77 023 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Du ställer frågan på ett sätt som antyder att du inte tror på det företagsekonomiska... Nu är det ju vi kunder som betalar så jag skulle tro att man faktiskt räknar hem detta i slutänden - genom att sätta "rätt" pris.Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen jungfrulig plastråvara. All framställning av plast kräver transporter, lagringssteg och processning.
Och, som du ju vet, så finns det en hållbarhetsaspekt i detta. Är det en bra, eller dålig, idé att försöka vara återhållsam med jordens resurser?
Med jungfrulig plastråvara menar jag plast direkt från plastindustrin. Så visst finns det, nästan alla plastprodukter tillverkas av sådan.Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, jag ifrågasätter också hållbarhetsaspekten. Att det kostar mer än det smakar resursmässigt med pant på plastprodukter. Att miljökostnaden (t ex koldioxidutsläpp eller konsumtion av fossila bränsen) är större med detta system än utan.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jo, det framgick - men detta, som du kallar "plastråvara", är ju tillverkat av något, något som kräverClaes Sörmland skrev:
Att du ifrågasätter hållbarhetsaspekten är snudd på uppenbart. Det betyder ju inte att du har rätt.Claes Sörmland skrev:
Att något inte ekonomiskt konkurerar med en annan sak är ju inte ett argument som ensamt gör något sant eller bättre/sämre. Finns gott om mycket väldigt ekonomiska lösningar som samhället beslutat inte är lämpliga av olika orsaker och därför driver igenom med skatt, pant eller påbud för att gynna det ekonomiskt sämre men t.ex. hållbarhetsmässigt bättre alternativet.Claes Sörmland skrev:
Sen säger jag inte att pantsystemet är hålbarhetsmässigt glasklart, jag hade som sagt lite svårt att hitta svartvita siffror på det.
(Ny)Pet kostar ~1000€ /tonSlottsbäcksväktarn skrev:
Återvunnen pet ~1800€ /ton
Återvinningsmaskinen är alltså väldigt dyr trots mycket gratisarbete/subventioner.
Det går ju att teoritisera om möjliga effektiviseringar i kedjan, men vad jag förstår har prisskillnaden ökat över tid.
Läste att flera av kostnadsskäl gått tillbaka till att använda ny pet pga detta.
Sen är just pet bara en av tusentals plaster/blandningar. Majoriteten av alla plastförpackningar som inte pantas blir väl "energi".
Problemet som jag ser det är att "hållbarhetsmål" vanligen bara är politiskt munväder som sen leder till att de av våra medmänniskor som tror på planekonomi men inte förstår ekonomi vädrar morgonluft.O [old rusty] skrev:Att något inte ekonomiskt konkurerar med en annan sak är ju inte ett argument som ensamt gör något sant eller bättre/sämre. Finns gott om mycket väldigt ekonomiska lösningar som samhället beslutat inte är lämpliga av olika orsaker och därför driver igenom med skatt, pant eller påbud för att gynna det ekonomiskt sämre men t.ex. hållbarhetsmässigt bättre alternativet.
Sen säger jag inte att pantsystemet är hålbarhetsmässigt glasklart, jag hade som sagt lite svårt att hitta svartvita siffror på det.
Då blir det som i trådens fall, politiker genomför lagstiftning om mål med textilåtervinning utan att faktiskt undersöka om det alls finns en marknad (= en användning) för återvunnen textil. Och offentliga organisationer använder stora mängder skattemedel för att driftsätta en enorm sorteringsmaskin nere i Skåne och börjar samla in textil. Sluträkningen blir ju i trådens fall att man har slösat resurser i hela samhället vilket sänker effektivitet och minskar hållbarheten. Bara för att man är så uppfylld av planekonomiska drömmar, något vi ju vet inte fungerar.
Njae... Detta är en "organiserad" verksamhet där det finns stora pengar att hämta, t.ex. ombord på tåg. I Uppsala är det en sjukpensionerad relativt ung man i fina märkeskläder som plockar pant ombord på alla vändande tåg dagtid vardagar och sedan en mörkhyad ung kvinna numera (förut en äldre) som kör kvällar och helger. Om det kommer någon annan och börjar plocka blir dessa bortjagade inom kort. Det finns stora pengar att göra på detta då antalet tåg är många och i princip ingen tar med sig sin pant av tåget.Claes Sörmland skrev:
Dessa pantplockare drar sig inte för att skapa oreda heller genom att t.ex. hälla ut drycker i soppåsar/papperskorgar.
Snart får dessa dessutom sin timlön dubblerad när burkar får 2kr pant istället för 1kr. Det borde eg varit infört redan men jag har ännu inte sett en burk med 2kr.
Jag vill inte byta liv med dem. Känner du dig lockad?RoTe skrev:
Njae... Detta är en "organiserad" verksamhet där det finns stora pengar att hämta, t.ex. ombord på tåg. I Uppsala är det en sjukpensionerad relativt ung man i fina märkeskläder som plockar pant ombord på alla vändande tåg dagtid vardagar och sedan en mörkhyad ung kvinna numera (förut en äldre) som kör kvällar och helger. Om det kommer någon annan och börjar plocka blir dessa bortjagade inom kort. Det finns stora pengar att göra på detta då antalet tåg är många och i princip ingen tar med sig sin pant av tåget.
Dessa pantplockare drar sig inte för att skapa oreda heller genom att t.ex. hälla ut drycker i soppåsar/papperskorgar.
Snart får dessa dessutom sin timlön dubblerad när burkar får 2kr pant istället för 1kr. Det borde eg varit infört redan men jag har ännu inte sett en burk med 2kr.
Framförallt om man sköljer den i kranvatten, för vi uppmanas ju att spara på vatten också!A ajn82 skrev:
Miljövinsten med pant är enorm. Titta själv efter hur det ser ut i tex natur, vattendrag och längs stränder i länder som ssknar pantsystem. Det ligger tomma flaskor i enorma mängder överallt där de inte ska vara. Vi slipper detta problem eftersom det alltid finns någon som plockar upp slängda flaskor och burkar för pengarna.pacman42 skrev:
Skulle säga att det mer handlar om kultur än om pant. Indiens floder av plast har inte med deras brist på pant att göra utan att det är ett smutsfolk av rang. Motsatsen är t.ex. Japan som är kliniskt rent överallt.E Eld skrev:Miljövinsten med pant är enorm. Titta själv efter hur det ser ut i tex natur, vattendrag och längs stränder i länder som ssknar pantsystem. Det ligger tomma flaskor i enorma mängder överallt där de inte ska vara. Vi slipper detta problem eftersom det alltid finns någon som plockar upp slängda flaskor och burkar för pengarna.
Visst är det kultur och inte pant som ger detta. Att en liten del av befolkningen känner ett ansvar att plocka upp efter de som skräpar ned samt att det är en liten andel av befolkningen som skräpar ned. Och att vi har gatustädning i städerna. Och ovanpå det en skamkultur som vaktar på nedskräparna.
Pant är bara ren pain in the ass att man måste släpa sopsäcksvis med "luft" till affären och hoppas på att maskinen fungerar när man istället bara kan nyttja källsorteringskärlen i soprummet/soptunnan. Det är så sjukt skönt dom gångerna jag köpt importöl och kan knyckla ihop burken och kasta den i metall.