34 318 läst ·
32 svar
34k läst
32 svar
Ny spis, ny kontakt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Inget fel på Norwesco egentligen, men i Sverige har vi trefas, TS har trefas och ska inte ha någon enfasstickpropp. Vitvarubutikerna måste lära sig kontrollera detta när kunder beställer.
Trots att jag delar en viss allmän irritation över Elgiganten så verkar inte produktinformationen på deras hemsida vara så undermålig som antyds här. Jag sökte på spis 230 V och valde deras bästsäljare: Bosch Spis HCA622120U.
De ger följande information under produktbeskrivningen:
Väljer jag istället 400 V-spisar i deras sökfunktion och väljer toppsäljaren Electrolux Inspiration Spis EKC6051BOW400 så står inget om krav på fast installation eller elektriker. De svarar dessutom explicit på frågan om det krävs elektriker för att trycka in en perilex i uttaget:
De ger följande information under produktbeskrivningen:
Väljer jag istället 400 V-spisar i deras sökfunktion och väljer toppsäljaren Electrolux Inspiration Spis EKC6051BOW400 så står inget om krav på fast installation eller elektriker. De svarar dessutom explicit på frågan om det krävs elektriker för att trycka in en perilex i uttaget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja många har trefas till sina spisar.Bo.Siltberg skrev:
De enda gånger jag använder det där norwescouttaget är när man skall installera en spis i en enfas lägenhet.
Däremot är det nog inga 400V spisar som är 400V.
Om man med 400 V spis menar en spis där elementspänningen är 400V så är dessa sällsynta idag. De flesta spisar som säljs idag har 230V elementspänning varvid de kan kopplas in till en, två eller tre faser samt nolla. De kallas då ofta för 400V spis trots att inga delar internt i spisen drivs med 400V. Knappast ett problem för den som använder spisen. Men emellanåt förvirrande för den som skall koppla in spisen.useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja det var ju upplyftande att de faktiskt verkar ha så pass många 400 V-spisar, om de nu har elementspänningen 400 V - några detaljer framgår ju inte men står det 400 V så brukar det vara så. Frågan är då varför vi får så många frågor om 230 V spisar som folk fått med sig hem.Claes Sörmland skrev:
Om man söker på Elgiganten på ”spis 400V” får man 7 svar, alla är gjutjärnsspisar av den ”gamla” sorten!
Söker man på ”Häll 400 V” får man noll antal som svar!
Det har utretts flera gånger på forumet här.
Det finns inga moderna spisar med glasyta eller hällar på marknaden med 400 V !!!
Alla moderna spisar/hällar består normalt av 2 st 230V delar med en liten gemensam elektronikdel.
Är det en normal spis/häll är den uppdelad på 2x3700W där varje del kan matas av var sin Fas totalt 7400W
I främst lägenheter som bara har 1-Fas kan man inte utnyttja full effekt, men dom flesta hällar fixar det själv genom minska effekten, om man har två ytor på turboläge och startar en 3:e på turbo så minskar elektroniken på tidigare ytor till 1/2 effekt = läge 7
Söker man på ”Häll 400 V” får man noll antal som svar!
Det har utretts flera gånger på forumet här.
Det finns inga moderna spisar med glasyta eller hällar på marknaden med 400 V !!!
Alla moderna spisar/hällar består normalt av 2 st 230V delar med en liten gemensam elektronikdel.
Är det en normal spis/häll är den uppdelad på 2x3700W där varje del kan matas av var sin Fas totalt 7400W
I främst lägenheter som bara har 1-Fas kan man inte utnyttja full effekt, men dom flesta hällar fixar det själv genom minska effekten, om man har två ytor på turboläge och startar en 3:e på turbo så minskar elektroniken på tidigare ytor till 1/2 effekt = läge 7
Redigerat:
Det stoppar inte där. Inte vilka två plattor som helst kan avge max samtidigt. De induktionshällar jag tittat närmare på har samma kraftdel för två plattor att dela på. Ofta delat höger/vänster, men ibland fram/bak. Så en platta till höger och en platta till vänster kan avge maxeffekt samtidigt. Men de två plattorna till höger eller de två plattorna till vänster kan inte avge max samtidigt även om inga andra plattor är på.L Leif i Skåne skrev:
Första modellen i listan över spisar med glaskeramikhäll på Electrolux hemsida:
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/ekc6563aox/
Säkring, A: 3x16
Sladdlängd, (ca) m: 1.4
Elkontakt: Perilex
Max anslutningseffekt, W: 13200
Det står att den säljs på elgiganten...
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/ekc6563aox/
Säkring, A: 3x16
Sladdlängd, (ca) m: 1.4
Elkontakt: Perilex
Max anslutningseffekt, W: 13200
Det står att den säljs på elgiganten...
Hittar du information om elementspänning? Det gör inte jag. Och ofta när det står 400V såsom det gör där är det i alla fall 230V elementspänning. I princip onödig information för slutanvändaren som har ett fullkopplat perilexuttag. Men högst relevant för den som skall koppla in spisen om det saknas nolla i uttaget.useless skrev:
Ja se räknenissar!useless skrev:
På ungssidan har man adderat alla effekter, 0,75 kWh ???? o.s.v. Dom vet inte skillnaden på effekt och energi !!
Dessutom kan man inte samtidigt köra varmluft och över/undervärme eller grill.
Själv kan jag inte så mycket om el, men den här är nog anslutninganvisningen?tommib skrev:
Om du fotograferar typskylten, eller ännu hellre anslutningsanvisningen, så kan du få råd och stöd härifrån om hur det ska kopplas. Detta förutsätter att spisen har tillgänglig anslutningsplint.
Om du skaffar dig en spänningsprovare så är det enkelt att mäta om du har en nolla i perilexuttaget. Kombinerat med visuell inspektion av uttaget så kan man uppnå tillräcklig säkerhet att det är korrekt kopplat.

