804 698 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu glömmer du att man måste ha lika många människor ungefär för att inte få en underhållsskuld för de äldre, dvs man får negativ tillväxt med en dålig befolkningspyramid.D daVinci skrev:Utan tillväxt hamnar man i att om någon skall få det bättre måste någon annan för de sämre. Som upplagt för ett synnerligen destruktivt samhällsklimat. Alternativt ha det som i Nordkorea där folket är så nedtryckt att ingen vågar öppna munnen.
Men givet fackens krav så vill folk få det bättre.
Ökad folkmängd ger ingen tillväxt (= ökad BNP/Capita).
Ökad konsumtion ger ingen tillväxt (= ökad BNP/Capita).
Det som ger tillväxt (ökad BNP/Capita) är:
* innovationer som gör att man kan leverera mer värde per arbetstimme
* processförbättringar som gör att man kan leverera mer värde per arbetstimme
* Import av produktionsmedel från kapitalister i andra länder som gör att man kan leverera mer värde per arbetstimme
Notera att skatt på inkomst av kapital inte är något annat än böter på produktivitetsökning.
Att pundits i media talar om konsumtionens betydelse är bara för att man ligger under kapacitetstaket och med ökad spending från kunder kan man leverera mer. Också drömmer man att fler blir anställda.
Det är riktigt att man kan höja BNP lite på så sätt. Men det blir ingen ökad produktion per arbetad timme. Och det är inget långsiktigt sätt att öka BNP på. Det är mer av en återhämtning av tidigare tappad BNP.
Det går utmärkt att få till en öka tillväxt (= ökad BNP/Capita) vid minskande folkmängd. Finns inga hinder alls.
Det som hindrar tillväxt är skatter och regleringar. Därav att EU är nere på nära stagnation. Och USA drar ifrån. Därav att EU-ledningen beställde den sk Draghi-rapporten. Den sa i stort sett avreglera. Rapporten är ett år gammal nu och man har gjort ingenting. Under tiden drar USA ifrån och Kina närmar sig.
Vill vi ha en god äldrevård så bör vi vilja ha en ökning av andelen i arbetsför ålder framöver - det ser inte lysande ut just nu med de födelsetal vi ser...
Fast med ökade befolkning måste infrastruktur osv byggas ut, med en minskad befolkning bör det således gå att lägga ett högre andel av skatten på äldrevård.
Jag tror inte alls på befolkningstillväxt som en ekonomisk strategi, mycket i världen hade blivit bättre av färre människor. (På ett långsamt naturligt sätt.. innan någon får fel ide)
Jag tror inte alls på befolkningstillväxt som en ekonomisk strategi, mycket i världen hade blivit bättre av färre människor. (På ett långsamt naturligt sätt.. innan någon får fel ide)
Det är billigare att bygga ut för en ökande befolkning än att ta hand om de äldre. Resultatet av avsaknad av befolkningsökning blir istället att du får jobba längre innan du går i pension.A ajn82 skrev:Fast med ökade befolkning måste infrastruktur osv byggas ut, med en minskad befolkning bör det således gå att lägga ett högre andel av skatten på äldrevård.
Jag ser faktiskt inga problem med det.pacman42 skrev:
25-30 år som pensionär lockar inte mig iaf.
Med all respekt för de som pga. förslitningsskador inte kan. De ska ha dräglig pension.
Men vad jag kan se med dagens ungdom är att de är extremt medvetna och kräver sin rätt vad gäller arbetsmiljö, så dessa problem bör minska i framtiden.
Nej det stämmer inte. Jag kan visa det med ett enklet exempel.pacman42 skrev:
Nu glömmer du att man måste ha lika många människor ungefär för att inte få en underhållsskuld för de äldre, dvs man får negativ tillväxt med en dålig befolkningspyramid.
Vill vi ha en god äldrevård så bör vi vilja ha en ökning av andelen i arbetsför ålder framöver - det ser inte lysande ut just nu med de födelsetal vi ser...
Säg att allt pensionssparande är privat och vi placerar det i globala indexfonder. När vi sedan går i pension så gör vi rätt för oss, säljer av vårt sparande och betalar för alla varor och tjänster vi köper.
Det går alldeles utmärkt då med krympande folkmängd.
Och eftersom vi betalar så kommer det finnas utförare.
Ett viss problem uppstår med dagens vänsterlösning. Där ingen fondering sker utan yngre arbetande betalar till äldres pensionsutbetalningar. (En lösning som tänktes ut av S som skulle förstatliga allt på sikt och inte kunde ha pensionssparare som äger massor i vägen).
Men en svagt krympande folkmängd borde gå ganska bra. Det är bara inkomstpensionen som är sådan.
I stora delar av resten av världen (typ där jag just nu befinner mig, Afrika), spyr man ut svart rök ur avgasrören på bussar, lastbilar och INGEN bryr sig!.pacman42 skrev:
Här bor det c.a 70 miljoner och dom flesta skiter högakningsfullt i utsläpp i luft, vatten, mark av allt du kan tänka dig 😢
Det finns lagar, men ingen bryr sig och *nästan* ingen beivrar överträdelser, ursäkten/förklaringen är "this is africa" 😢
Vad som sker i Sverige är helt insignifikant i det stora hela..det spelar ingen som helst roll.
Heh, i USA går "kommunisterna" samman för att stoppa datacenter. "I kritiken mot utbyggnaden strålar demokraternas Bernie Sanders och republikanernas Ron DeSantis samman."
Dom vill införa "kommunalt veto" mot data center. Motivet är att datacenter förbrukar mycket el och det höjer priserna.
Ja, man kunde ju tänka sig att dom där kunde räkna ut att om elpriset stiger så byggs mer elproduktion. USA är inte riktigt lika nära Nordkorea som Sverige är. Och där privat sektor fortfarande bygga elproduktion.
Dom kanske i sig förstår det också, men som agerar som om dom inte kunde förstå det.
Troligen tänker dom att det är lättförtjänta politiska framgångar med detta.
Dom vill införa "kommunalt veto" mot data center. Motivet är att datacenter förbrukar mycket el och det höjer priserna.
Ja, man kunde ju tänka sig att dom där kunde räkna ut att om elpriset stiger så byggs mer elproduktion. USA är inte riktigt lika nära Nordkorea som Sverige är. Och där privat sektor fortfarande bygga elproduktion.
Dom kanske i sig förstår det också, men som agerar som om dom inte kunde förstå det.
Troligen tänker dom att det är lättförtjänta politiska framgångar med detta.
Annie Lööf kalkylerade ju också vid den tiden och hamnade på minst 40 miljoner i tillökning. Det skulle knappast ge mer täthet än hemma i Maramö på de flesta platser helt försumbart och mycket arbetskraft kanske liknande energidensitet som vindkraften.S Snikholt skrev:
Oberoende vilka syntaktiska, grammatiska analyser du försöker gömma dig bakom kvarstår råd #1 lite diversifierade fältstudier skulle göra dig riktig gott. Det är mot vad du kanske tror i all välmening så slipper du så ofta ge ett förvirrat intryck när du hittat något revolutionerande.D daVinci skrev:Ja det skulle väl vara formuleringarna i artikeln.
T ex tempus: "– Infrakulverten verkar vara en suverän lösning på ..."
Och referenser till deployment: "Det mest kända exemplet i Sverige finns i Vallastaden i Linköping där det byggdes en infrakulvert för ett par år sedan."
Noterade du inte de detaljerna?
Om man inte ska hamna fel får man vara uppmärksam på sådant.
Vi behöver inte köra vare sig Trabanter eller kommunism inte heller riktade invektiv här förstår du.
Inte för att du kommer svara men tor du verkligen själv på vad du skriver emellanåt. Ingen riktning ingen eftertanke bara ut åt något som passar för stunden.D djac skrev:
Fingrarna räcker inte till om man börjar räkna upp allt som har potential när det kommer till sånt här men kanske man bör hyfsa siffrorna lite efter diverse rättningsmallar innan man drar iväg för långt (ibland bort i tok).Mikael_L skrev:
https://www.svk.se/kontrollrummet
Vi har tillfälligt tagit bort grafen på webbsidan eftersom den visar fel. Leverantören av data har sedan början av oktober inte kunnat tillhandahålla rätt siffror, vilket har lett till att informationen inte alltid varit korrekt.De data som Svenska kraftnät använder för att hantera elsystemet påverkas inte av strulet på webbsidan.
Vi har kontinuerlig dialog med leverantören och kommer att visa grafen igen när felen är åtgärdade. I dagsläget vet vi inte när det kan vara klart.
----------------------------
Från oktober till idag är tillfälligt enligt Svenska kraftnät. Tidplan saknas dessutom. Tyvärr är det en dålig idé att privatisera infrastruktur. Vi har bara att betala och gnälla är som vanligt gratis.
Jag är osäker på vad du egentligen menar.GK100 skrev:
Men min replik gällde väl mest att pacman42's inlägg inte på något sätt skulle kunna tas som intäkt för att det som qvirre skrev inte skulle kunna stämma.
Jag tänkte mest att det direkt syns rätt tydligt på kartorna, men då pacman42 själv tydligen inte såg det, så borde det kanske vara bra att nämna detta, om det var andra som också missade hålet i resonemanget.
Jag håller mig till vad som skrivs. Världen skulle bli en bättre plats och fler gjorde det.GK100 skrev:
Är ditt svar här att den där typen av detaljinformation är inget du bryr dig om? Det viktiga för dig är hur det känns i hela kroppen.
Nej inte än så länge. Men ni är flera som jobbar på att ta Sverige dit.GK100 skrev:
Nej , det där är i bästa fall en svamlig vandringssägen.GK100 skrev:
C hade räknat efter vad en (arbetskrafts)invandring liknande den Kanada haft skulle betyda för Sverige. Sedan är det en del knäppskallar som förvrängt det, för att skrämma skiten ur de som kissar på sig när dom ser någon utsoknes.
Men det är klart 40 mille i Sverige hade nog krävt ett gäng kkv till. Och de som lades ned hade fått gå för fullt. Det är ju konsekvenser.
En riktig karl får tåla lite svart bussrök.D Dilato skrev:
Med tiden så blir elbussar utvecklade i kina så billiga att man skrotar det gamla fossila skärpet och köper elbussar. Lite grovt löser kapitalism detta.
I bästa fall levererar något svenskt företag någon komponent i de kinesiska bussarna. Men vet inte vad jag skall tro om konkurrenskraften. Ser iaf ut som att kina går om Japan som största bilproducent.