36 120 läst ·
324 svar
36k läst
324 svar
Nya behörighetssystemet
Ja...just till sådana grejer som du nämnde så inget fel i det....men det finns ovala bollar!!! 
Skulle aldrig sätta mig i den sitsen som egen företagare. Alla jag vet som har eget jobbar ca 60tim i veckan och kan aldrig vara ledig. Bryter man benet eller förlorar körkortet konkar firman. Det är säkert bra betalt men till vilket pris. Bättre då att gå som ledande montör på storbygge och köra ackord. Gärna på industrin där lönen är högst. Det finns många små Blocket-firmor som gärna vill ha småjobben. Så priserna är ganska hårt pressade redan idag.
Nja...det finns även försäkringar för egenföretagare samt att har man lite kontakter så kan man alltid få in någon för att slutföra jobb om man riskerar vite. Men det funkar ju inte hur länge som helst så liten poäng har du ju i det du säger.jeffan skrev:Skulle aldrig sätta mig i den sitsen som egen företagare. Alla jag vet som har eget jobbar ca 60tim i veckan och kan aldrig vara ledig. Bryter man benet eller förlorar körkortet konkar firman. Det är säkert bra betalt men till vilket pris. Bättre då att gå som ledande montör på storbygge och köra ackord. Gärna på industrin där lönen är högst. Det finns många små Blocket-firmor som gärna vill ha småjobben. Så priserna är ganska hårt pressade redan idag.
Nu vet jag inte om detta redan har varit upp i någon tråd, men nu verkar det finnas ett lagförslag och en hemställan till näringsdepartementet.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Behörighetsremiss3dec/lagforslag.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Missiv till Näringsdepartemntet.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Nytt-framtida-behorighetssystem/
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Behörighetsremiss3dec/lagforslag.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Missiv till Näringsdepartemntet.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Nytt-framtida-behorighetssystem/
Ett stort steg i rätt riktning, men det är slående att dom inte tagit in synpunkter från oss kunder. Attityden tycks vara att vi inte vet vad som är bäst för oss, trots att det är vi som betalar för tjänsterna.
Nja, om lobbyingen hade varit markant från lekman så kanske dom hade beaktat ett och ett annat men det är det ju inte. Vad som skrivs på sidor som denna tror jag dom skiter i.
Tror inte att detta kommer att öka elsäkerheten, bara att det blir lättare att få tag på den skyldige om något händer. Detta kommer att medföra många som startar egna företag som kanske inte har tillräcklig kunnskap.
Jag sa aldrig att det skulle bli sämre, bara att det inte blir bättre...
Sen tror jag nog att på de flesta el firmor kommer det att funka lika bra eller bättre nu när de anställda själva har något att "förlora" om de gör ett dåligt jobb. Men den biten som JAG tror kan bli lite lurig är de som ser sin chans att starta eget och inte har tillräckligt kunskap eller fördålig karaktär att driva själv, och kanske tar lite väl stora genvägar.
Jag vet att dessa finns i alla yrkeskategorier men åter igen är det många gånger farligare att slarva med el.
Sen tror jag nog att på de flesta el firmor kommer det att funka lika bra eller bättre nu när de anställda själva har något att "förlora" om de gör ett dåligt jobb. Men den biten som JAG tror kan bli lite lurig är de som ser sin chans att starta eget och inte har tillräckligt kunskap eller fördålig karaktär att driva själv, och kanske tar lite väl stora genvägar.
Jag vet att dessa finns i alla yrkeskategorier men åter igen är det många gånger farligare att slarva med el.
På det hela tycker jag det verkar vara ett steg i rätt riktning i alla fall.
Det enda som bekymrar mig är att elsäk tänker nöja sig med endast två behörighetsnivåer, över och under 1000V.
Detta kan jag tycka är aningens lättvindigt.
För nu verkar tanken vara att sätta en utbildningsnivå tillräckligt enkel för att nu aktiva obehöriga montörer ska klara av utbildningen.
Då får alla dessa elektriker plötsligt behörighet att utföra hur krävande installationer som helst.
Dom kan plötsligt stå och koppla i manöverrummet på Ringhals som inhyrda entreprenörer.
Nu kanske ägarna av de mest krävande objekten, och även industrin i stort, ser till att de får lite mer rutinerade grabbar, men problemet kan i alla fall skymtas.
Jag tycker det hade varit befogat med en begränsning av behörighetsnivån för dessa "light-utbildade" elektriker.
Hur och var denna gräns ska sättas är jag inte insatt nog att ge skarpa förslag på, men man skulle kunna tänka sig att det kunde vara begränsat till där matningarna är max 25A eller 63 A.
Eller någon annan distinktion, och/eller skriva in undantag för vissa saker.
Sen hur övrigt, lite svårare, installationsarbete ska ske blir ju också något som måste lösas, men någon form av dagens system, där en mer välutbildad ansvarar för andras arbete måste det nog i så fall bli. Men jag tycker ansvaret ska vara betydligt mer tydligt, så det inte blir någon slapp attityd till det hela.
Det enda som bekymrar mig är att elsäk tänker nöja sig med endast två behörighetsnivåer, över och under 1000V.
Detta kan jag tycka är aningens lättvindigt.
För nu verkar tanken vara att sätta en utbildningsnivå tillräckligt enkel för att nu aktiva obehöriga montörer ska klara av utbildningen.
Då får alla dessa elektriker plötsligt behörighet att utföra hur krävande installationer som helst.
Dom kan plötsligt stå och koppla i manöverrummet på Ringhals som inhyrda entreprenörer.
Nu kanske ägarna av de mest krävande objekten, och även industrin i stort, ser till att de får lite mer rutinerade grabbar, men problemet kan i alla fall skymtas.
Jag tycker det hade varit befogat med en begränsning av behörighetsnivån för dessa "light-utbildade" elektriker.
Hur och var denna gräns ska sättas är jag inte insatt nog att ge skarpa förslag på, men man skulle kunna tänka sig att det kunde vara begränsat till där matningarna är max 25A eller 63 A.
Eller någon annan distinktion, och/eller skriva in undantag för vissa saker.
Sen hur övrigt, lite svårare, installationsarbete ska ske blir ju också något som måste lösas, men någon form av dagens system, där en mer välutbildad ansvarar för andras arbete måste det nog i så fall bli. Men jag tycker ansvaret ska vara betydligt mer tydligt, så det inte blir någon slapp attityd till det hela.
Det kommer nog alltid att finnas mer eller mindre kompetenta elektriker och firmor hur man än gör. Risken att det kommer en klåpare måste nog dock anses vara bra mycket större med dagens system där det inte krävs någon utbildning alls.
Att införa flera nivåer på behörigheten skulle säkert uppfattas som ett handelshinder av EU. Stora arbeten kommer endast stora firmor ha kapacitet att ge sig på, det tror jag inte blir någon som helst skillnad mot idag.
Att införa flera nivåer på behörigheten skulle säkert uppfattas som ett handelshinder av EU. Stora arbeten kommer endast stora firmor ha kapacitet att ge sig på, det tror jag inte blir någon som helst skillnad mot idag.
Hur menar du att det inte krävs någon utbildning alls?mycke_nu skrev:Det kommer nog alltid att finnas mer eller mindre kompetenta elektriker och firmor hur man än gör. Risken att det kommer en klåpare måste nog dock anses vara bra mycket större med dagens system där det inte krävs någon utbildning alls.
Skall du bara vara anställd elektriker vet jag inte 100 vad som gäller med utbildning, men skall du driva eget krävs ju utbildning med både förkunskaper och praktik.