36 120 läst ·
324 svar
36k läst
324 svar
Nya behörighetssystemet
Man kanske bör skilja på elektriker och elektriker, för dom som häckar i det här forumet torde det i första han vara installationselektriker som är av intresse. Dom finns det ca 25-30 000 aktiva av. Andra som kanske inte är så intressanta här är tex. kraftvekare, hissmontörer, industrielektriker mm mm. det är helt andra "yrken" som kräver helt andra kunskaper.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men det finns en till grupp Mikael. Vi som inte har jobbat tillräckligt länge för att kunna göra vårt val. Vi som har något år kvar innan vi har praktiken klar för ABL och som då inte känner att det är någon idé att läsa in teorin innan.Mikael_L skrev:Nej, det tror jag knappast.
Alla som redan nu går som yrkesmän resp behöriga som jobbar under annans behörighet har ju redan på sätt och vis gjort sitt val.
Den ena gruppen genom att inte ta de sista utbildningarna och söka behörighet och den andra gruppen genom att arbeta som anställd trots möjlighet att direkt bli sin egen.
Jag tror faktiskt att vi endast kommer få se en anings ökning av enmans-firmor men samtidigt blir det kanske en ökning av kvälls/hobby-elektriker som driver en firma på "sparlåga" bredvid sin anställning och som bara tar ett fåtal mindre uppdrag per år.
Och det vore kanske bra, för som privatkonsument är det kanske just för småjobb vi skulle uppskatta lite fler olika elektriker att kunna välja på och därmed lite mer konkurrens.
//Patrik
Japp, men de som är på väg att inom något enstaka år skaffa behörighet och starta eget, enligt vad du nu skrev är antagligen ungefär lika många som de som under samma antal år stänger ner sin firma av åldersskäl, så jag tyckte jag vågade förenkla lite.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Jo, det har du nog rätt i.Mikael_L skrev:
//Patrik
Jag tror inte att alla elektriker omedelbart kommer att starta eget. De allra flesta brancher, både hantverksbrancher och andra, kräver ju ingen behörighet idag (vilket blir samma sak som att alla måste har behörighet...), men det finns ändå mängder med folk som vill vara anställda i större företag istället för att köra eget. Tryggheten och gemenskapen är värd en hel del och kan inte räknas bara i lönekuvertet. Om det skulle vara så att alla vill starta eget, så tyder det ju på att de stora elföretagen tar så enormt hutlöst betalt i förhållande till vad de betalar sina anställda i lön, så i det fallet är det nog snarare så att det blir en sanering av de större företagen, då de måste konkurrera med nya typer av företag och frifräsare...
Men dom munnarna utför ändå arbete som måste utföras... det är mycket pappersarbete med att driva eget företag, och det kräver mycket mer kunskap än "bara" behörigheten.Räv3n skrev:
Håller inte med dig där.. Har ett flertal chefer och projektsamordnare som inte gör många slängar på dagarna. Med en liten organisation skulle det bli betydligt effektivare. Inte så mycket bjudmiddagar och seminarier. Onödiga utbildningar för att kontot ska gå plus minus noll. Långa bilresor då företaget är utspritt. Osv osv..
Hur förklarar du annars att vi har ett självkostnadspris på ca 580:-/tim?
Vad exakt är det du inte håller med om?Räv3n skrev:Håller inte med dig där.. Har ett flertal chefer och projektsamordnare som inte gör många slängar på dagarna. Med en liten organisation skulle det bli betydligt effektivare. Inte så mycket bjudmiddagar och seminarier. Onödiga utbildningar för att kontot ska gå plus minus noll. Långa bilresor då företaget är utspritt. Osv osv..
Jag pratar inte om "bjudmiddagar och seminarier", utan pappersarbete.
Ska du driva företag själv så åker du själv på att ta hand om bokföring, fakturor och fakturaunderlag, räkna på offerter etc.
Dessutom så tar det tid att jaga kunder och leverantörer.
Det ställer mycket krav på kunskap, inte minst affärsmannaskap, den biten saknar tyvärr allt för många.
Jag håller inte med dig i att de utför ett arbete som måste utföras. Har själv sett allt för många exempel på dubbelt arbete...och ljusskygga individer i storföretag.
Skulle jag starta ett företag idag med det jag håller på med behövde jag inte ragga kunder.. Skulle jag starta ett företag så vore det ett komplement till mitt vanliga jobb. Och ja.... de skulle gå med på det... Väntar bara på att detta lagförslag ska gå igenom så att någon betalar min behörighet
Skulle jag starta ett företag idag med det jag håller på med behövde jag inte ragga kunder.. Skulle jag starta ett företag så vore det ett komplement till mitt vanliga jobb. Och ja.... de skulle gå med på det... Väntar bara på att detta lagförslag ska gå igenom så att någon betalar min behörighet
Skämtar du eller har du missat vad tråden handlar om? Elsäkerhetsverket har lagt ut förslaget till nya regler på sin hemsida. Ärendet har varit ute på remiss och i juni skall man besluta om det. Om inte motståndarna lyckas stoppa det är det vad som kommer att gälla.Räv3n skrev:
Sammanställning av remissvaren:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Remissammanställning2011.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Remissammanställning2011.pdf
Alla som jobbar på stora företag i alla brancher vet att det är enorma overheadkostnader, men ändå finns storföretagen kvar. Om du har en kundstock som gör att du inte behöver ägna dig åt försäljning och en fallenhet för eget företagande som gör att du inte ser det som ett extraarbete så tror jag att det är du som är speciell och inte särskilt representativ för branchen. Jag känner perifert några elektriker som säkert är duktiga hantverkare men de skulle inte sälja vatten till reapris till en törstande i öknen och de har definitivt varken kunskap för, eller intresse av, företagsekonomi. Dessa jobbar både med stora och små byggen, men jag kan aldrig någonsin se dem bli egna företagare. Det kan de nog inte själva heller. De jobbar hos någon stor drake, tjänar mindre än de hade kunnat, men trivs med det. De kommer säkert att fixa sin behörighet galant, och sedan jobba på som tidigare.Räv3n skrev:Jag håller inte med dig i att de utför ett arbete som måste utföras. Har själv sett allt för många exempel på dubbelt arbete...och ljusskygga individer i storföretag.
Skulle jag starta ett företag idag med det jag håller på med behövde jag inte ragga kunder.. Skulle jag starta ett företag så vore det ett komplement till mitt vanliga jobb. Och ja.... de skulle gå med på det... Väntar bara på att detta lagförslag ska gå igenom så att någon betalar min behörighet![]()