Hej SAS.
Jag har en CTC V25 med keramik. Jag köpte min panna och acc begagnad. Pannan är från -91.
Nu använder jag pannan som en "ren" vedpanna. Använder alltså inte shunt och varvatten.
Pannan står i garget, direkt anslutning till huset.
Pannan laddar en 1700 lit tank med en laddomat 10 (lillebror till 21, fast billigare). Från den tanken går det till en 500 lit tank i källaren där allt varmvatten bereds. Den tanken värms också av 15 m3 solfångare.
Det ger mig en totalvolym ca 2400 lit vatten. Det är lite i minsta laget när det är som kallast. Det ca 4 tim att elda upp tanken om jag har 50 grader i toppen och 40 grader i resten av tanken. I min panna brinner ett ilägg lövved ca 1-1 1/2 timme. Har Du bara tid att elda kan Du ha större tank men jag skulle inte rek. det. Dina 500 lit tycker jag verkar för lite
Jag har en CTC V25 med keramik. Jag köpte min panna och acc begagnad. Pannan är från -91.
Nu använder jag pannan som en "ren" vedpanna. Använder alltså inte shunt och varvatten.
Pannan står i garget, direkt anslutning till huset.
Pannan laddar en 1700 lit tank med en laddomat 10 (lillebror till 21, fast billigare). Från den tanken går det till en 500 lit tank i källaren där allt varmvatten bereds. Den tanken värms också av 15 m3 solfångare.
Det ger mig en totalvolym ca 2400 lit vatten. Det är lite i minsta laget när det är som kallast. Det ca 4 tim att elda upp tanken om jag har 50 grader i toppen och 40 grader i resten av tanken. I min panna brinner ett ilägg lövved ca 1-1 1/2 timme. Har Du bara tid att elda kan Du ha större tank men jag skulle inte rek. det. Dina 500 lit tycker jag verkar för lite
Tjo .. Tog mig lite tid o bytte termostat i laddomaten idag. Hade kvar min 72 graders stoppade i 78 graders nu . Vilken skillnad det blev i drift. Pannan verkar få ett helt annat drag. Är det flera som märkt den skillnaden.
Har haft en arb.temp på typ 78-82 innan nu ligger det på 84-90 nånstans.
Har haft en arb.temp på typ 78-82 innan nu ligger det på 84-90 nånstans.
Hej,
Är det svårt att byta termostaten i ladomaten? Det sitter en 72:a idag och jag fick med en 78:a som man skulle byta efter ett tag. Nu har det gått ett tag (1år
Men nu när man läser vilken stor skillnad det ändå gör så bör man kanske byta.
Är det svårt att byta termostaten i ladomaten? Det sitter en 72:a idag och jag fick med en 78:a som man skulle byta efter ett tag. Nu har det gått ett tag (1år
Men nu när man läser vilken stor skillnad det ändå gör så bör man kanske byta.
nijo2: Svårt Nä det kan jag inte påstå.
Vrid avstängningarna så de är stängda.
Lossa på den stora "muttern" (locket)
Ur kommer lite vatten ock en lång fjäder med ett "lock" där sitter termostaten. Pilla loss den och i med den nya.
Sen ihop med allt.Öppna o så. sen låt stå några min så luften hinner stiga. Sen på med pumpen
Vrid avstängningarna så de är stängda.
Lossa på den stora "muttern" (locket)
Ur kommer lite vatten ock en lång fjäder med ett "lock" där sitter termostaten. Pilla loss den och i med den nya.
Sen ihop med allt.Öppna o så. sen låt stå några min så luften hinner stiga. Sen på med pumpen
Skulle va kul och höra hur det gick för er som snackade i tråden.
Även andra kan ju svara..
Vad blev det för utrustning.Vad blev bra och vad blev inte bra. Något ni skulle gjort på ett annat vis i dag?
Jag kan börja.
Jag skulle vilja ha lite mer volym i ack tankarna. 500 L till kanske. Och Solslinga !!
Rökstosen är ingjuten i skorstenen.
Låter illa i hela huset
Skulle nog låtit en firma isolerat alla rör. Det var ganska dyrt men det blir ju liksom aldrig gjort nu..
Sen skulle jag vilja haft lite mer termometrar.
Det var allt tror jag
Även andra kan ju svara..
Vad blev det för utrustning.Vad blev bra och vad blev inte bra. Något ni skulle gjort på ett annat vis i dag?
Jag kan börja.
Jag skulle vilja ha lite mer volym i ack tankarna. 500 L till kanske. Och Solslinga !!
Rökstosen är ingjuten i skorstenen.
Låter illa i hela huset
Skulle nog låtit en firma isolerat alla rör. Det var ganska dyrt men det blir ju liksom aldrig gjort nu..
Sen skulle jag vilja haft lite mer termometrar.
Det var allt tror jag
Vem känner igen sig här, hehe, jag iaf :-[Andreas_Hansson skrev:
Skönt att inte va ensam...
Roligt om vi kan damma av denna gamla MONSTERTRÅD!
Den låg ju klistrad i toppen förr, men den togs bort, det är lite synd för det står mycket matnyttigt för vedeldare i denna...
Mitt hus är drygt 200 m^2, 2 ½ plan med källare under hela huset. Jag har 2250 liter vatten i tankarna. Det duger till "normal" vinter i södra Småland. Efter ett dygn går det bra att ta en dusch, även om den inte bränns, direkt. Fast hur mycket jag behöver elda när det blir under -20ºC vet jag inte. Än.