?
Folk blir arresterade för mycket mindre än så.
3. Nej, det skrev jag inte. Jag har och hade åsikten att du hade fel ang. folks förtroende för politiker. För att visa att du hade fel så länkade jag till undersökningar som visar det. Annars blir det ju bara ord som står mot ord, och ingen vet vad som stämmer med verkligheten. Jag har under några årtionden just inte hört annat än klagomål på politiker, folk som säger att man inte kan lita på vad politiker säger i valrörelser, t.ex. med uttryck som valfläsk. Alltså sånt som visar att folk inte har förtroende för politiker.