51 556 läst ·
529 svar
52k läst
529 svar
Nya fastighetsskatten
Men ursäkta vad? Det här är ju den enda skatten som faktiskt slår även mot de som är rika och inte lönearbetar.P PurreP skrev:Det skrivs ibland att det ska slå mot de rika, då tycker jag att vi får definiera rik...
Är alla som bor i vanliga hus i Stockholms län rika? Nä, knappast... Ändå ska de beskattas med 30-60 tusen extra om året, för att de behöver någonstans att bo....
De "rika" i Stockholm bor i villor och BR värda över 15-20 miljoner, en del rika väljer att bo billigare såklart...
De allra flesta som bor i hus som idag är värda 10-12 miljoner är inte rika, de är vanliga knegande tjänstemän med stora bolån och stora studielån alternativt pensionärer som var just knegande tjänstemän i arbetslivet.
Detta handlar, som vanligt, inte om att komma åt de verkligt rika, man vill dränerar den stora massan av lönearbetare som försöker arbeta sig uppåt generation för generation... I sossesverige är det fulaste som finns att bli rik, de som är riktigt rika och jordägande får gärna bli rikare, staten och kapitalet...
Att man kan bli rik på strävsamt lönearbete är en noga konstruerad amerikansk, och numera svensk, myt. Den svenska medelklassen kommer få det lika skralt som den amerikanska om vi fortsätter att bara beskatta arbete.
H Hochiha skrev:Men ursäkta vad? Det här är ju den enda skatten som faktiskt slår även mot de som är rika och inte lönearbetar.
Att man kan bli rik på strävsamt lönearbete är en noga konstruerad amerikansk, och numera svensk, myt. Den svenska medelklassen kommer få det lika skralt som den amerikanska om vi fortsätter att bara beskatta arbete.
Jovisst, de verkligt rika drabbas ju också men för dem är det ju en förumbar kostnad... Det är inte den klicken som drar in de stora skatteintäkterna, den stora massan kommer från vanliga småhusägare...
Nja, ett hus på 100 milj drar ju in som 10 Bromma-villor, och det finns ändå många försäljningar på >25 Mkr nuförtiden.P PurreP skrev:
Har man en Djursholmsvilla, hus i skärgården, en fin fjällstuga, kanske nån lägenhet så blir det en avsevärd skatteextraktion.
Sen vänder jag mig mot att 10-12 milj är en "vanlig småhusägare". Det kräver antingen arvepengar eller bostadskarriär och därutöver gemensam inkomst på mer än miljonen per år. Medianinkomsten i Sverige är 289 kkr och även om den är högre i Stockholm (321 kkr) är den inte i närheten av dessa summor.
Länk värd att läsa för att få lite perspektiv:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...-med-prisforandringar-under-1-5-10-och-20-ar/
Fast det slår desto hårdare mot pensionärerna som byggde sitt hus i kanske djursholm (exempel, ta Höganäs eller annan överskattad kustort)H Hochiha skrev:Men ursäkta vad? Det här är ju den enda skatten som faktiskt slår även mot de som är rika och inte lönearbetar.
Som jag skrev innan, man kunde bygga hus vid kusten för normala pengar förr.
Så vem blir drabbad hårdast?
- Greta och Gunnar som har dålig pension men slog till och byggde ett hus när de var unga.
- Eller en Chef med 50-80 tusen i månaden eller som kanske är mångmiljonär som köpte tomten bredvid och byggde för 30 miljoner.
Det slår ju desto hårdare mot mina pensionärsgrannar än mig på våra "billiga" villor.
Om den rike bara behöver betala 60 extra om året rör de inte dem i ryggen. De hittar bara andra sätt att tjäna igen det.
Och har den redan skattat alla sina miljoner så ser jag inte varför man ska jaga dem överhuvudtaget.
Den universella definitionen är att rik är den som har mer än jagP PurreP skrev:Det skrivs ibland att det ska slå mot de rika, då tycker jag att vi får definiera rik...
Är alla som bor i vanliga hus i Stockholms län rika? Nä, knappast... Ändå ska de beskattas med 30-60 tusen extra om året, för att de behöver någonstans att bo....
De "rika" i Stockholm bor i villor och BR värda över 15-20 miljoner, en del rika väljer att bo billigare såklart...
De allra flesta som bor i hus som idag är värda 10-12 miljoner är inte rika, de är vanliga knegande tjänstemän med stora bolån och stora studielån alternativt pensionärer som var just knegande tjänstemän i arbetslivet.
Detta handlar, som vanligt, inte om att komma åt de verkligt rika, man vill dränerar den stora massan av lönearbetare som försöker arbeta sig uppåt generation för generation... I sossesverige är det fulaste som finns att bli rik, de som är riktigt rika och jordägande får gärna bli rikare, staten och kapitalet...
Ja, det är ett välkänt och lättargumenterat problem.Rkarlsson skrev:Fast det slår desto hårdare mot pensionärerna som byggde sitt hus i kanske djursholm (exempel, ta Höganäs eller annan överskattad kustort)
Som jag skrev innan, man kunde bygga hus vid kusten för normala pengar förr.
Så vem blir drabbad hårdast?
- Greta och Gunnar som har dålig pension men slog till och byggde ett hus när de var unga.
- Eller en Chef med 50-80 tusen i månaden eller som kanske är mångmiljonär som köpte tomten bredvid och byggde för 30 miljoner.
Det slår ju desto hårdare mot mina pensionärsgrannar än mig på våra "billiga" villor.
Om den rike bara behöver betala 60 extra om året rör de inte dem i ryggen. De hittar bara andra sätt att tjäna igen det.
Och har den redan skattat alla sina miljoner så ser jag inte varför man ska jaga dem överhuvudtaget.
Antingen måste fler betala skatt eller så måste vi kapa drastiskt i samhällstjänsterna närmsta 20-30 åren. Jag är helt okej med båda alternativen, men tror många föredrar det senare.
Det finns ju också ett problem i att många inte alls tänker jobba till 69 utan gå i pension när man byggt sin pengamaskin, så andelen arbetande kan sjunka ännu snabbare än befolkningspyramiden antyder. Då är det inte så lyckat att ha höga skatter på arbete och låga på kapital och fastigheter.
Återigen.H Hochiha skrev:Ja, det är ett välkänt och lättargumenterat problem.
Antingen måste fler betala skatt eller så måste vi kapa drastiskt i samhällstjänsterna närmsta 20-30 åren. Jag är helt okej med båda alternativen, men tror många föredrar det senare.
Det finns ju också ett problem i att många inte alls tänker jobba till 69 utan gå i pension när man byggt sin pengamaskin, så andelen arbetande kan sjunka ännu snabbare än befolkningspyramiden antyder. Då är det inte så lyckat att ha höga skatter på arbete och låga på kapital och fastigheter.
Ge mig ett svar på varför;
Jag har sparat undan pengar för att kanske gå tidigare, eller om jag tycker det är roligt att jobba när jag är i 60 års åldern gå ner i tid. Om nu staten bestämmer att de ska straffbeskatta mitt pensionskapital som jag vill ha för att kanske gå ner i tid eller kanske hitta på något roligt eller kanske göra något fint för mina barnbarn
Varför ska jag ens spara pengarna synligt överhuvudtaget?
Det finns inget vettigt svar på den frågan helt enkelt.
Om det är till vårdapparaten så är den ju helt körd redan sedan många år. De kapade fungerande vård för många i Sverige för ett par år sedan då de bara ljuger och hittar på. (jag var inräknad i den vården)
Om då man ska beskatta ur folk ut sina hus så blir det i slutändan mindre pengar för att hyresrätter är det till och med flera års väntan på här, och priserna stiger duktigt och är således dyrare att bo i än om du betalt av ditt hus flitigt.
Ur det snäva samhällsekonomiska perspektivet bidrar man inte genom att vara sparsam och äga fast egendom.
Att jobba ihop till en tidig pension med eget boende genererar inga pengar in i ekorr-hjul-maskineriet.
Men det gör ju fastighetsskatten...
Och det gamla klassiska exemplet på änkan i fiskar-familjen på Smögen med sina tyska och norska miljonärsgrannar är fortfarande relevant och visar hur vansinnigt en en sådan skatt kan slå. Ni som inte förstår det får nog tänka ett varv till.
Att jobba ihop till en tidig pension med eget boende genererar inga pengar in i ekorr-hjul-maskineriet.
Men det gör ju fastighetsskatten...
Och det gamla klassiska exemplet på änkan i fiskar-familjen på Smögen med sina tyska och norska miljonärsgrannar är fortfarande relevant och visar hur vansinnigt en en sådan skatt kan slå. Ni som inte förstår det får nog tänka ett varv till.
Nu är jag ju inte GLAD åt att höra till de som kanske får punga ut med 50-60 000 extra om året, men samtidigt ser jag det som kanske ett stopp på konsumtionssamhället, vilket är bra för miljön. Om folk ska ha råd att betala fastighetsskatt i dessa nivåer, så måste man förstås spara in på konsumtion istället.
....Jaså, var det inte det regeringen hade tänkt? Skulle vi fortsätta konsumera för att hålla samhället igång? Nejnejnej, ni kan inte både äta kakan och ha den kvar!
....Jaså, var det inte det regeringen hade tänkt? Skulle vi fortsätta konsumera för att hålla samhället igång? Nejnejnej, ni kan inte både äta kakan och ha den kvar!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag valde redan när jag va 26 att satsa mina sparpengar (ja redan då hade jag haft dubbla jobb ett tag, verkstad mån-fre, busschaufför på helgerna) och ta stora dyra lån på ett nedgånget hus i Stockholm. Har i princip renoverat allt helt själv med skattade pengar, ej höginkomsttagare! Nu är huset betalt efter nästan 30år och då anser sånna som du att jag ska betala till "nån annan" bara för att jag valt detta i mitt liv. Förstår du ordet Äganderätt? Höj skatten för att jag som ej är höginkomsttagare har nån rätt att bo i MITT dyra hus? Idag kanske "värt" 8 -9 miljoner fiktivt just nu. Om jag blir arbetslös SKA jag flytta från MITT hus och det ska enligt dig vara ett som är sämre då jag ska betala 2 mij i reavinst.A ArneTW skrev:
Du pratar som du vore den enda som kämpat...G OMathson skrev:Jag valde redan när jag va 26 att satsa mina sparpengar (ja redan då hade jag haft dubbla jobb ett tag, verkstad mån-fre, busschaufför på helgerna) och ta stora dyra lån på ett nedgånget hus i Stockholm. Har i princip renoverat allt helt själv med skattade pengar, ej höginkomsttagare! Nu är huset betalt efter nästan 30år och då anser sånna som du att jag ska betala till "nån annan" bara för att jag valt detta i mitt liv. Förstår du ordet Äganderätt? Höj skatten för att jag som ej är höginkomsttagare har nån rätt att bo i MITT dyra hus? Idag kanske "värt" 8 -9 miljoner fiktivt just nu. Om jag blir arbetslös SKA jag flytta från MITT hus och det ska enligt dig vara ett som är sämre då jag ska betala 2 mij i reavinst.
Det finns många platser i landet där folk byggt/renoverat och kämpat för sitt drömboende när plötsligt mattan rycks bort under fötterna för att arbetstillfällen försvinner och folk blir ruinerade.
kommentarerna brukar då vara ni måste flytta till jobben med en aning skadeglädje...
Så om du tror att jag ska ha sympati för dig har du fel... har du inte råd har du byggt på fel ställe och måste du sälja får du gråta på banken med fattihpansionären.
Det finns många det är synd om i Sverige men det är fan inte mest synd om stockholmsfastighetsägaren.
Ni verkar heller inte förstå att den mesta politiken styrs från Stockholm som har kämpat i årtionden för att ta död på landsbygden och nu kommer de efter er...
/ATW
Du måste verkligen gilla att trolla. Tror du inte fastighetsskatten allra mest drabbar de som tagit tag i sitt liv och flyttat till storstäder där arbetena finns, men bara haft råd med något litet och enkelt, lagt mycket tid och jobb på att rusta upp det, kanske sparat för att ha råd att bygga till, osv.A ArneTW skrev:Du pratar som du vore den enda som kämpat...
Det finns många platser i landet där folk byggt/renoverat och kämpat för sitt drömboende när plötsligt mattan rycks bort under fötterna för att arbetstillfällen försvinner och folk blir ruinerade.
kommentarerna brukar då vara ni måste flytta till jobben med en aning skadeglädje...
Så om du tror att jag ska ha sympati för dig har du fel... har du inte råd har du byggt på fel ställe och måste du sälja får du gråta på banken med fattihpansionären.
Det finns många det är synd om i Sverige men det är fan inte mest synd om stockholmsfastighetsägaren.
Ni verkar heller inte förstå att den mesta politiken styrs från Stockholm som har kämpat i årtionden för att ta död på landsbygden och nu kommer de efter er...
/ATW
Varför ska just denna typ av människor (tillsammans med de äldre som bott länge på samma plats och sett sitt fastighetsvärde öka) drabbas hårdast, tycker du? Är det inte bättre att ta från höginkomsttagare? De har i alla fall råd.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vad har du på ett byggforum att göra?A ArneTW skrev:Du pratar som du vore den enda som kämpat...
/ATW
Tycker inte riktigt att man kan beskylla politikerna för att vara den ända orsaken till att mycket försvinner från landsbygden. Vårt samhälle drivs tyvärr av konsumtion och folk vill gärna göra det enkelt för sig själva och att det ska vara billigt. Istället för att tex stödja de lokala affärerna väljer folk att beställa online eller åka till köpcentrum, vilket ofta är billigare och enklare (då allt finns på samma ställe). Det händer även i centrala Uppsala där affärerna får svårt att konkurrera med köpcentrumen som byggs och ständigt expanderar.
Jag skulle gärna flytta ut på landet (gärna en bit norr ut), men mitt yrkesval gör att det inte går (dock kanske lättare nu med hemarbete och corona).
Om de ska införa skatt på boende kan man ju också tycka att de borde införas en skatt på ALLA tillgångar, även tex lönekontot (utan ränta) bör ju kunna beskattas. En person med ett dyrt hus bör ju enligt tidigare resonemang också ha mycket pengar på banken och då bör det ju bara vara rätt att beskatta dem per år också, även om de inte har någon värdeökning.
Jag skulle gärna flytta ut på landet (gärna en bit norr ut), men mitt yrkesval gör att det inte går (dock kanske lättare nu med hemarbete och corona).
Om de ska införa skatt på boende kan man ju också tycka att de borde införas en skatt på ALLA tillgångar, även tex lönekontot (utan ränta) bör ju kunna beskattas. En person med ett dyrt hus bör ju enligt tidigare resonemang också ha mycket pengar på banken och då bör det ju bara vara rätt att beskatta dem per år också, även om de inte har någon värdeökning.
Det är faktiskt säkrare, för då vet man att det bara drabbar de som faktiskt HAR pengar. Men det skulle öka konsumtionen eftersom folk då hellre skulle sätta sprätt på pengarna än att spara till något långsiktigt.S Smeds skrev:- - -Om de ska införa skatt på boende kan man ju också tycka att de borde införas en skatt på ALLA tillgångar, även tex lönekontot (utan ränta) bör ju kunna beskattas. En person med ett dyrt hus bör ju enligt tidigare resonemang också ha mycket pengar på banken och då bör det ju bara vara rätt att beskatta dem per år också, även om de inte har någon värdeökning.