Vi har provat att flytta termometrarna mellan tankarna och det var alltid samma resultat - lägst temp i mittersta tanken - oavsett vilket termometer satt i. Det är inte så allvarligt att det stör och vi får över 90 i alla till slut men man funderar ibland varför det blir så .... Det kan även vara själva dykröret som skiljer litet från andra och tempavgivning är inte så precis. No ja, vi har det varmt och det är det viktigastesveno skrev:
gaia
som överkurs finns det på http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html
en templogger, den var inte så dyr. då kan man mäta tempen på flera ställen och se hur den ändras tex under uppeldning. kan ju vara kul om man vill laborer lite med flöden o annat
en templogger, den var inte så dyr. då kan man mäta tempen på flera ställen och se hur den ändras tex under uppeldning. kan ju vara kul om man vill laborer lite med flöden o annat
Jag funderade på en sådan en gång i tiden. Men några på jobbet hade lite problem med otäta luckor plus annat fläkt strul, Så den gick bort.
Annars är det nog en bra panna.
Kolla om du hittar något test på den. Verkningsgrad o sånt.
Råd o röns ved panne test kan den vara med i ?
Annars är det nog en bra panna.
Kolla om du hittar något test på den. Verkningsgrad o sånt.
Råd o röns ved panne test kan den vara med i ?
hej igen.är på väg ner pannrummet för att göra plats för acktank (oljetank ut,tänkte först bygga om men en del ? gjorde att jag tänkte om) har fortfarande inte bestämt mig för vilken panna eller ack volym. det enda man kan säga att det går mot både större panna och tank.
Jag håller med. Ta hellre i lite extra med acktanken, än att snåla på en för liten. Har du bara plats till den så är det ingen stor extra kostnad. Pannan följer med i storlek, för att du ska kunna ladda upp tanken på rimlig tid.
håller med er ,var inne på 2500 liter,tyckte det var lagom, men när man ändå håller på....har ju 500:an....men inga slinger där hmm...får sova på saken och räkna samtidigt som det sista av oljetanken rycker imorgon.väldigt bra att ha några att ventilera sakerna med. Kema
stor panna+ stor tankvolym=längre intervall mellan eldningarna, har man fått fyr så är det nog lättare att fylla på när ilägget nästan brunnit ner än att börja tända upp igen nästa dag, så resonerar jag iaf. vill ha det lite bekvämt (om man nu kan ha det med ved?)
500 literstank kan du ha som slavtank, fast det optimala är en stor tank + kanske en tekniktank med vvberedning mm?
500 literstank kan du ha som slavtank, fast det optimala är en stor tank + kanske en tekniktank med vvberedning mm?
En stor tank förlorar mindre än många små. Det blir ju inte lika mycket yta i förhållande till volymen på en stor tank. Färre rör blir det också.
Men om man vill kunna värma med något annat än ved också (själv har jag solvärme för att det är billigt, när solen skiner, och el, för att kunna lämna huset på vintern), då kan det vara bra att ha en mindre "tekniktank" och sedan resten som slavtankar.
Själv har jag 3*750 liter, men det kunde lika gärna varit 750+1500 liter, om det inte hade varit för att 750-literstankarna var 20 mm smalare och 2 mm lägre än dörröppningen. Större hade fått byggas på platsen.
Men om man vill kunna värma med något annat än ved också (själv har jag solvärme för att det är billigt, när solen skiner, och el, för att kunna lämna huset på vintern), då kan det vara bra att ha en mindre "tekniktank" och sedan resten som slavtankar.
Själv har jag 3*750 liter, men det kunde lika gärna varit 750+1500 liter, om det inte hade varit för att 750-literstankarna var 20 mm smalare och 2 mm lägre än dörröppningen. Större hade fått byggas på platsen.
Hej igen ,oljetanken ute och måttagning pågår.den stora frågan just nu är som påpekas ,mindre tekniktank med förbered solslinga eller en stor utan sol.med 4 till 5ggr så stor ackvolym än tidigare kan jag tänka mig elda för varmvatten på sommaren.har ju vvb i500:an idag,troligen 2st vv slingortill de nya systemet ,nu till frågan finns det någon anledning till att ha olika längd på förvärmnings resp.vv slingan.
kema
kema
Varför inte köra sol på en stor tank??kema skrev:mindre tekniktank med förbered solslinga eller en stor utan sol.med 4 till 5ggr så stor ackvolym än tidigare kan jag tänka mig elda för varmvatten på sommaren.har ju vvb i500:an idag,troligen 2st vv slingortill de nya systemet ,nu till frågan finns det någon anledning till att ha olika längd på förvärmnings resp.vv slingan.
kema
Roli kör med en 1800 liters ack med 4 st slingor o styrsystemet slutade ladda då tanken nådde 88° i botten så tempen i solfångarna steg till 172° detta med 11,3 m2 paneler..
Läs mer här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1180&start=0
Ju längre slingor desto bättre så dom behöver inte ha olika längd..