X xxargs skrev:
blä, ser ut som att nollan (blå kabeln) är kopplad till skyddsjorden (kontakten i mitten) på något sätt, och så får man inte koppla idag.

Och det skall erkännas att mätning med enbart multimeter hade inte sett denna fulkoppling mot jord för nollan om man inte verkligen försöker mäta resistansen mellan nollan och jord och insett att resistansen är för låg för att nå fram och tillbaka i varsin ledare till proppskåpet - och multimetrar brukar vara piss på att mäta resistanser under 1 Ohm att det kan inte anses något man kan dra slutsatser av. Med andra ord att ta av kåpan var helt rätt gjort för att se fulkopplingen.

Med dagens 230V block i värmehällar och induktionshällar kan det bli ganska så mycket ström på nollan och eftersom det är samma som skyddsjorden så är det risk att man koksar skyddsjordsledaren och dess inskruvningar över tid av den myckna strömmen (bl.a av övertonsströmmar från drivenheter för tex. induktionsvärmare som inte är ren sinus och inte släcks ut i nollan av drivningen från de andra faserna och istället riskerar att ökar strömmen ju fler laster man drar igång istället för att minska, beroende på hur väl deras PFC-kretsar arbetar) och när den senare går av som bränd inskruvning i plintarna av olika orsaker så fungerar inte skyddsjorden längre och skyddet är borta och spisen kan få 400 Volt gentemot annat i omgivningen i köket...

vitsen med 5-ledare är att skyddsjorden alltid är intakt även om nollan och faserna har blivit överlastade av någon orsak.

Jag föreslår att du tar in elektriker och byter kabeln till 5-ledaren så att det blir rätt hela vägen.
Om det vore så skulle JFB lösa ut, om TS har sådan

• Gilla
Sarahgulle
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När det är kopplat som det skall kan du fritt välja 230V eller 400V spis och bara sätta i kontakten. Får du tag på en spis med 400V elementspänning är det bara att koppla in den utan åtgärd. Det är fel att nollan saknas i uttaget. Men det utgör ingen risk så länge du bara har en 400V spis.

Jag skulle rekommendera att du tar dit en elektriker för att dra fram nolla till uttaget. Efter det är du mycket friare i valet av spis.
Men i teorin kan jag köpa en 400 volts och det funkar rakt av? Vill bara höra att jag fattat nånting av allt detta 😂

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Ja, du kan köpa en spis som är märkt "400V 3~" och koppla in rakt av.

Däremot om spisen är märkt "400V 3 N~" så MÅSTE neutralledare finnas eftersom den används av spisen.

Alla spisar/hällar som har induktion använder neutralledaren.

Läs gärna spisbibeln,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

• Gilla
Sarahgulle och 3 till
  • Laddar…
S Sarahgulle skrev:
Men i teorin kan jag köpa en 400 volts och det funkar rakt av? Vill bara höra att jag fattat nånting av allt detta 😂
Ja, men det finns inte så många spisar numera med 400V elementspänning.

Det kan också vara på sin plats att varna. OM man kopplar in en spis/häll som vill ha 2 eller 3 faser, men går på 230V. Så blir den oftast förstörd direkt om den kopplas in utan nolla. Man kan förledas att tro att den bara inte fungerar utan nollan, men den blir förstörd.

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns gott om spisar för 400 Volt. Men man får nöja sig med en glaskeramikhäll istället för induktion.

• Gilla
Sarahgulle och 2 till
  • Laddar…
Du bör fortfarande åtgärda uttaget på lämpligt sätt, t.ex en varaktig märkning att nollan saknas även om det egentligen inte räcker.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om det vore så skulle JFB lösa ut, om TS har sådan
Precis, OM TS har en sådan i sin säkringscentral, i äldre kåkar på landsbygden är det inte alls självklart, och jag har bott i äldre hus/lägenhet även nära storstäder där det inte finns/fanns något sådant, med mer eller mindre brända skyddsjordledare tillbaka som hittades när elcentralerna gjordes om till moderna och i somliga av lägenheternas spisinkopplingar varit på snudden att någon gång i istorien skapa brand i elrören (230V-spisar då det var bara 1-fasmatning till var lägenhet)

Just detta med brända inkopplingar till skruvlister i spisarna och även på elcentralsidan är inget man skall ta lätt på, man blev fasen mörkrädd när man tittade på inskruvningsplinten i spisen som har varit inkopplad sedan tidig 1970-tal, där kablarna anslutits och somliga av dem rejält brända till blånad på skruvarna, bränd isolering och svartbrända kopparledare... - om man kan så bör sådana skruvplinta efterdras efter något år när kopparen i ledarna har satt sig, kopparen är lite plastisk vid lite högre presstryck och det som var OK i presstryck när det var nyskruvat, kan tappa presstrycke senare, högre övergångsresistans och med tiden risk för varmgång, när det är dagas för julmaten och allt som kan värma skall på...

X xxargs skrev:
Precis, OM TS har en sådan i sin säkringscentral, i äldre kåkar på landsbygden är det inte alls självklart, och jag har bott i äldre hus/lägenhet även nära storstäder där det inte finns/fanns något sådant, med mer eller mindre brända skyddsjordledare tillbaka som hittades när elcentralerna gjordes om till moderna och i somliga av lägenheternas spisinkopplingar varit på snudden att någon gång i istorien skapa brand i elrören (230V-spisar då det var bara 1-fasmatning till var lägenhet)

Just detta med brända inkopplingar till skruvlister i spisarna och även på elcentralsidan är inget man skall ta lätt på, man blev fasen mörkrädd när man tittade på inskruvningsplinten i spisen som har varit inkopplad sedan tidig 1970-tal, där kablarna anslutits och somliga av dem rejält brända till blånad på skruvarna, bränd isolering och svartbrända kopparledare... - om man kan så bör sådana skruvplinta efterdras efter något år när kopparen i ledarna har satt sig, kopparen är lite plastisk vid lite högre presstryck och det som var OK i presstryck när det var nyskruvat, kan tappa presstrycke senare, högre övergångsresistans och med tiden risk för varmgång, när det är dagas för julmaten och allt som kan värma skall på...
Jordfelsbrytare finns 👍🏼

H hempularen skrev:

Det kan också vara på sin plats att varna. OM man kopplar in en spis/häll som vill ha 2 eller 3 faser, men går på 230V. Så blir den oftast förstörd direkt om den kopplas in utan nolla. Man kan förledas att tro att den bara inte fungerar utan nollan, men den blir förstörd.
Jag vill ha en traditionell med gjutjärnsplattor, har en fläkt från 50-talet och vill behålla stilen så är inte ute efter toppmodernt och massa olika funktioner 😅

S Sarahgulle skrev:
Jag vill ha en traditionell med gjutjärnsplattor, har en fläkt från 50-talet och vill behålla stilen så är inte ute efter toppmodernt och massa olika funktioner 😅
Vad är felet på den gamla spisen? Är det någon platta som inte fungerar går det ofta att byta bara den.

Köper du en ny spis med 400 V elementspänning är det mycket riktigt bara att koppla in den. Kvar blir samma huvudbry för nästa som vill byta spis. Men den kommer att fungera precis som din nuvarande spis fungerar.

• Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är felet på den gamla spisen? Är det någon platta som inte fungerar går det ofta att byta bara den.

Köper du en ny spis med 400 V elementspänning är det mycket riktigt bara att koppla in den. Kvar blir samma huvudbry för nästa som vill byta spis. Men den kommer att fungera precis som din nuvarande spis fungerar.
Precis, en platta funkar inte (det är dock ok för jag använder ändå aldrig alla samtidigt), men alla symboler är utsuddade så jag vet egentligen inte vilka funktioner ugnen har 😂 samma med siffrorna på alla vred. Sen vill jag helst få ner elräkningen också. Så dom
Två sista är väl främsta anledningarna. Den har en extra lucka på sidan och jag hade hellre velat göra om det utrymmet till platsbyggd förvaring.

Tack för tydligt svar!

S Sarahgulle skrev:
Sen vill jag helst få ner elräkningen också.
Den biten blir som högst någon promille, det enda är om ugnen är bättre isolerad så att mer av värmen stannar kvar.

S Sarahgulle skrev:
men alla symboler är utsuddade så jag vet egentligen inte vilka funktioner ugnen har
Sitter symbolerna på spisen eller vredet?
S Sarahgulle skrev:
samma med siffrorna på alla vred.
Högst troligt finns det nya vred att köpa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sarahgulle skrev:
Precis, en platta funkar inte (det är dock ok för jag använder ändå aldrig alla samtidigt), men alla symboler är utsuddade så jag vet egentligen inte vilka funktioner ugnen har 😂 samma med siffrorna på alla vred. Sen vill jag helst få ner elräkningen också. Så dom
Två sista är väl främsta anledningarna. Den har en extra lucka på sidan och jag hade hellre velat göra om det utrymmet till platsbyggd förvaring.

Tack för tydligt svar!
Ibland vill man ha nytt. Och din spis låter kanske inte som något att lägga sin möda på. Men önskan om lägre elräkning bör du stryka från listan. Nya gjutjärnsplattor är precis lika effektiva som gamla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill man spara el finns det bara ett alternativ, induktionsspis.
Den är mycket effektivare/snabbare och mer exakt på att värma kastruller och stekpannor.
Men då MÅSTE man ha nolla i uttaget!

D Dilato skrev:
Vill man spara el finns det bara ett alternativ, induktionsspis.
Den är mycket effektivare/snabbare och mer exakt på att värma kastruller och stekpannor.
Men då MÅSTE man ha nolla i uttaget!
Ja, man kan spara ca 100 kWh per år med induktion jämfört med glaskeramik. Det är ju enkelt att räkna på om det är värt rent ekonomiskt.

Men jag tror det är väldigt få som byter spis för att spara energi. Möjligen om man blivit lurad av någon säljare...

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.