Inget fel på Norwesco egentligen, men i Sverige har vi trefas, TS har trefas och ska inte ha någon enfasstickpropp. Vitvarubutikerna måste lära sig kontrollera detta när kunder beställer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trots att jag delar en viss allmän irritation över Elgiganten så verkar inte produktinformationen på deras hemsida vara så undermålig som antyds här. Jag sökte på spis 230 V och valde deras bästsäljare: Bosch Spis HCA622120U.

De ger följande information under produktbeskrivningen:

Text om installation av 230V spisar med anmärkning om att de levereras utan sladd och ska kopplas av elektriker.
Skärmdump av en kundservicekonversation där Elgiganten bekräftar att en elektriker behövs för att konvertera en norsk kontakt.

Väljer jag istället 400 V-spisar i deras sökfunktion och väljer toppsäljaren Electrolux Inspiration Spis EKC6051BOW400 så står inget om krav på fast installation eller elektriker. De svarar dessutom explicit på frågan om det krävs elektriker för att trycka in en perilex i uttaget:

Kundfråga och svar om behörig elektriker för installation av 400V spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inget fel på Norwesco egentligen, men i Sverige har vi trefas, TS har trefas och ska inte ha någon enfasstickpropp. Vitvarubutikerna måste lära sig kontrollera detta när kunder beställer.
Ja många har trefas till sina spisar.
De enda gånger jag använder det där norwescouttaget är när man skall installera en spis i en enfas lägenhet.

Däremot är det nog inga 400V spisar som är 400V.

Vad är dom då?

useless useless skrev:
Vad är dom då?
Om man med 400 V spis menar en spis där elementspänningen är 400V så är dessa sällsynta idag. De flesta spisar som säljs idag har 230V elementspänning varvid de kan kopplas in till en, två eller tre faser samt nolla. De kallas då ofta för 400V spis trots att inga delar internt i spisen drivs med 400V. Knappast ett problem för den som använder spisen. Men emellanåt förvirrande för den som skall koppla in spisen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trots att jag delar en viss allmän irritation över Elgiganten så verkar inte produktinformationen på deras hemsida vara så undermålig som antyds här.
Ja det var ju upplyftande att de faktiskt verkar ha så pass många 400 V-spisar, om de nu har elementspänningen 400 V - några detaljer framgår ju inte men står det 400 V så brukar det vara så. Frågan är då varför vi får så många frågor om 230 V spisar som folk fått med sig hem.

Om man söker på Elgiganten på ”spis 400V” får man 7 svar, alla är gjutjärnsspisar av den ”gamla” sorten!
Söker man på ”Häll 400 V” får man noll antal som svar!
Det har utretts flera gånger på forumet här.
Det finns inga moderna spisar med glasyta eller hällar på marknaden med 400 V !!!

Alla moderna spisar/hällar består normalt av 2 st 230V delar med en liten gemensam elektronikdel.
Är det en normal spis/häll är den uppdelad på 2x3700W där varje del kan matas av var sin Fas totalt 7400W

I främst lägenheter som bara har 1-Fas kan man inte utnyttja full effekt, men dom flesta hällar fixar det själv genom minska effekten, om man har två ytor på turboläge och startar en 3:e på turbo så minskar elektroniken på tidigare ytor till 1/2 effekt = läge 7

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
I främst lägenheter som bara har 1-Fas kan man inte utnyttja full effekt, men dom flesta hällar fixar det själv genom minska effekten, om man har två ytor på turboläge och startar en 3:e på turbo så minskar elektroniken på tidigare ytor till 1/2 effekt = läge 7
Det stoppar inte där. Inte vilka två plattor som helst kan avge max samtidigt. De induktionshällar jag tittat närmare på har samma kraftdel för två plattor att dela på. Ofta delat höger/vänster, men ibland fram/bak. Så en platta till höger och en platta till vänster kan avge maxeffekt samtidigt. Men de två plattorna till höger eller de två plattorna till vänster kan inte avge max samtidigt även om inga andra plattor är på.

useless useless skrev:
Säkring, A: 3x16
Sladdlängd, (ca) m: 1.4
Elkontakt: Perilex
Max anslutningseffekt, W: 13200
Hittar du information om elementspänning? Det gör inte jag. Och ofta när det står 400V såsom det gör där är det i alla fall 230V elementspänning. I princip onödig information för slutanvändaren som har ett fullkopplat perilexuttag. Men högst relevant för den som skall koppla in spisen om det saknas nolla i uttaget.

Jag hittar inte heller någon sådan uppgift, men det går inte att komma upp i 13kW effekt på 3x16A om det är 230V.

Nej. Men det kan man inte med 400V elementspänning heller. För 13,2 kW krävs 20A trefas.

3 x 16 x 230 = 11040

• Gilla
tommib
  • Laddar…
useless useless skrev:
Första modellen i listan över spisar med glaskeramikhäll på Electrolux hemsida:
[länk]

Säkring, A: 3x16
Sladdlängd, (ca) m: 1.4
Elkontakt: Perilex
Max anslutningseffekt, W: 13200

Det står att den säljs på elgiganten...
Ja se räknenissar!
På ungssidan har man adderat alla effekter, 0,75 kWh ???? o.s.v. Dom vet inte skillnaden på effekt och energi !!
Dessutom kan man inte samtidigt köra varmluft och över/undervärme eller grill.:crysmile:

tommib tommib skrev:
Om du fotograferar typskylten, eller ännu hellre anslutningsanvisningen, så kan du få råd och stöd härifrån om hur det ska kopplas. Detta förutsätter att spisen har tillgänglig anslutningsplint.

Om du skaffar dig en spänningsprovare så är det enkelt att mäta om du har en nolla i perilexuttaget. Kombinerat med visuell inspektion av uttaget så kan man uppnå tillräcklig säkerhet att det är korrekt kopplat.
Själv kan jag inte så mycket om el, men den här är nog anslutninganvisningen?

• Anslutningsschema för elektrisk utrustning med märkningar för 230V och 400V system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.