34 507 läst ·
151 svar
35k läst
151 svar
Nya körkortsregler för släp 2013
Magnus, jag förstår vad du menar med 100kg men tycker samtidigt det är en naturlig konsekvens av regelsystemet i den meningen att det är svårt att ha andra regler än baserade på vikt. Alternativet är ju som vi föreslagit att ingen får dra släp utan extra behörighet, vilket jag inte skulle ha några problem med, men då skulle det väl bli ett jädra liv på "folk".
Men en en av poängerna är ju just att man kan dra släp med större totalvikt även om det inte får maxlastas. Det gör som Tompa säger stor skillnad för många som drar båtar och hästar.corre skrev:Termen "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" borde formuleras om.
Det är många som misstolkar detta som att det är vad de får dra med B.
Jag märker inom min bekantskapskrets att det är fler nu som misstolkar än tidigare. Troligen pga allt prat om förändringen sista året.
Det borde inte vara svårt att i datorn kolla tillverkarens angivelse, köra lite formler och lägga ut en korrekt vikt för vad bilen får dra, och vad B medger. Inte som nu att det är en teoretisk viktangivelse utan verklighetsanpassning.
Eftersom totalviktskravet är borta, så är det en ren bruttovikt som ska skrivas där.
Som exemplet ovan, 1200kg.
Du har ju rätt i att det borde gå snabbt att lägga upp en liten kalkylator på nätet.
Problemet för många är att komma till körkortsprovet utan att göra lagbrott med för tungt släp, för min del så får kompisen som har BE köra dit det tunga släpet, likaså en bekant sa att han måste ta den nya behörigheten för hans nya V70 automatare inte klarar av totalvikten på husvagnen han äger, Han pratade med vägverket och han måste göra provet med manuell bil för det skall bli godkänt.
mvh
mvh
corre skrev:Termen "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" borde formuleras om.
Det är många som misstolkar detta som att det är vad de får dra med B.
Jag märker inom min bekantskapskrets att det är fler nu som misstolkar än tidigare. Troligen pga allt prat om förändringen sista året.
Det borde inte vara svårt att i datorn kolla tillverkarens angivelse, köra lite formler och lägga ut en korrekt vikt för vad bilen får dra, och vad B medger. Inte som nu att det är en teoretisk viktangivelse utan verklighetsanpassning.
Eftersom totalviktskravet är borta, så är det en ren bruttovikt som ska skrivas där.
Som exemplet ovan, 1200kg.
Jag kanske missuppfattar dig men vill förtydliga att för den med B-behörighet är det inte bruttovikt som räknas utan totalvikt enl reg bevis.
Det står uttryckligen på sidan 5 i detta dokument http://www.transportstyrelsen.se/Gl...sbestammelser_personbil_lattlastbil_72dpi.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Checklista/
"Lägg inte vajern runt kulhalsen om det finns en ögla att fästa den i. Vissa EU-typgodkända kulkopplingar saknar dock ögla för att fästa katastrofbromsvajern i."
Då har vi alla rätt då
Jag fick inte ha den runt dragkroken eftersom jag har en ögla där wiren ska fästas.
"Lägg inte vajern runt kulhalsen om det finns en ögla att fästa den i. Vissa EU-typgodkända kulkopplingar saknar dock ögla för att fästa katastrofbromsvajern i."
Då har vi alla rätt då
Jag fick inte ha den runt dragkroken eftersom jag har en ögla där wiren ska fästas.
Tidigare med enbart B fick inte släpens totalvikt vara högre än tjänstevikten på bilen. Annars var det tungt släp direkt. Det kravet är nu slopat.mycke_nu skrev:
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
