larsbj skrev:
Jag kanske missuppfattar dig men vill förtydliga att för den med B-behörighet är det inte bruttovikt som räknas utan totalvikt enl reg bevis.

Det står uttryckligen på sidan 5 i detta dokument [länk]
Läs sidan 3 istället:
Vilka fordon du får köra beror på din körkortsbehörighet
B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.
 
Jag vill påstå att rätt eller fel här styrs av hur själva haken på vajern ser ut.

Har den en låsning som denna får den krokas i ögla om det finns sådan, om inte ska den läggas runt halsen som på bilden.

25-1068_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är rätt säker att det står så i BE boken faktiskt.
 
I övrigt. Nu får ni faktiskt sluta tjata om huruvida det är bruttovikt eller totalvikt man ska räkna på B. Man MÅSTE ta hänsyn till BÅDA parametrarna får samtliga behörigheter.
 
Redigerat:
Kollade i BE boken nu, står inget mer än att den ska kopplas i ögla om den finns, annars i en åtdragen snara runt dragkroken.

Nämner inget om karbinhake eller att bakänden på vajern ska sitta med en ring som kan dras loss så släpen inte hänger kvar bakom bilen.
 
Ok. Man kan väl anta att skälet till det är att halsen kan gå av.
 
MathiasS skrev:
I övrigt. Nu får ni faktiskt sluta tjata om huruvida det är bruttovikt eller totalvikt man ska räkna på B. Man MÅSTE ta hänsyn till BÅDA parametrarna får samtliga behörigheter.
Håller inte med jag uppfattar texten som att det med B behörighet endast är fordonens totalvikter som gäller.

Kan du ge ett exempel när bruttovikten skulle påverka ? (vid B behörighet)
 
Ja i inlägg 36 har du ett sådant exempel och samma situation kan uppstå på vanligt b.

1 Vad får körkortet dra?
2 Vad får bilen dra?

#2 gör att bruttovikten behöver beaktas.
 
MathiasS skrev:
Magnus, jag förstår vad du menar med 100kg men tycker samtidigt det är en naturlig konsekvens av regelsystemet i den meningen att det är svårt att ha andra regler än baserade på vikt. Alternativet är ju som vi föreslagit att ingen får dra släp utan extra behörighet, vilket jag inte skulle ha några problem med, men då skulle det väl bli ett jädra liv på "folk".
Japp! jag håller med, men det är ju byråkrater som bestämt att förmågan att framföra ekipaget på ett bra sätt har med vikten att göra. Man kan tänka sig en person som är ovan vid att köra med släp och som hyrt en husvagn på semestern. Om han kör fel och kommer in på en väg där han ska vända (t.ex inne i ett samhälle) så har han ju precis lika svårt att backa, vända och knixa och han löper precis lika stor risk att bli ett problem för andra trafikanter oavsett om husvagnens totalvikt är 1300kg eller 1500kg. Det saknas logik att basera körkortsbehörigheten på släpets bilens eller fordonskombinationens vikt. Möjligen skulle kan kräva särskilt körkort för täckta släpvagnar men även en öppen flakvagn skymmer ju sikten när den är lastad med skrymmande gods.

Jag såg att en annan nyhet från den 19 januari är att fyrhjulig motorcykel inte längre får framföras med motorcykelkörkort (!). Man har alltså bestämt sig för att frågan om fordonet är en bil eller motorcykel beror på antalet hjul, ingenting annat. Således är 2- och 3-hjuliga fordon att betrakta som motorcyklar och fordon med 4 eller fler hjul är bilar och kräver B-kort. Jag kan ju tycka att framförandet av en 4-hjulig motorcykel mera liknar motorcykelkörning än bilkörning. Detta därför att fordonet har styre, gashandtag, handkoppling, fotväxel etc.

PS. Alltså den nya regeln gäller dem som tar sitt A-körkort från den 19 januari 2013 och framåt. Den som har ett A-körkort sedan tidigare får framföra fyrhjulingar.
 
Man får hoppas att körkortsreglerna är baserade på verkliga problem som faktiskt uppstår i trafiken.

Regelverk blir alltid lite fyrkantigt och det är svårt att täcka in allt. Ingen är färdigutbildad med en färsk B-lapp i handen, utan man får se det som ett tillstånd att fortsätta öva och lära sig mer på egen hand.

Att lägga in ändå mer krav och teori dagens B-kurs innebär ändå längre och dyrare utbildning i ett läge där många redan idag inte har råd att skaffa körkort. Som i många andra fall blir det till slut en avvägningsfråga.

Sedan var det faktiskt en rejäl ögonöppnare för mej personligen när jag tog BE för ett par år sedan. Minst halva svårigheten var att plugga in dagens B-teori. Det är mycket som har ändrats och glömts bort under de decennier jag haft (A)B-körkort.
 
Jag tror egentligen inte heller att fler lagar och förbud är vägen framåt men man ju lite trött när man ser hur folk lastar och kör. Antalet olyckor som orsakas av detta är antagligen rätt få i absoluta tal räknat.
 
mycke_nu skrev:
Sedan var det faktiskt en rejäl ögonöppnare för mej personligen när jag tog BE för ett par år sedan. Minst halva svårigheten var att plugga in dagens B-teori. Det är mycket som har ändrats och glömts bort under de decennier jag haft (A)B-körkort.
Jag är precis klar med BE-Teorin. Håller med dig, det är mycket att hämta in, och mycket man ifrågasätter i dagens utbildningsmtrl. Det är väldigt mycket antaganden utan att förklara varför.
 
MathiasS skrev:
Jag tror egentligen inte heller att fler lagar och förbud är vägen framåt men man ju lite trött när man ser hur folk lastar och kör. Antalet olyckor som orsakas av detta är antagligen rätt få i absoluta tal räknat.
Downtown Hemse idag på fm. 60 knyck.

Screen Shot 2013-02-04 at 12.04.31 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast det där är väl ett "efterfordon". Då gäller helt andra regler......:)
 
"Kasar det så gasa" ;) Fy att få kast med det ekipaget. :D
 
MathiasS skrev:
Fast det där är väl ett "efterfordon". Då gäller helt andra regler......:)
Nja.. det är nog en traktorvagn. :|



Vad är ett efterfordon?

Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

  • tryckluftskompressor
  • skylift
  • kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

  • båttransportvagnar
  • husvagnar
  • tankvagnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.