77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är inte så svårt eftersom man vet att koldioxidökningar i atmosfären leder till uppvärmning och mänskligheten har de senaste 150 åren allt mer ökat utsläppen av koldioxid. För det är väl ingen som förnekar att mänskligheten t.ex. har pumpat upp olja och förbränt oljeprodukter som då släpper ifrån sig koldioxid.P pmd skrev:
Vid alla tillfällen där genomsnittstemperaturen på jorden har ändrats kraftigt så har det berott på att något har hänt, t.ex. det uppstår växter som gör om koldioxid till syre (alltså minskar halten koldioxid), det uppstår djur som gör om syre till koldioxid.
Verkar vara mycket viktigt för dig att skriva folk på näsanBirgitS skrev:
1. Men då kan det ju inte vara så svårt för dig att länka till en undersökning som visar t.ex. att minst 90 % av befolkningen har mycket stort förtroende för politiker.
2. Du kan ta något annat land där folk inte litar det minsta på politiker, myndigheter etc. som exempel om du föredrar det. Jag valde Ryssland. Du inser väl att det är rätt olämpligt (kan vara farligt) att säga något negativt om Putin?
Folk blir arresterade för mycket mindre än så.
3. Nej, det skrev jag inte. Jag har och hade åsikten att du hade fel ang. folks förtroende för politiker. För att visa att du hade fel så länkade jag till undersökningar som visar det. Annars blir det ju bara ord som står mot ord, och ingen vet vad som stämmer med verkligheten. Jag har under några årtionden just inte hört annat än klagomål på politiker, folk som säger att man inte kan lita på vad politiker säger i valrörelser, t.ex. med uttryck som valfläsk. Alltså sånt som visar att folk inte har förtroende för politiker.
Det är inte svårt att förstås sambandet mellan koldioxid och växthuseffekten. Det sambandet beskrevs av Svante Arrhenius redan 1896. (Eventuellt av någon annan ännu tidigare).BirgitS skrev:
Däremot är det svårt att belägga kausaliteten att människan har orsakat den globala uppvärmningen. Det finns dock en korrelation mellan industrialiseringen och ökande koldioxidhalt i atmosfären.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver man inte vara säker på det orsakssambandet för att sätta igång med processer som minskar koldioxidökningen från industriell aktivitet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det kan vara svårt att bevisa kausalitet när man inte kan göra försök med en kontrollgrupp. Det kanske är så att det råder konsensus bland klimatforskare att människans påverkan är den största orsaken till den globala uppvärmningen, men jag tycker inte att det är viktigt. Eftersom jorden bevisligen värms upp nu så är det lämpligt att vidta mått och steg för att minska uppvärmningen, oavsett orsak. Om vi inte gör det kommer det att bli besvärligt på vissa delar av vår planet.BirgitS skrev:
Att fundera på om människans påverkan är en del av orsakerna till den globala uppvärmningen leder bara till diskussioner med s.k. klimatförnekare (vilket är ett kasst ord, men jag kommer inte på något bättre just nu) om oväsentligheter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det går väl bra att på ett labb visa att förbränning av oljeprodukter leder till utsläpp av koldioxid. Du hänvisade sen till Arrhenius som påvisade sambandet mellan koldioxid och växthuseffekt.P pmd skrev:Det kan vara svårt att bevisa kausalitet när man inte kan göra försök med en kontrollgrupp. Det kanske är så att det råder konsensus bland klimatforskare att människans påverkan är den största orsaken till den globala uppvärmningen, men jag tycker inte att det är viktigt. Eftersom jorden bevisligen värms upp nu så är det lämpligt att vidta mått och steg för att minska uppvärmningen, oavsett orsak. Om vi inte gör det kommer det att bli besvärligt på vissa delar av vår planet.
Att fundera på om människans påverkan är en del av orsakerna till den globala uppvärmningen leder bara till diskussioner med s.k. klimatförnekare (vilket är ett kasst ord, men jag kommer inte på något bättre just nu) om oväsentligheter.
Joseph Fourier (ja, samme Fourier som kom på Fourierserier) beskrev växthuseffekten 1824, och var förmodligen den förste att göra det.BirgitS skrev:
Därefter har fler forskare (inklusive Arrhenius) under 1800-talet gjort experiment och beräkningar som gjorde teorin om växthuseffekten bättre.
Att jag brukar nämna Svante Arrhenius i sådana här sammanhang beror nog på att jag kommer ihåg honom eftersom han var svensk.
Och förstås för att Arrheniuslaboratoriet är uppkallat efter honom.
På 1960-talet kom fler och fler experimentella evidenser för växthuseffekten.
Det är dock ett ganska stort hopp att göra. Det viktiga är, som sagt att minska den globala uppvärmningen, och det troligen bästa sättet är att minska koldioxidutsläpp.BirgitS skrev:
Jag tror dock inte att vi kommer att lyckas med det eftersom människor har så svårt att komma överens om sånt som de måste kompromissa om. Det näst bästa är att förbereda oss inför klimatförändringar som kan påverka våra samhällen negativt. Det tror jag att vissa av oss kommer att klara lokalt.
Och hur mycket har Co2 ökat i atmosfären mellan 1800-2000-talet tror du?BirgitS skrev:
Alltså med den industriella revolutionen inräknat...
50000%?
500000%?
För här finns fakta!