L lbgu skrev:
det är ju därför jag säger att det inte är ekonomiskt rationellt.
Då förstår du inte vad ekonomiskt rationellt är. Försäkringar och hedgning om man ska prata investeringar är i högsta grad rationellt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har inte den samma problem som den mall som TS använde, att den inte är uppdaterad efter de nya byggregler man måste följa från 1 juli?

Den är inte daterad så svårt att veta.

Den saknar ju också en riskbedömning som krävs från 1 juli.
Det är möjligt. Det är fyra år sedan jag använde den och då behövdes ingen sk 'riskbedömning'. Är det inte den som sotaren gör i samband med att denne besiktigar och godkänner installationen??

Claes Sörmland
U Ubbe55 skrev:
Det är möjligt. Det är fyra år sedan jag använde den och då behövdes ingen sk 'riskbedömning'. Är det inte den som sotaren gör i samband med att denne besiktigar och godkänner installationen??
Nej riskbedömningen gäller riskerna med installationen och hur de ska hanteras i utförandeprocessen. Detta måste vara färdigt före startbesked ges. "Sotaren" kommer ju in efter att eldstaden redan är installerad och då är det för sent för riskbedömning.

• Gilla
Ubbe55 och 1 till
  • Laddar…
D
När jag läser detta blir jag glad att jag 2012 bara gjorde som min kommun sa -- "Prata med sotarn" -- när vi skulle sätta in en kassett i den ena öppna spisen. Jag ringde sotarn som godkände förslaget och sen kontrollerade efteråt och därefter sotat var tredje år ungefär. Dvs jag fattade inte att bygganmälan behövdes. Och nu har det gått 10 år...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland
D datja skrev:
När jag läser detta blir jag glad att jag 2012 bara gjorde som min kommun sa -- "Prata med sotarn" -- när vi skulle sätta in en kassett i den ena öppna spisen. Jag ringde sotarn som godkände förslaget och sen kontrollerade efteråt och därefter sotat var tredje år ungefär. Dvs jag fattade inte att bygganmälan behövdes. Och nu har det gått 10 år...
Du är inte ensam....

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.