34 508 läst ·
151 svar
35k läst
151 svar
Nya körkortsregler för släp 2013
Ok, jag förstår att vi använt "max släpvikt" på olika sätt, men det du skriver stämmer fortfarande inte. När du ska bestämma hur mycket du får dra måste du alltid kontrollera två saker:Nik206 skrev:Aha! Nu fattar jag vad du menar. Vi har nog missförstått varandra.
I det första inlägget som du svarade på så pratade jag inte om att ändra "Max släpvagnsvikt" utan att skapa en "Max släpvagnsvikt för utökad b-behörighet" likt den som finns i dag som heter "Max släpvagnsvikt för b-behörighet". Uttryckte mig nog otydligt.
"Max släpvagnsvikt" är mycket riktigt max enligt typgodkännandet och aldrig överstiglig!
Men en viktig differens här är att "Max släpvagnsvikt" vid BE-behörighet gäller bruttovikten på släpet.
Medan "Max släpvagnsvikt för B-behörighet" gäller totalvikten på släpet.
Och med utökad B-behörighet kommer det enligt tidigare citat vara fortsatt totalvikter man räknar på.
Så din Skoda kräver även framöver BE-kort för att få köra den kombinationen.
1. Vad tillåter din behörighet? Detta bestäms som du säger av totalvikten för B-kort nu när man slopat kravet på att släpets totalvikt ska understiga tjänstevikten.
2. Vad får bilen dra? Här måste du oavsett vad du kommit fram till i #1 säkerställa att du inte överstiger typgodkännandets viktangivelse. Det jag försöker säga då är att det finns fordonskombinationer där #2 är din begränsning även på B-kort. Skoda-exemplet är ett sådant.
Du avslutar med att säga att skodan även framöver kräver BE. Varför tycker du inte att det räcker med utökad B givet vikterna i mitt ursprungliga exempel (låtsas inte om att släpet egentligen är ett 3000kg släp, det kunde likagärna vara typat för 2670kg)? Tory har ju gjort räknexemplet och ärligt talat vet jag inte bättre än att det är korrekt räknat?
Just det.dof skrev:
1. Du har inte behörighet med B eller utökad B för en fordonskombo som har en totalvikt som överstiger 4250kg. Således går 2000kg släpet bra men 2500kg släpet får du inte ens köra tomt.
2. Därefter måste du verifiera att max släpvagnsvikt inte överstigs och med 2000kg släpet kan du lasta fullt utan att göra det, med 2500kg får du fortfarande inte ens köra tomt. Men om du hade be så fick du lasta till 2170 (som brabyggare sa).
Då är jag helt med i matchen. Då är det bara att ta den utökade behörigheten då så jag kan typa tillbaka släpet till 2000kg igen. Blev rätt lyckosamt för mig då med den nya behörigheten och min fordonskombo. Tack för svaren.
Är ni på väg att ta BE-kort så gör det före den 19/1 om möjligt. För det blir skillnader på ett BE-kort tagna före och efter den 19/1.
BE-kort som tas efter den 19/1 får en begränsning på max totalvikt på den kärra som man får dra och det blir 3500 kg.
På BE-kort tagna före 19/1 finns ingen max totalvikt.
BE-kort som tas efter den 19/1 får en begränsning på max totalvikt på den kärra som man får dra och det blir 3500 kg.
På BE-kort tagna före 19/1 finns ingen max totalvikt.
För gemene man så blir det ingen praktisk skillnad på BE egentligen. Det är inte många släp som har totalvikt över 3500kg och man behöver då även oftast fordon som har andra drag än vanlig kula. Men visst finns det vissa användningsområden där det kan vara användbart. Dock tror jag det är lite sent nu om man inte redan har bokat tiden före 19/1....
under 3500kg får man ha mekanisk broms,över aktiv tytp hydraliskt, tryckluft eller el.
Mao inget problem för 99.5% av befolkingen.
Möjligen dom som kör omreggad buss med släp och B-körkort före 94 eller vad det var...
Mao inget problem för 99.5% av befolkingen.
Möjligen dom som kör omreggad buss med släp och B-körkort före 94 eller vad det var...
Medlem
· södermanlands län
· 30 inlägg
Oj oj oj..... jag har haft BE sedan 1994 och C och CE sedan 1995, Ändå har jag svårt att förstå Era exempel här med vikter etc. Det känns som att lagstiftaren har krånglat det ännu mer än det var innan. Och det var ju krångligt och absurda regler även tidigare.
Jag har tänkt en del på det här genom åren, att vad är det egentligen för speciella kunskaper de vill att vi ska besitta för att få dra lite tyngre släpvagnar och fordonskombinationer? Jo, när jag tog mitt BE så bestod ju de teoretiska av:
1. Att kunna räkna på vad jag får dra och inte dra efter en viss bil.
2. Kunskaper om surrning av last.
Jag anser att både punkt 1 och 2 är ju krav man borde ställa även på den som tillåts att dra en lätt släpvagn? Det kanske till och med är ÄNNU VIKTIGARE att den som bara har B-behörighet har kunskap om dessa viktregler? Det är ju han som inte får dra ekipagen!
Den praktiska delen i BE-utbildningen bestod ju enbart i manövrering! Alltså jag fick utbildning i sidoförflyttning och "backa runt gathörn" med en släpvagn. Även här anser jag att det är ju ett kompetenskrav man borde ställa på ALLA som ska koppla något på dragkroken? Det gör ju ingen skillnad på svårigheten att backa eller vända med släp om släpvagnen väger 20 kg mer eller mindre?
Det verkar som lagstiftaren tror att trafikskolan utbildar oss på en annan körstil eller ger mig några extra kunskaper i hur man kör extra säkert när släpvagnen är tom? Så är det ju inte. Trafikskolan ger oss en grundläggande träning i manöver av personbil med tillkopplad släpvagn som det vore bra pm ALLA hade som ger sig ut med släpvagn i trafiken.
Man kan ju köra bil+husvagn på vanligt B-kort och det är ju märkligt att 100kg:s vikt upp eller ner på bil eller husvagn ska göra att man måste få utbildning i att backa och vända ekipaget?
Jag har tänkt en del på det här genom åren, att vad är det egentligen för speciella kunskaper de vill att vi ska besitta för att få dra lite tyngre släpvagnar och fordonskombinationer? Jo, när jag tog mitt BE så bestod ju de teoretiska av:
1. Att kunna räkna på vad jag får dra och inte dra efter en viss bil.
2. Kunskaper om surrning av last.
Jag anser att både punkt 1 och 2 är ju krav man borde ställa även på den som tillåts att dra en lätt släpvagn? Det kanske till och med är ÄNNU VIKTIGARE att den som bara har B-behörighet har kunskap om dessa viktregler? Det är ju han som inte får dra ekipagen!
Den praktiska delen i BE-utbildningen bestod ju enbart i manövrering! Alltså jag fick utbildning i sidoförflyttning och "backa runt gathörn" med en släpvagn. Även här anser jag att det är ju ett kompetenskrav man borde ställa på ALLA som ska koppla något på dragkroken? Det gör ju ingen skillnad på svårigheten att backa eller vända med släp om släpvagnen väger 20 kg mer eller mindre?
Det verkar som lagstiftaren tror att trafikskolan utbildar oss på en annan körstil eller ger mig några extra kunskaper i hur man kör extra säkert när släpvagnen är tom? Så är det ju inte. Trafikskolan ger oss en grundläggande träning i manöver av personbil med tillkopplad släpvagn som det vore bra pm ALLA hade som ger sig ut med släpvagn i trafiken.
Man kan ju köra bil+husvagn på vanligt B-kort och det är ju märkligt att 100kg:s vikt upp eller ner på bil eller husvagn ska göra att man måste få utbildning i att backa och vända ekipaget?
Att även B-förare borde ha bättre kunskap om lastsurrning, kultryck och vikter håller jag med dig om. Man kan fundera på varför man får dra släp överhuvudtaget på B-kort. Kanske skulle B+ vara lägsta behörigheten. Ser man till tokstollarna kring byggvaruhusen så är det ju inte större släp eller tunga kombinationer som är problemet, utan folk med små vagnar som överlastas eller lastas helt utan eftertanke. Sjäva manöver-delen verkar inte heller vara problemet. Det är inte (eller sällan) trafikfarligt att vara dålig på att backa med släp.
Att det finns en gräns någonstans där 100 kg upp eller ner avgör vad man får dra är ju inte så märkligt. Hur skulle någon sorts flerstegsbehörighet annars utformas?
Vad gäller reglernas komplexitet så håller jag inte med. Det har aldrig varit enklare än nu och ärligt talat - hur svårt kan det vara att lära sig detta? Man behöver ha koll på totalvikten, vad bilen får dra och vad släpets bruttovikt är. Det gäller alla behörigheter och för alla behörigheter behöver man fråga sig vad körkortet tillåter samt vad bilen tillåter (max släpvagnsvikt). Jag har ärligt talat svårt att förstå vad som är svårt att förstå.
Att det finns en gräns någonstans där 100 kg upp eller ner avgör vad man får dra är ju inte så märkligt. Hur skulle någon sorts flerstegsbehörighet annars utformas?
Vad gäller reglernas komplexitet så håller jag inte med. Det har aldrig varit enklare än nu och ärligt talat - hur svårt kan det vara att lära sig detta? Man behöver ha koll på totalvikten, vad bilen får dra och vad släpets bruttovikt är. Det gäller alla behörigheter och för alla behörigheter behöver man fråga sig vad körkortet tillåter samt vad bilen tillåter (max släpvagnsvikt). Jag har ärligt talat svårt att förstå vad som är svårt att förstå.
Medlem
· södermanlands län
· 30 inlägg
Nej jag bara menar att för "gemene man" finns det nu ännu fler aspekter. Nu finns det flera aprallella begränsningar och TRE olika körkortsbehörigheter. Tidigare var det två.
Och när jag skrev om "100kg:s vikt upp eller ner" så ska du läsa hela den meningen. Det är inte märkligt att 100kg upp eller ner påverkar om man får dra eller inte men det är märkligt att det är vikten som påverkar om jag behöver ha en särskild utbildning som bara ger mig färdigheter i att backa eller vända. Är du med?
Det vore rimligt att gränsdragningen låg vid att ÖVER HUVUDTAGET få koppla en släpvagn på dragkroken. Det är ju (precis som du själv skrev) då man behöver veta hur man får lasta och hur lasten ska surras etc. Och jag menar att för mig med BE är det ju bara intressant att sätta mig in i vad som gäller för mig och då är det ju enkla regler.
Däremot en person med enbart B-behörighet..... det är ju han som ska läsa och förstå begränsningarna för vad HAN får köra för ekipage. Och han får ju nästan ingen träning alls i körkortsutbildningen för hur han ska tyda registreringsbevisen på bilen och släpvagnen och hur han ska räkna. Det är ju det som är så dumt.
Vi som har högre behörigheter är duktiga på att räkna ut vad Svensson får dra och inte dra med sina bilar. Men Svensson själv är lyckligt ovetande när han kör till och från brädgården.
Och när jag skrev om "100kg:s vikt upp eller ner" så ska du läsa hela den meningen. Det är inte märkligt att 100kg upp eller ner påverkar om man får dra eller inte men det är märkligt att det är vikten som påverkar om jag behöver ha en särskild utbildning som bara ger mig färdigheter i att backa eller vända. Är du med?
Det vore rimligt att gränsdragningen låg vid att ÖVER HUVUDTAGET få koppla en släpvagn på dragkroken. Det är ju (precis som du själv skrev) då man behöver veta hur man får lasta och hur lasten ska surras etc. Och jag menar att för mig med BE är det ju bara intressant att sätta mig in i vad som gäller för mig och då är det ju enkla regler.
Däremot en person med enbart B-behörighet..... det är ju han som ska läsa och förstå begränsningarna för vad HAN får köra för ekipage. Och han får ju nästan ingen träning alls i körkortsutbildningen för hur han ska tyda registreringsbevisen på bilen och släpvagnen och hur han ska räkna. Det är ju det som är så dumt.
Vi som har högre behörigheter är duktiga på att räkna ut vad Svensson får dra och inte dra med sina bilar. Men Svensson själv är lyckligt ovetande när han kör till och från brädgården.
Dessutom finns det en "lucka" i lagstiftningen som främjar överlast framför trafiksäkerhet.MathiasS skrev:
Mitt släp har en 1350kg axel men är nedviktat till 1260. Tyvärr får jag bara dra 1250 bakom bilen (lagligt). Lagstiftaren tycker då att det är ett mindre brott att köra omkring med ett överlastat EU-släp utan bromsar än att köra med tillåten last på mitt något för tunga släp.
Att köra med ett för tungt släp innebär olovlig körning och kan medföra fängelse upp till 6 månader samt att körkortet förmodligen ryker. Att köra med överlast innebär i värsta fall böter på 800-2000 kr. Dessutom är det svårare för polisen att bevisa överlast eftersom de då måste väga ekipaget om inte överlasten är alldeles uppenbar.
Jag tycker de nya reglerna för vanlig B-behörighet är mycket bättre än tidigare.
För min bil har jag följande siffror:
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="colspan: 2"]
Tjänstevikt, kg: 1380
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1710
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Tidigare var det ett aber att hitta hästsläp som hade totalvikt under 1380 kilo men nu kan jag nästan köra med vilket hästsläp som helst utan att riskera straff, så länge jag inte lastar släpet så dess bruttovikt är högre än 1200 kilo.[/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[/TABLE]
[TR]
[TD="colspan: 2"]
Tjänstevikt, kg: 1380
[/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Tidigare var det ett aber att hitta hästsläp som hade totalvikt under 1380 kilo men nu kan jag nästan köra med vilket hästsläp som helst utan att riskera straff, så länge jag inte lastar släpet så dess bruttovikt är högre än 1200 kilo.[/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[/TABLE]
Medlem
· södermanlands län
· 30 inlägg
Har du inte kastat om vikterna nu? Du kan väl inte få dra 1710 med b-kort om släpvagnen max får väga 1200kg? Eller?tompaah7503 skrev:Jag tycker de nya reglerna för vanlig B-behörighet är mycket bättre än tidigare.
[TR]
[TD="colspan: 2"]Tjänstevikt, kg: 1380
[/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[/TABLE]
Du har helt rätt, släpvagnen får maximalt väga 1200kg (bruttovikt) men dess registrerade totalvikt (siffran på pappret) får vara upp till 1710kg. Det gör det lättare för mig då jag kan välja hästsläp som har en registrerad totalvikt på 1400,1500 eller ja upp til 1710kg, så länge jag ser till att dess faktiska vikt med last är mindre än 1200kg.
Termen "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" borde formuleras om.
Det är många som misstolkar detta som att det är vad de får dra med B.
Jag märker inom min bekantskapskrets att det är fler nu som misstolkar än tidigare. Troligen pga allt prat om förändringen sista året.
Det borde inte vara svårt att i datorn kolla tillverkarens angivelse, köra lite formler och lägga ut en korrekt vikt för vad bilen får dra, och vad B medger. Inte som nu att det är en teoretisk viktangivelse utan verklighetsanpassning.
Eftersom totalviktskravet är borta, så är det en ren bruttovikt som ska skrivas där.
Som exemplet ovan, 1200kg.
Det är många som misstolkar detta som att det är vad de får dra med B.
Jag märker inom min bekantskapskrets att det är fler nu som misstolkar än tidigare. Troligen pga allt prat om förändringen sista året.
Det borde inte vara svårt att i datorn kolla tillverkarens angivelse, köra lite formler och lägga ut en korrekt vikt för vad bilen får dra, och vad B medger. Inte som nu att det är en teoretisk viktangivelse utan verklighetsanpassning.
Eftersom totalviktskravet är borta, så är det en ren bruttovikt som ska skrivas där.
Som exemplet ovan, 1200kg.
Redigerat: