Hej,
Jag skulle undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska göra med låset till vår toalettdörr.
Dörren är uppblåst men nyckeln sitter helt fast i vridet läge, förutom att regeln rör sig lite upp och ner när man försöker vrida om nyckeln. (Se video).
Nyckeln i sig ser ok och rak ut utifrån, men axet är ju gömt i det här läget.
Dörren är från 30-talet men fungerar i övrigt bra, om än lite slapp i fjädringen, och går fint att stänga.
Det var så här när vi flyttade in så jag vet ingenting om när eller hur det gick till när den fastnade, eller om det ens är rätt nyckel för den delen.
Jättetacksam för förslag på hur jag kan lösa detta!
Jag skulle undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska göra med låset till vår toalettdörr.
Dörren är uppblåst men nyckeln sitter helt fast i vridet läge, förutom att regeln rör sig lite upp och ner när man försöker vrida om nyckeln. (Se video).
Nyckeln i sig ser ok och rak ut utifrån, men axet är ju gömt i det här läget.
Dörren är från 30-talet men fungerar i övrigt bra, om än lite slapp i fjädringen, och går fint att stänga.
Det var så här när vi flyttade in så jag vet ingenting om när eller hur det gick till när den fastnade, eller om det ens är rätt nyckel för den delen.
Jättetacksam för förslag på hur jag kan lösa detta!
Det verkar som nyckeln är vriden ett kvarts varv i försök att låsa dörren. Pröva försiktigt med hjälp av en tång att vida den tillbaka. Du måste ju få ut nyckel för att kunna få ut låset ur dörren. Om du får loss nyckeln kan du ta ut låset och öppna det och se om nått är trasigt och se om nyckeln passar. Det brukar bara vara 12 olika varianter på dessa nycklar.
Ofta är det fel nyckel som någon försökt använda lite hårdhänt som fastnar men nyckeln kan även vara skadad.
Som @Nissegandhi skriver så måste nyckeln ut för att du ska kunna ta reda på vad som är fel så vrid som om du låser upp och ta i tills nyckeln släpper eller går sönder.
Som @Nissegandhi skriver så måste nyckeln ut för att du ska kunna ta reda på vad som är fel så vrid som om du låser upp och ta i tills nyckeln släpper eller går sönder.
Klicka här för att svara