J Jansson69 skrev:
Uppskattningarna som har gjorts av olika bolag säger att med nuvarande konsumtion så tar oljan slut om ca 50år..
Då vore det lämpligt att sluta elda upp den i förbränningsmotorer, hur många århundraden räcker den då till för framställning av plast?

J
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, diskussionen idag är textil.
Läs topic.
Jag efterfrågar flera gången procentsatser för textil, men hänvisar till bluffen för plast.

[bild]
Absolut NEJ!!!!
Jag har inte diskuterat textiler alls idag utan PET-flaskor och plast..
Så var snäll och citera mig inte något mer för som vanligt så drar dina diskussioner iväg i allt och ingett!

Tack på förhand🙏

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det verkligen så? Jag tycker jag bara ser mer och mer av hybridförpackningar i min vardag. Men det kanske är en felaktig upplevelse?
Jag tycker att det verkar vara många företag som övergår från plast till kartong i förpackningar, t.ex. take-away, och det blir allt mindre och tunnare plast i förpackningarna i livsmedelsaffärerna, t.ex. köttskivor i plast utan tråg. Också en övergång från svart plast till plast av annan färg eftersom det tydligen är svårt att sortera upp svart plast beroende på vad för sorts plast de är gjorda av.

Krilleman
J Jansson69 skrev:
Absolut NEJ!!!!
Jag har inte diskuterat textiler alls idag utan PET-flaskor och plast..
Så var snäll och citera mig inte något mer för som vanligt så drar dina diskussioner iväg i allt och ingett!

Tack på förhand🙏
Då får du hålla till till forumet "off topic"!

• Gilla
  • Arg
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J
Då får du hålla till till forumet "off topic"!
Du har allvarligare problem än det, var vänlig och adressera dom innan du citerar mig igen!

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Uppskattningarna som har gjorts av olika bolag säger att med nuvarande konsumtion så tar oljan slut om ca 50år..
Peak oil-teorier, ja jag trodde också på sådana när jag var ung. Jag missar troligen om 50 år så jag får väl inte ens se facit för ditt påstående. Men jag tänker så här: När olja en dag blir mer begränsande så stiger världsmarknadspriset naturligt och då lär alternativa källor för kolkedjor ta mer plats helt organiskt (!) och naturligt. Och vi har ju då en minskande befolkning på jorden så det passar väl rätt bra för nedgången. Särskilt om solenergi då helt har tagit över. Eller den ständigt gäckande fusionsenergin.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
J Jansson69 skrev:
Du har allvarligare problem än det, var vänlig och adressera dom innan du citerar mig igen!
Ja att nästan all plast skickas på förbränning som kastas i dessa gröna behållare. Men det vet ju alla redan.

• Arg
Jansson69
  • Laddar…
J
Peak oil-teorier, ja jag trodde också på sådana när jag var ung. Jag missar troligen om 50 år så jag får väl inte ens se facit för ditt påstående. Men jag tänker så här: När olja en dag blir mer begränsande så stiger världsmarknadspriset naturligt och då lär alternativa källor för kolkedjor ta mer plats helt organiskt (!) och naturligt. Och vi har ju då en minskande befolkning på jorden så det passar väl rätt bra för nedgången. Särskilt om solenergi då helt har tagit över. Eller den ständigt gäckande fusionsenergin.
Tyvärr kan vi inte göra plast av varken solenergi eller fusionsenergi..

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Tyvärr kan vi inte göra plast av varken solenergi eller fusionsenergi..
Men väl av gröda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Men väl av gröda.
Intressant hur ser dessa flaskor till drycker ut?

BirgitS
Det är bara delen "återvinning" som jag påtalar.

En riktig lögn att det är återvinning.
Nästan all plast som kastas i återvinning förbränns.

[länk]

[bild]
Din länk gäller inte bara plastförpackningar utan inkluderar däck, byggmaterial, textilier, elprodukter etc. Här i tråden diskuteras förpackningar, inte avloppsrör.

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
J
Så här såg den ut 2006 i UK:

[länk]
Hade jag ingen aning om👍
Man kan ju undra om varför det inte har kommit mer produkter..

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Din länk gäller inte bara plastförpackningar utan inkluderar däck, byggmaterial, textilier, elprodukter etc. Här i tråden diskuteras förpackningar, inte avloppsrör.
Men det gör ingen skillnad på procenten "återvinning" i slutändan...

Glömde du det?

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Hade jag ingen aning om👍
Frågan är inte om vi tekniskt kan göra det. Frågan är om det är ekonomiskt rimligt. Alltså ställt mot alla andra användningar av de begränsande resurser vi har. Samma som med textilsorteringen i tråden. Man kunde tekniskt lösa sorteringssteget av de gamla kläderna men man optimerade för något helt meningslöst. För ingen ville ha de sorterade kläderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.