Magnus, jag förstår vad du menar med 100kg men tycker samtidigt det är en naturlig konsekvens av regelsystemet i den meningen att det är svårt att ha andra regler än baserade på vikt. Alternativet är ju som vi föreslagit att ingen får dra släp utan extra behörighet, vilket jag inte skulle ha några problem med, men då skulle det väl bli ett jädra liv på "folk".

corre skrev:
Termen "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" borde formuleras om.
Det är många som misstolkar detta som att det är vad de får dra med B.
Jag märker inom min bekantskapskrets att det är fler nu som misstolkar än tidigare. Troligen pga allt prat om förändringen sista året.
Det borde inte vara svårt att i datorn kolla tillverkarens angivelse, köra lite formler och lägga ut en korrekt vikt för vad bilen får dra, och vad B medger. Inte som nu att det är en teoretisk viktangivelse utan verklighetsanpassning.

Eftersom totalviktskravet är borta, så är det en ren bruttovikt som ska skrivas där.
Som exemplet ovan, 1200kg.
Men en en av poängerna är ju just att man kan dra släp med större totalvikt även om det inte får maxlastas. Det gör som Tompa säger stor skillnad för många som drar båtar och hästar.

Du har ju rätt i att det borde gå snabbt att lägga upp en liten kalkylator på nätet.

corre skrev:
Eftersom totalviktskravet är borta, så är det en ren bruttovikt som ska skrivas där.
Hur menar du nu? Totalviktskravet finns för alla B-behörigheter utom BE utfärdat före 20130119.

Problemet för många är att komma till körkortsprovet utan att göra lagbrott med för tungt släp, för min del så får kompisen som har BE köra dit det tunga släpet, likaså en bekant sa att han måste ta den nya behörigheten för hans nya V70 automatare inte klarar av totalvikten på husvagnen han äger, Han pratade med vägverket och han måste göra provet med manuell bil för det skall bli godkänt.

mvh

corre skrev:
Termen "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" borde formuleras om.
Det är många som misstolkar detta som att det är vad de får dra med B.
Jag märker inom min bekantskapskrets att det är fler nu som misstolkar än tidigare. Troligen pga allt prat om förändringen sista året.
Det borde inte vara svårt att i datorn kolla tillverkarens angivelse, köra lite formler och lägga ut en korrekt vikt för vad bilen får dra, och vad B medger. Inte som nu att det är en teoretisk viktangivelse utan verklighetsanpassning.

Jag kanske missuppfattar dig men vill förtydliga att för den med B-behörighet är det inte bruttovikt som räknas utan totalvikt enl reg bevis.

Det står uttryckligen på sidan 5 i detta dokument http://www.transportstyrelsen.se/Gl...sbestammelser_personbil_lattlastbil_72dpi.pdf

larsbj skrev:
Det står uttryckligen på sidan 5 i detta dokument [länk]
Snyggt att det första man ser när man öppnar filen är en felaktigt kopplad släpvagn :)

Det är tyvärr inte fel, men borde vara det.

Daniel78 skrev:
Snyggt att det första man ser när man öppnar filen är en felaktigt kopplad släpvagn :)
Ja det var riktigt klantigt:D

mycke_nu skrev:
Är du säker ? jag fick lära mig annat när jag tog BE

mycke_nu skrev:
När jag besiktigade mitt släp sist så blev jag tillsagd att jag inte fick ha wiren över kroken.

Såg nu på traansportstyrelsens hemsida att man får ha den runt dragkroken om det inte finns en för ändamålet avsedd ögla

larsbj skrev:
Såg nu på traansportstyrelsens hemsida att man får ha den runt dragkroken om det inte finns en för ändamålet avsedd ögla
Precis, det är rätt kopplat om det ej finns ögla. Konstigt nog finns det gott om skåpbilar som saknar ögla.

Någon som känner igen bilen i PDF:en och kan berätta ifall den har ögla eller inte? :)

mycke_nu skrev:
Hur menar du nu? Totalviktskravet finns för alla B-behörigheter utom BE utfärdat före 20130119.
Tidigare med enbart B fick inte släpens totalvikt vara högre än tjänstevikten på bilen. Annars var det tungt släp direkt. Det kravet är nu slopat.

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.