MultiMan
En relativt ny medlem som påstår att @Claes Sörmland "yrar" har direkt förlorat all trovärdighet. Jag har varit medlem längre än Clas, och han har aldrig yrat utan är nog en av de bästa retorikerna i forumet, om inte den bästa.

• Gilla
  • Älska
Zevv och 4 till
  • Laddar…
P
B Bjober skrev:
Det är den peng som producenten (igentligen är det väl kunden) betalar för att någon sedan ska återvinna förpackningen på ett hållbart sätt.
Vem är "någon"?

P
L Laurentiusson skrev:
Just en sådan studie får du nog leta upp själv, men det finns gott om studier om att återvinning är "lönsam".

Lite snabba googlingar ger exempelvis denna:
[länk]
Jag tillhör inte någon organisation via vilken jag kan få tillgång till texten, tyvärr. Finns det en piratkopia nånstans?

P pmd skrev:
Jag tillhör inte någon organisation via vilken jag kan få tillgång till texten, tyvärr. Finns det en piratkopia nånstans?
Ingen aning om det finns piratkopia tyvärr.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Men enkelt och billigt att återvinna aluminium.
I sådana fall är det en icke-hjärnare (som vi säger på svengelska) att återvinna istället för att bryta ny.

För den småskaliga sophanteringen, som vi har som privatpersoner, är det inte lika självklart att återvinna om det bara medför mera jobb och vi inte ser någon tydlig vinst med det. Abstrakt tänkande i sophanteringssammanhang är knappast något som många ägnar sig åt. Handfasta vinster är lättare att förstå.

Generellt sett tror jag att det är lättare för politruker och byråkrater att få med sig folket med hjälp av morötter än med hjälp av piskor.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inget bra svar, men det vore ju fint om de hade möjligheter att göra något åt arbetsmiljöproblemen. Då skulle ju västvärlden behöva betala mer för sitt utnyttjande av människorna och deras naturresurser.
I tredje världen beror de mesta sådana problem på politisk korruption.

P pmd skrev:
Vem är "någon"?
Det är nog olika beroende på produkt.

P
B Bitterhetsakademin skrev:
Idag är också en stor del av den offentligt finansierade forskningen agendastyrd. Försök ansöka om medel för exempelvis klimatforskning som går emot det gällande narrativet. En del forskare sätter karriären och inkomsten före sanningen. Har du rätt åsikter kan du nå långt, se bara på den långhårige men inte så renhårige tv-meteorologen Pär Holmgren som gjorde en lönsam karriär i Eu genom att sprida klimatalarmism. Jag säger inte att Lysenkos ande svävar över den västerländska forskningen men sanningen kommer ofta i andra hand då det politiskt korrekta prioriteras.
Eftersom du skrev "en stor del av den offentligt finansierade forskningen" så undrar jag vad mer än klimatologi som är "agendastyrd"?

Redigerat:
P
T TheGame skrev:
Om kostnaden handlar om pengar så tar jag gärna den kostnaden om det visar sig vara bättre att återvinna än förbränna.
Om det är bättre att återvinna än att förbränna kan man tjäna pengar på att återvinna.

P
RoTe RoTe skrev:
[…] fanns spår ända in till värmeverket, vilket man grävde bort då man inte skulle hålla på med torv längre...
Jag tror att det kanske skulle behövas lite mer bra-att-ha-mentalitet i Sverige. 🙂

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, du är ju en mästare i det. Sällan fakta men en massa känslor.
Massa känsor, det har jag, när något nöt tycker att det är helt i sin ordning att utrota försvarslösa barn i matköer.
Jag gillar inte heller när katter skall förgiftas eller träd sågas ner.
Det finns faktiskt en hel drös saker jag inte tycker om.
Är det inte sant att Israel avsikligt sväkter och skjuter ihjäl sina grannar? Netanyahu har ju själv sagt att deras mål är att fördriva ursprungsbefolkningen och stjäla resten av deras land medans du och jag står brevid och tittar på. Menar du att han ljuger?
BirgitS BirgitS skrev:
Alla som inte tycker som du är känslostyrda enligt dig,
Nej. Det är ännu ett av dina små falska krumbukter, du är så förtjust i.
BirgitS BirgitS skrev:
men i själva verket är det tvärtom för du kommer ju mycket sällan med fakta, precis som i citatet.
Som sagt. Fakta. Det har gått inflation i det begreppet. För dig räcker det ofta med att säga: -'det har jag redan förklarat, så du har fel"! Andra gången bombaderar du läsarna med länkar som ingen har möjlighet att tragla sig igenom, men ibland är det högst relevant i formation.
I mn värld är du en retorisk lurifax som vräker ur dig påståenden som om de vore fakta😁. Ömsom vin ömsom vatten.

P
N Nalleman64 skrev:
Som jag har gjort hela tiden alltså. Även efter det att denna fjantiga och ogenomtänkta lag infördes.
I övrigt sorterar jag allt och lägger på avsedd plats.
På vår närmaste ÅVC har man hela tiden fått slänga trasiga, smutsiga och blöta kläder i containern för tapeter, mm.
De kriterierna är ju busenkelt att se till att de blir uppfyllda.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
L Laurentiusson skrev:
[…] att återanvändning och återvinning är bättre än att slänga allt i restavfall.
För att ett sådant påstående ska vara trovärdigt måste man klargöra premisserna för påståendet.
(Och gärna vad man menar med "bättre").

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att ett sådant påstående ska vara trovärdigt måste man klargöra premisserna för påståendet.
(Och gärna vad man menar med "bättre").
Premisserna för påståendet är att det går åt mer råvaror/energi att framställa något nytt än att använda något som redan finns (genom återvinning eller återanvändning). Det finns säkert undantag där det inte är så men oftast är det så.

P
B Bjober skrev:
Det är nog olika beroende på produkt.
Men hur vet producenten vem den ska betala till?
Jag trodde att producentansvaret för återvinning innebär att det är producenterna som ska se till att återvinning av produkter (det handlar ju inte bara om förpackningar) som är slut ska återvinnas.
Hur fungerar det? Finns det en mellanhand som producenten betalar till och som sen anlitar ett återvinningsbolag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.