JoakimJohansson skrev:
Frågan är ju om förarprovet är lättare för den utökade behörigheten mot BE....
Ja den är lättare om man läser instruktionen saknas manövermomet som var obligatoriska när jag tog BE

Jag såg ingen särskilt kombination just nu mer än att all begränsning är en begränsning.

Även om det faktiskt finns en i min trakt som har just en tgb reggad med vändskiva och drar ett entreprenadsläp med grävare och kan dra på sitt gamla BE så tror inte jag heller att behovet för min del kommer uppstå

Min irritation sitter mer längre bak i tiden då jag hade ABE men blev av med behörigheterna och ångrar att jag var slö och bara tog B behörighet då behovet inte fanns då. Nu måste jag ha BE och hade lika gärna kunnat göra det då för typ 10 år sedan

Så bry er inte om mitt utlägg ;)

Hur blir det med max dragvikt för b-körkort och utökad b-behörighet? Antar att man går på ren max dragvikt för fordonet? Eller kommer det en max dragvikt för utökat b också? (Som maxar in fint på 4250 såvida max dragvikt tillåter det?)

Man får ju aldrig dra mer än vad bilen är godkänd för oavsett körkort....

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Intressant med dom nya reglerna. Har varit sugen väldigt länge på att ta BE kort men eftersom att jag till stor del kommer att köra med personbil + större släp, så kanske det räcker med utökad behörighet , som nån annan skrev. Men vad gäller för att få utökad behörighet? Körkorts prov, vad mer ?

Redigerat:
JoakimJohansson skrev:
Man får ju aldrig dra mer än vad bilen är godkänd för oavsett körkort....
Därav min fråga som du inte riktigt förstod.

Om du tittar i ditt regbevis så hittar du två rader:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530

Det som är intressant här är att den nedre raden är beräknad efter övriga vikter för att ge en max sammanlagd totalvikt på 3500kg. Med utökad b-behörighet så ökar den sammanlagda tillåtna totalvikten till 4250kg.

Alltså borde det klargöras vad som gäller vid utökad b-behörighet:
1. Ny beräknad max släpvagnsvikt för utökad b.
2. Man går på max släpvagnsvikt men får själva räkna ihop så att man inte överstiger 4250.

Rimligtvis borde det kanske bli alternativ 2 vid lite eftertanke. Har nog aldrig sett ett fordon där det diffar 750 kg mellan de två värdena.

Aha okej... Jadu säg det... Kan tänka mig att man får räkna ut det själv!
Får vänta och se :)

Diffar 760kg på min bil!

Ju större bil desto större diff??

Med min får jag dra 1270kg på b. Har jag be får jag dra 2150kg. Kommer definitivt ta den utökade behörigheten. Tycker det är bra att reglerna gjorts om då det i mitt tycke kunde bli lite konstigt med 3500kg gränsen , då du blir premierad för en lätt bil.

Max släpvagnsvikt styrs av bilens kapacitet baserat på konstruktion. Den är lika oavsett behörighet och gäller alltid. Bruttovikten, tjänstevikt + lastvikt, får aldrig överstiga detta oavsett behörighet.

Därefter får du enligt #2 räkna ut totalvikten för ekipaget och se till att detta inte överstiger 4250 om du har utökad B.

För små bilar betyder det att max släpvagnsvikt kommer vara begränsande. För stora bilar kommer behörigheten (sammanlagd totalvikt) vara begränsande i praktiken.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
...ej heller ska man ju glömma bort att det finns kombinationer av släp och bil där släpet inte kan lastas till max lastvikt pga bilens maximala släpvagnsvikt även om släpet som sådant tål lasten. Detta lär i första hand uppträda på små bilar.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Någon som vet vad som kommer att gälla med den utökade behörigheten ang reg vikt och verklig. Kan ta ett exempel. Jag får idag med b behörighet dra 1270 men får inte dra ett tomt släp som är reggat som 2500kg. Om jag inte är helt ute och cyklar så får jag dra 2500kg med be så länge jag inte överskrider maxvikten för bilen som är 2150. Kommer det bli likadant för den utökade behörigheten också eller måste , i mitt fall, jag hålla mig under 2150 reggad vikt på kärran?

MathiasS skrev:
...ej heller ska man ju glömma bort att det finns kombinationer av släp och bil där släpet inte kan lastas till max lastvikt pga bilens maximala släpvagnsvikt även om släpet som sådant tål lasten. Detta lär i första hand uppträda på små bilar.
Det har ju bara varit ett problem för de som har BE-behörighet, en behörighet där större ansvar läggs på att föraren själv kan (och skall) räkna på sina vikter. Som du kan se ovan så har transportstyrelsen så fint redan fixat det för B-behörigheten.

Mer info finns här: http://www.transportstyrelsen.se/sv...tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Redigerat:
dof skrev:
Någon som vet vad som kommer att gälla med den utökade behörigheten ang reg vikt och verklig. Kan ta ett exempel. Jag får idag med b behörighet dra 1270 men får inte dra ett tomt släp som är reggat som 2500kg. Om jag inte är helt ute och cyklar så får jag dra 2500kg med be så länge jag inte överskrider maxvikten för bilen som är 2150. Kommer det bli likadant för den utökade behörigheten också eller måste , i mitt fall, jag hålla mig under 2150 reggad vikt på kärran?
[TABLE="width: 434"]

[TR]
[TD] ...
Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Det blir således samma för utökad b som för b. Man går på totalvikten (tjänstevikt + max lastvikt), ej bruttovikten (tjänsktevikt + aktuell lastvikt).

Nik206 skrev:
Det har ju bara varit ett problem för de som har BE-behörighet, en behörighet där större ansvar läggs på att föraren själv kan (och skall) räkna på sina vikter. Som du kan se ovan så har transportstyrelsen så fint redan fixat det för B-behörigheten.

Mer info finns här: [länk]
Nej det är inte sant. Jag hinner inte konstruera exemplet nu men även på B och nu på utökad B kan du ha släp som är ok sett till totalvikt men som du, som sagt, inte får lasta fullt pga begränsning i max släpvagnsvikt. Dvs, alla oavsett behörighet behöver beakta bruttovikt för vissa kombinationer.

Det är också precis vad Transportstyrelsen själva säger i punk #4 i din länk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.