34 507 läst ·
151 svar
35k läst
151 svar
Nya körkortsregler för släp 2013
Inte för att jag misstror dig, men det känns en smula paradoxalt. Du får gärna plocka fram ett realistiskt exempel när du har tid och möjlighet!MathiasS skrev:Nej det är inte sant. Jag hinner inte konstruera exemplet nu men även på B och nu på utökad B kan du ha släp som är ok sett till totalvikt men som du, som sagt, inte får lasta fullt pga begränsning i max släpvagnsvikt. Dvs, alla oavsett behörighet behöver beakta bruttovikt för vissa kombinationer.
Det är också precis vad Transportstyrelsen själva säger i punk #4 i din länk.
Jag resonerar som följer:
Totalvikt = tjänstevikt + max lastvikt.
B (och nu utökad B) räknar alltid på totalvikt.
Det vore väldigt paradoxalt ifall "Högsta vikt bromsat släp" är en begränsande faktor ifall "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort" inte är det.
Eller ja, det finns kanske nån mongobil med medelhög tjänstevikt, små oventilerade bromsskivor, 45 hk motor och som har en krok med stabbig infästning i en stabbig ram. Den kanske rent teoretiskt får dra 1800 kg och säg 1400 kg på b-kort. Men motor och bromsar tillåter inte att dra mer än max 450 kg.
Var det nåt sånt du tänkte?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Det är inte tillåtet att dra ett släp som har högre totalvikt än vad du får dra... Även om släpet är lätt lastat
Del 2:
Bilen på bilden har en max släpvagnsvikt på 850kg.
Den har en totalvikt på 1580 kg. Om vi antar att släpvagnen på bild har en totalvikt på 2670 kg så får den dras på utökat B MEN bara lastas med 350kg pga att tjänstevikten för vagnen är 500kg. Dvs, för att veta hur du får lasta måste bruttovikt beaktas.
Detta är måhända ett extremfall men med en v70 som har en lite högre totalvikt så riskerar samma sak att inträffa för vagnar kring 2t totalvikt gissar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har en totalvikt på 1580 kg. Om vi antar att släpvagnen på bild har en totalvikt på 2670 kg så får den dras på utökat B MEN bara lastas med 350kg pga att tjänstevikten för vagnen är 500kg. Dvs, för att veta hur du får lasta måste bruttovikt beaktas.
Detta är måhända ett extremfall men med en v70 som har en lite högre totalvikt så riskerar samma sak att inträffa för vagnar kring 2t totalvikt gissar jag.
Min Opel Combo?Nik206 skrev:Inte för att jag misstror dig, men det känns en smula paradoxalt. Du får gärna plocka fram ett realistiskt exempel när du har tid och möjlighet!
Jag resonerar som följer:
Totalvikt = tjänstevikt + max lastvikt.
B (och nu utökad B) räknar alltid på totalvikt.
Det vore väldigt paradoxalt ifall "Högsta vikt bromsat släp" är en begränsande faktor ifall "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort" inte är det.
Eller ja, det finns kanske nån mongobil med medelhög tjänstevikt, små oventilerade bromsskivor, 45 hk motor och som har en krok med stabbig infästning i en stabbig ram. Den kanske rent teoretiskt får dra 1800 kg och säg 1400 kg på b-kort. Men motor och bromsar tillåter inte att dra mer än max 450 kg.
Var det nåt sånt du tänkte?
Jag får bra 1450kg i totalvikt. Men Max släpvagnsvikt är 1000kg. Får dra ett stort släp men inte lasta det fullt.
Aha! Nu fattar jag vad du menar. Vi har nog missförstått varandra.MathiasS skrev:Del 2:
<bild på sxl414>
I det första inlägget som du svarade på så pratade jag inte om att ändra "Max släpvagnsvikt" utan att skapa en "Max släpvagnsvikt för utökad b-behörighet" likt den som finns i dag som heter "Max släpvagnsvikt för b-behörighet". Uttryckte mig nog otydligt.
"Max släpvagnsvikt" är mycket riktigt max enligt typgodkännandet och aldrig överstiglig!
Men en viktig differens här är att "Max släpvagnsvikt" vid BE-behörighet gäller bruttovikten på släpet.
Medan "Max släpvagnsvikt för B-behörighet" gäller totalvikten på släpet.
Och med utökad B-behörighet kommer det enligt tidigare citat vara fortsatt totalvikter man räknar på.
Så din Skoda kräver även framöver BE-kort för att få köra den kombinationen.
Drar ett par snabba exempel:
Bil A, totalvikt 1300 kg, tjänstevikt 900kg, max släpvagnsvikt 1000kg. Max släpvagnsvikt vid B-kort 900kg. Föraren har B-kort.
Nu: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 900kg och lasta den till max 900kg inkl kärrans tjänstevikt.
Sen: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 2200kg och lasta till 1000kg inkl kärrans tjänstevikt.
Bil B, totalvikt 2770 kg, tjänstevikt 2150kg, max släpvagnsvikt 2250kg. Max släpvagnsvikt vid B-kort 750kg. Föraren har B-kort.
Nu: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 750kg och lasta den till max 750kg inkl kärrans tjänstevikt.
Sen: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 750kg och lasta till 750kg inkl kärrans tjänstevikt
Bil A är påhittad, bara som exempel. Föraren av denna bil får helt andra möjligheter vad gäller val av släp.
Bil B är en XC90. Föraren av den bilen vinner inget på nya B-kortet.
Vid utökad B vinner föraren av bil A ingenting medans föraren av Bil B istället får dra ett släp med totalvikt på 1500kg och lasta det till 1500 kg inkl kärrans tjänstevikt. Notera att föraren av bil A fortfarande har större valmöjligheter vad gäller släp, förutsatt att han/hon inte lastar det över 1000kg.
Hoppas jag inte fick med några sifferfel.....
Bil A, totalvikt 1300 kg, tjänstevikt 900kg, max släpvagnsvikt 1000kg. Max släpvagnsvikt vid B-kort 900kg. Föraren har B-kort.
Nu: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 900kg och lasta den till max 900kg inkl kärrans tjänstevikt.
Sen: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 2200kg och lasta till 1000kg inkl kärrans tjänstevikt.
Bil B, totalvikt 2770 kg, tjänstevikt 2150kg, max släpvagnsvikt 2250kg. Max släpvagnsvikt vid B-kort 750kg. Föraren har B-kort.
Nu: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 750kg och lasta den till max 750kg inkl kärrans tjänstevikt.
Sen: Man får dra en kärra med högsta totalvikt 750kg och lasta till 750kg inkl kärrans tjänstevikt
Bil A är påhittad, bara som exempel. Föraren av denna bil får helt andra möjligheter vad gäller val av släp.
Bil B är en XC90. Föraren av den bilen vinner inget på nya B-kortet.
Vid utökad B vinner föraren av bil A ingenting medans föraren av Bil B istället får dra ett släp med totalvikt på 1500kg och lasta det till 1500 kg inkl kärrans tjänstevikt. Notera att föraren av bil A fortfarande har större valmöjligheter vad gäller släp, förutsatt att han/hon inte lastar det över 1000kg.
Hoppas jag inte fick med några sifferfel.....
Om jag inte räknar fel så borde den skodan och det släpet kunna köras på utökad B....? Totalvikt Skoda + totalvikt släp = 1580+2670=4250kg Sammanlagda totalvikten får ej överstiga 4250kg. Däremot får den ju inte lastas mer än till 850kg pga bilens maximala släpvagnsvikt.Nik206 skrev:Aha! Nu fattar jag vad du menar. Vi har nog missförstått varandra.
I det första inlägget som du svarade på så pratade jag inte om att ändra "Max släpvagnsvikt" utan att skapa en "Max släpvagnsvikt för utökad b-behörighet" likt den som finns i dag som heter "Max släpvagnsvikt för b-behörighet". Uttryckte mig nog otydligt.
"Max släpvagnsvikt" är mycket riktigt max enligt typgodkännandet och aldrig överstiglig!
Men en viktig differens här är att "Max släpvagnsvikt" vid BE-behörighet gäller bruttovikten på släpet.
Medan "Max släpvagnsvikt för B-behörighet" gäller totalvikten på släpet.
Och med utökad B-behörighet kommer det enligt tidigare citat vara fortsatt totalvikter man räknar på.
Så din Skoda kräver även framöver BE-kort för att få köra den kombinationen.
Gör som jag, ta BE och slipper tänka på mer än bruttoviken (tjänstevikt plus last).
I mitt fall var det enkelt beslut.
Har bil som kan dra mycket, men är begränsad till 1220 på B.
Släpen jag ofta lånar har totalvikt 1250, vilket gick med förra bilen.
I mitt fall var det enkelt beslut.
Har bil som kan dra mycket, men är begränsad till 1220 på B.
Släpen jag ofta lånar har totalvikt 1250, vilket gick med förra bilen.
Så om jag fattat detta rätt så får jag med min bil (totalvikt 2230 max släpvagnsvikt 2170) då dra ett 2000kg släp och lasta det fullt (20kg tillgodo) men då inte ett lätt lastat 2500kg släp?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Dof,
Har man BE får man ha 2500kg släpet o lasta lätt.
Men utökat b så får man inte det!
Förstår ja rätt då?
Har man BE får man ha 2500kg släpet o lasta lätt.
Men utökat b så får man inte det!
Förstår ja rätt då?