77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Det stämmer att aluminium som måste utvinnas ur bauxit är mycket vanlig. Den är väl på sätt och vis ändlig men det är nog otroligt att den skulle ta slut. Problemet är att det är ganska energikrävande att få fram aluminium ur bauxit. Således är återvinning av aluminium mycket lönsam eftersom det går åt mycket mindre energi att smälta redan framädlat aluminium.D Dilato skrev:
Tills för några år sedan fick fjärrvärmeverken betalt för att ta emot avfall. Det kanske de fortfarande får men tror att det inte är lika lönsamt på grund av någon koldioxidskatt.Claes Sörmland skrev:
Då behöver vi ju inte ha en diskussion om det. Om det är så effektivt så får man ju betalt för sina sopor. Men ännu har ingen knackat på min dörr och erbjudit mig säg 2000 kr i månaden för den fina råvara som jag enligt din vetenskap tydligen sitter på. Tvärt om, jag får betala dryga pengar till min kommun för att göra mig av med eländet.
Det låter som att det som du har läst inte bygger på solid vetenskap trots allt. Kanske läst något moraliserande skrivet av en kommunikatör som inget vet och kan?!
Om man lever i föreställningen att konsumtion är ondska och att vi överkonsumerar och jorden p g a detta står inför undergången. Att vi måste AGERA för den rätta utvecklingen av samhället och för att rädda planeten! Ja då är man vänster och har köpt en vänstersyn kring världens tillstånd och vad som kan och måste göras. Det är inte svårare än så. Varför känns det så obekvämt? För att det blir så tydligt att det är en politisk övertygelse och inte fakta?
Jag vet inte varför du hakat upp dig på någon kommunikatör men yra på om det du...
Jag har inte påstått att konsumtion är dåligt eller ondskefullt. Det är något som du har fått för dig i din egen lilla värld.
Att det är bra att återanvända och återvinna har inte något med vänster eller höger att göra. Det behöver inte nödvändigtvis betyda mindre konsumtion heller för den delen.
Ta det lugnt.
Det tyder väl på att du har helt fel i det du tidigare påstod, att återvinning lönar sig. Man har alltså t o m betalat företag för att bränna eländet. Så dålig är lönsamheten alltså för återvinning.L Laurentiusson skrev:
För att du postade en länk skriven av två kommunikatörer som moraliserade. Och det är inte inte unikt, denna grupp människor är som jag skrev vår tids (falska) prästerskap. Alltid lämpligt att ge den pratade klassen en känga.L Laurentiusson skrev:
Det var vad som stod i länken du postade. Den från LTU, det är därför jag har hakat upp mig på det - för att du länkade in det.L Laurentiusson skrev:
Att helt bortse från ekonomiska fundamenta för att återvinna till vilken kostnad som helst är garanterat en vänsterposition.L Laurentiusson skrev:
För all del!L Laurentiusson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det är fortfarande en begränsad resurs eftersom det inte finns obegränsat med aluminium. All aluminium är inte brytvärd. Gruvbrytning är miljöförstörande, och eftersom det vanligen sker i utvecklingsländer leder det till att människor inkl. barn skadas.D Dilato skrev:
En viss mängd restavfall kommer nog alltid finnas och då är det bra om den förbränns och energin används istället för att allt ska läggas på deponi. En del av det som bränns hamnar förstås ändå på deponi men det är ofrånkomligt.Claes Sörmland skrev:
Det tyder väl på att du har helt fel i det du tidigare påstod, att återvinning lönar sig. Man har alltså t o m betalat företag för att bränna eländet. Så dålig är lönsamheten alltså för återvinning.
För att du postade en länk skriven av två kommunikatörer som moraliserade. Och det är inte inte unikt, denna grupp människor är som jag skrev vår tids (falska) prästerskap. Alltid lämpligt att ge den pratade klassen en känga.
Det var vad som stod i länken du postade. Den från LTU, det är därför jag har hakat upp mig på det - för att du länkade in det.
Att helt bortse från ekonomiska fundamenta för att återvinna till vilken kostnad som helst är garanterat en vänsterposition.
För all del!
Att du uppfattade den som moraliserande är din åsikt, men det var synd att du tyckte att det var jobbigt...
Jag har inte sagt att det får kosta hur mycket som helst...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Samt det här:B Bitterhetsakademin skrev:Metaller och glas kan återvinnas utan större kvalitetsförluster. Vad gäller plast är det mycket svårare, det enda sättet att väl att gå vägen via pyrolys och sönderdela plasten till enkla kolväten som sedan byggs upp till monomerer som polymeriseras till ny plast. Fungerar utmärkt för PET men kostar och ger utsläpp. Fördelen är dock att man får fram ny plast av hög kvalitet i stället för att bara smälta ned insamlat avfall.
"Det finns även en metod i Sverige under uppsegling som heter "Carbonize by Forced Convection" CFC, som effektivt återvinner polymerer till olja, gas och kol. CFC-processen är kostnadseffektiv och kräver lite energi."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Plaståtervinning
Det gäller väl utvinning av de flesta metaller, särskilt dom sällsynta som vi numera använder massor av till batterier och magneter i generatorer/motorer.BirgitS skrev:
Självklart ska vi återvinna det som går enkelt/billigt men aluminium är ingen dyr bristvara även utan återvinning.
Vad ska dom jobba med i utvecklingsländer om inte med utvinning av lokal råvara, ska dom stänga gruvorna och smältverken och låta folk vara utan inkomst?
Det kan vara båda eller inget av dem. Allt är inte så svart eller vitt som du verkar tro.Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte du är ärlig nu, antingen inte med trådens läsare eller med dig själv. Vi försöker igen: Tror du att platt-TV-moderater typiskt sett nappar på detta budskap? Tror du att miljöpartister med klimatångest typiskt sett nappar på detta budskap?L Laurentiusson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Absolut, människan är duktig på att förstöra miljön och skada andra människor.D Dilato skrev:
Men enkelt och billigt att återvinna aluminium.D Dilato skrev:
Jag har inget bra svar, men det vore ju fint om de hade möjligheter att göra något åt arbetsmiljöproblemen. Då skulle ju västvärlden behöva betala mer för sitt utnyttjande av människorna och deras naturresurser.D Dilato skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag är ärlig. Jag beklagar att min åsikt skiljer sig från din, du får gå vidare i ditt liv och leva med det.Claes Sörmland skrev:
Det är säkert högre andel av miljöpartisterna än detsamma av moderater (vet ej vad Platt-TV-moderater är) som är fan av återvinning och att handla begagnat om det gör dig gladare att veta det.
Det fråntar inte det faktum att återanvändande och återvinning är betydligt resurseffektivare än förbränning.
Tack! Varför var det så svårt att erkänna?L Laurentiusson skrev:
(Platt-TV-moderat är en lätt pejorativ term som kommer från detta tilltag av regeringen Reinfeldt 2007:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlJA3R/regeringen-uppvaktade-victoria )
Beror helt på hur man räknar och mäter. Som du är bekant med: Det är inte så svartvitt.L Laurentiusson skrev:
Jag har inte "erkänt" något. Jag svarar på dina märkliga och irrelevanta frågor...Claes Sörmland skrev:
Du får gärna redovisa hur du räknar och mäter...