P
Krilleman Krilleman skrev:
"Follow the money"
Då brukar man hamna i oljeindustrin.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
50 % ökning är förstås inte något påhitt. Det är väl självklart att bensin, diesel, uppvärmning med hjälp av kol, gas, olja leder till utsläpp av koldioxid.
Framför allt är det uppmätta värden, och inte påhittade.
En 50 %-ig ökning sen början av den industriella revolutionen är NASA sifrror, baserade på mätningen på marken och från satelliter.

"CO2 levels are now 150% the value they were at in 1750 — this is at least 1.5 times greater than the natural increase observed at the end of the last ice age 20,000 years ago, which happened over thousands of years."
https://science.nasa.gov/earth/explore/earth-indicators/carbon-dioxide/
BirgitS BirgitS skrev:
Det var absolut inte lönsamt för de forskare som på 80-talet började tala om att det skulle bli ett varmare klimat i stället för att jorden var på väg in i en ny istid. De vart ju närmast utfrusna och fick svårt att få anslag.
Om de var frusna borde de väl ha välkomnat uppvärmningen?😜

P
L Laurentiusson skrev:
Då antar jag att allt du någonsin har sagt stämmer till 100%, annars så faller allt annat..?

Dessutom är vad som bör vara en varning eller inte tills viss del subjektivt. Dessutom har SMHI relativt nyligen gjort om sitt varningssystem.
Vädervarningar är baserade på vädermodeller.

Mätningar av koldioxidhalten i luften är inte baserade på modeller. Det är helt enkelt uppmätta värden.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
Att betala skatt för miljön är det subjektivt?
Är det inte klimat vi diskuterar?

P pmd skrev:
Vädervarningar är baserade på vädermodeller.

Mätningar av koldioxidhalten i luften är inte baserade på modeller. Det är helt enkelt uppmätta värden.
Ja.

Jag invände bara mot det absurda i att försöka med argumentsmetoden att säga att SMHI har gjort detta fel så alltså är allt dom gör fel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman
P pmd skrev:
Då brukar man hamna i oljeindustrin.
Alla kan dra sina slutsatser, men man ska alltid följa pengarna enkelt.

Krilleman
P pmd skrev:
Är det inte klimat vi diskuterar?
Dom hör ihop.

I
Att betala skatt för miljön är det subjektivt?
Är du medveten om att det har presenterats minst ett tiotal "domedagsprofetior" av välutbildade, välrenommerade forskare sedan 1960 talet och att dessa har en sak gemensamt, kan du gissa vilken??

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Krilleman
I Incinerator skrev:
Är du medveten om att det har presenterats minst ett tiotal "domedagsprofetior" av välutbildade, välrenommerade forskare sedan 1960 talet och att dessa har en sak gemensamt, kan du gissa vilken??
Aboslut:

Denna goding från 2006 som jag nämnde tidigare i tråden.

https://www.expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid/

Porträtt av en man i kostym framför en grön skylt med gul symbol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
P
L Laurentiusson skrev:
Jag invände bara mot det absurda i att försöka med argumentsmetoden att säga att SMHI har gjort detta fel så alltså är allt dom gör fel.
I inlägg #1 043 (sisa meningen) gjorde jag ett försök att förklara varför den här sortens diskussion aldrig blir frukbtar. Klimatförnekare förnekar sig aldrig. De förstår inte vetenskap och upprepar bara vad deras populistiska idoler hävdar utan empiriskt underlag.

Vidare diskussion om klimat i den här tråden är meningslös. Vi har en aggressivt argumenterande klimatförnekare i tråden som vi aldrig kommer att kunna övertyga om de vetenskapliga sambanden mellan koldioxid i atmosfären, växthuseffekten och den globala uppvärmningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P
Dom hör ihop.
Hur ser sambandet ut?

BirgitS
Aboslut:

Denna goding från 2006 som jag nämnde tidigare i tråden.

[länk]

[bild]
Och det har ju varit några gånger det har varit nära att Vasalopppet har ställts in och man är tvungen att köra snö från andra ställen till spåret. Så var det ju inte för 50 år sen.

Men eftersom SMHI är en rätt betydelselös aktör när det gäller klimatforskningen så spelar det ju inte någon roll alls vad de gör och säger.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo det är fakta som jag redogjorde för:

1. Det finns PET-återvinning på en internationell skala.
2. Det finns inte fungerande återvinning av blandade plastfraktioner.
3. Miljövinster av plaståtervinning materialiserar sig därmed inte på ett tydligt sätt.
Det här borde väl göra att man tänker efter någon extra gång innan man får för sig att skrota en fungerande återvinning av PET, eftersom man nästan garanterat inte kan återvinna om det går i den vanliga plastsorteringen.

Att det är billigare att köpa nytt istället för att återvinna är väl samma som vanligt med oljeprodukter - det är extremt billigt att pumpa upp ny olja och eventuella miljökostnader för att göra så i längden är någon annans problem.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krfsm skrev:
Det här borde väl göra att man tänker efter någon extra gång innan man får för sig att skrota en fungerande återvinning av PET, eftersom man nästan garanterat inte kan återvinna om det går i den vanliga plastsorteringen.
Nu ska ju allt plastavfall till Site Zero och där kan man ju redan rent tekniskt sortera ut PET-flaskorna. Så tekniskt behövs inte pantsystemet i Sverige bevaras, det blir ett samhällsekonomiskt kostsamt parallellt system.

Onödigt att slänga pengar på två parallella system när vi ändå har nationaliserat avfallshanteringen. Hela idén med sådana nationella monopollösningar är ju stordriftsfördelar och just att man inte har parallella system.

K krfsm skrev:
Att det är billigare att köpa nytt istället för att återvinna är väl samma som vanligt med oljeprodukter - det är extremt billigt att pumpa upp ny olja och eventuella miljökostnader för att göra så i längden är någon annans problem.
Du ställer upp en falsk motsättning. Att slösa bort samhällets ekonomiska och energimässiga resurser på verksamhet som inte tillför något värde eller någon nettomiljövinst men som kanske känns bra i magen för vissa är dumt. Det är vad jag är emot.

T ex trådens exempel, att lägga resurser på att sortera textil utan att det finns någon avsättning för den sorterade textilen. Det har inte bara kostat oss ekonomiskt som samhälle utan också varit ett projekt som belastar miljön. Typisk dålig sak i min mening. Vi kunde lagt resurserna på något vettigt istället.

• Gilla
  • Wow
fribygg och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men eftersom SMHI är en rätt betydelselös aktör när det gäller klimatforskningen så spelar det ju inte någon roll alls vad de gör och säger.
Spelar det någon roll för klimatet vad någon forskande aktör gör eller säger? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.