77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Jag håller med dig i sak, ville mest uttrycka min förvåning över att denna import orsakar så pass stora utsläpp här i Sverige. Det är ju dessutom då bara importen och då inte allt det övriga vi redan förbränner från nationella källor.Krilleman skrev:
Jag kan tycka att det är lite ointressant att prata om en nations samlade utsläpp - den största faktorn på detta blir ju hur stor befolkning landet har. Mer intressant då hur stora utsläpp vi har per capita inklusive utsläppen för vår konsumption i andra länder.
Enligt ChatGPT släpper den genomsnittlige svensken ut ungefär dubbelt så mycket som det globala snittet om man räknar in all konsumtion. Är detta rätt så har vi ju en lång väg att vandra för att bli lika duktiga som det globala snittet.
Redigerat:
Men den totala volymen är trots allt bara <0,1% i utsläpp kontra världens alla utsläpp.P Peter321 skrev:
Det går inte allt blunda för.
Var gör varje investerad krona mest effekt om man värnar om miljön på riktigt?!
I Swea Rikes <0,1% totalvolym?
Medans Kina öppnar två nya kolkraftverk i veckan.
I Sverige återvinner vi textil...
Det beror ju helt på hur du drar upp dina gränser i så fall i argumentationen. Europa står för 8%, Europa+Nordamerika (”västvärlden”) för 25% eller så.Krilleman skrev:
Just av detta skäl tycker jag det är enklast att prata om per capita-utsläpp. Om en svensk orsakar mindre utsläpp än den genomsnittlige jordbon skulle jag känna mig nöjd. Nu släpper vi ut det dubbla.
Redigerat:
Men det gör ingen skillnad i världen om vi alla skulle sluta leva i Swea Rike imorgon.P Peter321 skrev:Det beror ju helt på hur du drar upp dina gränser i så fall i argumentationen. Europa står för 8%, Europa+Nordamerika (”västvärlden”) för 25% eller så.
Just av detta skäl tycker jag det är enklast att prata om per kapita-utsläpp. Om en svensk orsakar mindre utsläpp än den genomsnittlige jordbon skulle jag känna mig nöjd. Nu släpper vi ut det dubbla.
Var gör varje krona mest nytta för varje investering i miljön?
Där är kärnfrågan om man vill värna om miljön på riktigt!
Ett kinesiskt nytt kolkraftverk varje måndag och ytterligare ett nytt varje torsdag verkar ingen vara sugen på att debattera.
Visst är det konstigt när vi i Sverige fokuserar på textilåtervinning som förbränns.
Ni har båda rätt i mitt tycke, per capita är såklart mest relevant, men också att våra resurser bör användas där de gör mest nytta.
Hellre plocka lågt hängande frukt utomlands än att gå efter svårare och svårare förbättringar här hemma. Sverige ligger ju onekligen långt fram, så att exportera metoder och teknik utomlands där de gör störst nytta lär kortsiktigt göra mer för planeten än något vi kan göra på hemmaplan.
Personligen tycker jag att majoriteten av svenskt bistånd kunde omprioriteras till att finansiera fossilfri elproduktion i fattiga länder. Det vore bra för klimatet, och billig, ren energi kommer öka levnadsstandarden hos mottagarna.
Hellre plocka lågt hängande frukt utomlands än att gå efter svårare och svårare förbättringar här hemma. Sverige ligger ju onekligen långt fram, så att exportera metoder och teknik utomlands där de gör störst nytta lär kortsiktigt göra mer för planeten än något vi kan göra på hemmaplan.
Personligen tycker jag att majoriteten av svenskt bistånd kunde omprioriteras till att finansiera fossilfri elproduktion i fattiga länder. Det vore bra för klimatet, och billig, ren energi kommer öka levnadsstandarden hos mottagarna.
Jag ville mest beskriva att jag inte tycker att procentsiffran är intressant alls på det sättet du använde den.Krilleman skrev:
Men det gör ingen skillnad i världen om vi alla skulle sluta leva i Swea Rike imorgon.
Var gör varje krona mest nytta för varje investering i miljön?
Där är kärnfrågan om man vill värna om miljön på riktigt!
Ett kinesiskt nytt kolkraftverk varje måndag och ytterligare ett nytt varje torsdag verkar ingen vara sugen på att debattera.
Visst är det konstigt när vi i Sverige fokuserar på textilåtervinning som förbränns.
Lek med tanken att vi hade 10 tusen små nationer på jorden. Med ditt resonemang skulle ingen göra nått då inget land stod för mer än typ 0.01% av utsläppen.
Just va detta skäl tycker jag det är mer intressant att jämföra utsläpp per capita.
Håller med till 100%.A ajn82 skrev:Ni har båda rätt i mitt tycke, per capita är såklart mest relevant, men också att våra resurser bör användas där de gör mest nytta.
Fast den tesen är ju inte sann.P Peter321 skrev:
Världen består inte enkom av 10,000 stycken småländer.
Grafen är tydlig, Sverige har inte dom värsta utsläppen. Inte ens per capita.
Vill du rädda världen genom att minska Svea Rikes totala utsläpp från <0,1% till 0%.
Vilken skillnad gör det på miljön & utsläppen?
Jag tror att du mår bäst personligen av att fortsätta återvinna textil för miljöns skull!
Det kan bli lite missvisande bara titta på utsläpp på det sättet (även om per capita mått generellt är vettiga). Hade Kina och USA haft samma utsläpp per capita som Sverige så hade världens totala utsläpp närapå halverats tex.P Peter321 skrev:
Ska man jämföra oss med de länder som har låga utsläpp får man tänka på de generellt också har betydligt lägre produktion per capita än oss.
Det var inte en tes utan ett tankeexperiment men jag tror jag ger upp diskussionen här med dig, man får välja sina strider. 🤗Krilleman skrev:
Jag väljer inga strider, jag går på sanningar.P Peter321 skrev:
Har du annan källa på mina (felaktiga?) teser, länka gärna!
För sanningen svider aldrig.
Edit
Skrollade lätt genom lite andra trådar.
Hittade denna godingen som ack är så klockren även i denna tråd...
Medans vi lugnt fortsätter återvinna tvättat och vikt textil för att rädda världen i Swea Rike...
https://www.byggahus.se/forum/threa...ion-ar-battre-an-nagonsin.481983/post-6494178
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Men det jobbiga med att prata om utsläpp på per capita-nivå är att ansvaret för att minska utsläppen kommer så oerhört nära det egna huvudet. Och egentligen är det väl rätt, den enda klimat- och miljöpåverkan jag har verkligt inflytande över, är min egen.P Peter321 skrev:
Stirra sig blind på skalan per capita ger ingen skön läsningen heller för dom som förespråkar att Swea Rike kan rädda världen.SågspånPappspikEternit skrev:
Och som redan nämnts ovan skall man även beakta hur mycket produktion som är i respektive land för att göra det rättvist.
Återigen:
Var gör varje investerad krona mest nytta om man vill främja miljön på riktigt?
Facit är fortfarande att vi sorterar textil i Swea Riken och tror det gör skillnad...
https://globalis.se/Statistikk/co2-utslipp-per-innb
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag har inte pratat om utsläpp på nationell nivå. Jag pratade om utsläpp per capita. "Per skalle" in Swedish. När vi räknar utsläpp per skalle blir det synligt att var och en av oss står för utsläpp som påverkar klimat och miljö. Och den enda som har inflytande över mina utsläpp är i slutändan jag själv.Krilleman skrev:
Givetvis kan jag börja härja om att det finns någon rik snubbe i Saudiarabien som släpper ut mycket mer än lilla jag, men det är ju inte särskilt konstruktivt. Mitt inflytande över denne snubbe och hans utsläpp är dessutom obefintligt.
Rädda världen kan jag nog inte, men jag kan göra ärliga försök att inte bidra för mycket till att fucka upp den värld jag ska lämna över till mina barn.