Jag har en spis från 90-talet och nu är det dags att köpa ny (hus från 1928). Det ser ut som att det är perilexuttag, det står så på den iallafall. Allt ser rätt ut, så då får man anta att det bara är att köpa en ny spis som har en sån kontakt?
Det står: 16AAC400/230V på själva kontakten till den gamla spisen. Är det relevant för den nya? Den jag har kollat på är 230V.
Det står: 16AAC400/230V på själva kontakten till den gamla spisen. Är det relevant för den nya? Den jag har kollat på är 230V.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Om uttaget är korrekt fullkopplat kan du köpa vilken spis du vill. Problemet är att du inte är helt ovanligt att man skippade att dra en nolla. Här du något att mäta med?S Sarahgulle skrev:Jag har en spis från 90-talet och nu är det dags att köpa ny (hus från 1928). Det ser ut som att det är perilexuttag, det står så på den iallafall. Allt ser rätt ut, så då får man anta att det bara är att köpa en ny spis som har en sån kontakt?
Din nuvarande spis ser ut att vara en ren 400V spis utan behov av nolla
Om du inte är helt obekväm med det och har/skaffar en multimeter - spänningsmätning i AC-läge och ställd för 300 Volt om det inte är auto, med spåret på uttaget/kontakten mot höger (som din vägguttag i bilden) mäter från översta hålet till höger (är N - neutral) till dom andra hålen och mäter runt 230 Volt på 2 eller flera av dessa så har du uttag med nolla, och kan använda till hällar för 230V-matning.
Är siffran osäker och svävar runt långt från 230 Volt så har du ingen nolla i uttaget och kan inte använda hällar/spisar som kräver 230 Volt utan endast rena 400V-spisar som inte är beroende av nolla.
Har du ingen nolla så blir det att ta ut elektriker för att byta kabel till 5-ledarkabel om du tänker ha spisar för 230 Volt-matning.
Om du inte är helt obekväm med det och har/skaffar en multimeter - spänningsmätning i AC-läge och ställd för 300 Volt om det inte är auto, med spåret på uttaget/kontakten mot höger (som din vägguttag i bilden) mäter från översta hålet till höger (är N - neutral) till dom andra hålen och mäter runt 230 Volt på 2 eller flera av dessa så har du uttag med nolla, och kan använda till hällar för 230V-matning.
Är siffran osäker och svävar runt långt från 230 Volt så har du ingen nolla i uttaget och kan inte använda hällar/spisar som kräver 230 Volt utan endast rena 400V-spisar som inte är beroende av nolla.
Har du ingen nolla så blir det att ta ut elektriker för att byta kabel till 5-ledarkabel om du tänker ha spisar för 230 Volt-matning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du har själva typexemplet på att det skall vara så. Men det går inte att veta utan att öppna uttaget eller mäta i det. Det är inte helt ovanligt att perilexuttagen är felaktigt inkopplade så att nollan saknas. Den behövs inte till din gamla spis. Men den gör det för den nya.S Sarahgulle skrev:
Men om jag skruvar av höljet på stickkontakten och ser att det finns en blå sladd längst upp till vänster betyder det att allt är rätt? Eller då förutsätter jag att allt är som det ska i uttaget om kontakten ser rätt ut😅Fairlane skrev:
Kan jag skuva isär stickkontakten och se om nollan är kopplad till vänster? Om den är det från spisens håll borde väl uttaget vara detsamma tänker jag 😬X xxargs skrev:Din nuvarande spis ser ut att vara en ren 400V spis utan behov av nolla
Du får inga svar i stickproppen, din spis har inte använt nollan! Du måste mäta i uttaget!
Det är uttaget du måste ta av locket på. Det framgår av inkopplingsinstruktionen du visar bild på att din befintliga spis inte använder nollan. Om du tar av höljet på uttaget och det saknas tråd på stiftet uppe till vänster vet du säkert att nollan saknas. Om det finns en blå tråd ansluten där är det en stark indikation på att nollan finns framdragen.S Sarahgulle skrev:
Men låt säga att jag köper en spis med 400 volt, då är det bara att skruva av kontakten (stickproppen) på gamla spisen och skruva på det på den nya spisen? Det som eventuellt gör det struligt är att den gamla är 400, och nya 230, är det korrekt? Min hjärna: 🤯🤯X xxargs skrev:Din nuvarande spis ser ut att vara en ren 400V spis utan behov av nolla
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Spänningsprovare är väl bättre isåfall? Mindre risk att göra fel, och 300V låter dumt att ställa den på, om det är felkopplat så man har 400V mellan två kontakter?!X xxargs skrev:Om du inte är helt obekväm med det och har/skaffar en multimeter - spänningsmätning i AC-läge och ställd för 300 Volt om det inte är auto, med spåret på uttaget/kontakten mot höger (som din vägguttag i bilden) mäter från översta hålet till höger (är N - neutral) till dom andra hålen och mäter runt 230 Volt på 2 eller flera av dessa så har du uttag med nolla, och kan använda till hällar för 230V-matning.
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det kan du göra. Men hur spänningen anges är ofta inte helt tydligt. På etiketten till din nuvarande spis finns två alternativ. 3~ och 2~. Ofta står det på nya spisar att det är 400V trots att de kräver nolla. Då kallas inkopplingen 3N~ och så vidare. Bokstaven N indikerar då att nollan krävs. Du måste särskilt säkerställa att din nya spis inte kräver nolla om du vill slippa kontrollera uttaget. Det kan nämnas att 230V är i särklass vanligast på nya spisar idag och det finns inga induktionsspisar som är 400V.S Sarahgulle skrev:
Dumt av mig med 300V - skulle skrivit 500 Volt, men en vettig klassad multimeter skall tåla spänningen utan några konstigheter även om den är ställd på lägsta spänningsområdet och man mäter mot 400 Volt - de flesta multimetrar man köper idag har autorange och sådant med spänningsområdesinställningar är inget man behöver fundera på.
Köper man nytt så bör den vara minst CAT III:600 V eller CAT II:1000 V och tex. biltema strömtång 15-338 är av CAT III:600V och bör vara minst så hos de flesta svenska återförsäljare som har multimetare/strömtänger i sitt sortiment. - det man får se upp är multimetrar man köper via Internet typ Amazon och vara säker på att det är erkända märken.
---
Strömtång som också kan mäta spänning är väldigt bra kompromiss för nybörjare då det inte fins risk för fel som när man vill mäta spänning men har multimetern av misstag satt på strömläge eller kablarna kopplade för strömmätning och det kan bli obehagligt.
Det viktiga när man köper strömtång (med multimeter funktion för spänningsmätning) privat är att de också klarar att mäta likström och helst med mindre än 0,1 A i upplösning, kan det mäta till 10 mA, desto bättre. då blir den användbar för mätning och felsökning i bil, båt husvagn och andra system som baseras på 12/24 Volt.
Detta är inte självklart när strömtång köps hos Ahsell mfl. då dessa strömtänger mäter bara på växelström och är tänkt för elektriker.
Om du frågar mig så är jag inte alls bekväm med spänningsprovare med bara led-indikering - jag vill veta spänningen, inte om en LED som glimmar på ett ställe på en position med så små bokstäver med mina ögon att jag kan bara skilja om det är är 1,2,3 eller 4 siffror långt, typ
men jag vet att det är på sina håll krav på spänningsprovare som inte är beroende av batteri för sin funktion, men samtidigt, en multimeter som inte kan visa något på sin display eller batterivarning flashar är ingen man mäter med heller.
Köper man nytt så bör den vara minst CAT III:600 V eller CAT II:1000 V och tex. biltema strömtång 15-338 är av CAT III:600V och bör vara minst så hos de flesta svenska återförsäljare som har multimetare/strömtänger i sitt sortiment. - det man får se upp är multimetrar man köper via Internet typ Amazon och vara säker på att det är erkända märken.
---
Strömtång som också kan mäta spänning är väldigt bra kompromiss för nybörjare då det inte fins risk för fel som när man vill mäta spänning men har multimetern av misstag satt på strömläge eller kablarna kopplade för strömmätning och det kan bli obehagligt.
Det viktiga när man köper strömtång (med multimeter funktion för spänningsmätning) privat är att de också klarar att mäta likström och helst med mindre än 0,1 A i upplösning, kan det mäta till 10 mA, desto bättre. då blir den användbar för mätning och felsökning i bil, båt husvagn och andra system som baseras på 12/24 Volt.
Detta är inte självklart när strömtång köps hos Ahsell mfl. då dessa strömtänger mäter bara på växelström och är tänkt för elektriker.
Om du frågar mig så är jag inte alls bekväm med spänningsprovare med bara led-indikering - jag vill veta spänningen, inte om en LED som glimmar på ett ställe på en position med så små bokstäver med mina ögon att jag kan bara skilja om det är är 1,2,3 eller 4 siffror långt, typ
men jag vet att det är på sina håll krav på spänningsprovare som inte är beroende av batteri för sin funktion, men samtidigt, en multimeter som inte kan visa något på sin display eller batterivarning flashar är ingen man mäter med heller.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du bör kontrollera uttaget, eller snarare, du ska kontrollera uttaget. Det är enkelt. Bryt säkringarna och lossa på de två skruvar som hållet uttaget. Kolla därefter att det sitter en blå ledare på den terminal jag ringat in. Du måste inte mäta.S Sarahgulle skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har ett fullkopplat uttag så kan du välja spis fritt.
På tal om det så är det idag svårt att välja spis då det säljs fuskspisar idag som kräver en elektriker för att ansluta.
Undvik Bosch och Siemens, om du inte har "små" matlagningsvanor typ koka ägg på en zon.
Kontrollera att spisens märkeffekt ligger på 9-11 kW. Kräv denna uppgift från säljaren då den inte alltid skrivs ut på hyllkanten längre.
Det finns några fåtal 400 V-spisar. Fördelen med dem är att de kan levereras med sladd och stickpropp.
För övriga spisar får du möjligen en sladd med och får själv montera stickproppen, vilket kan vara svårt för moderna spisar.
Om spisen har en lapp på sladden som säger att den har dubbla neutralledare så köp inte den spisen.
Jag tycker vi ska titta under plåtlocket också, så vi har fem ledare fram. Uttaget ser ut att kunna vara av sockelmodellen som levereras med trådsnuttar som skarvas, "förkopplad".
Det finns en nolla 🥵 puh. Så då kan jag välja fritt och ev köpa en separat stickpropp till (om det behövs) och sätta på? Eller använda den här gamla jag har kanske är smidigarezBo.Siltberg skrev:
Du bör kontrollera uttaget, eller snarare, du ska kontrollera uttaget. Det är enkelt. Bryt säkringarna och lossa på de två skruvar som hållet uttaget. Kolla därefter att det sitter en blå ledare på den terminal jag ringat in. Du måste inte mäta.
[bild]
Om du har ett fullkopplat uttag så kan du välja spis fritt.
På tal om det så är det idag svårt att välja spis då det säljs fuskspisar idag som kräver en elektriker för att ansluta.
Undvik Bosch och Siemens, om du inte har "små" matlagningsvanor typ koka ägg på en zon.
Kontrollera att spisens märkeffekt ligger på 9-11 kW. Kräv denna uppgift från säljaren då den inte alltid skrivs ut på hyllkanten längre.
Det finns några fåtal 400 V-spisar. Fördelen med dem är att de kan levereras med sladd och stickpropp.
För övriga spisar får du möjligen en sladd med och får själv montera stickproppen, vilket kan vara svårt för moderna spisar.
Om spisen har en lapp på sladden som säger att den har dubbla neutralledare så köp inte den spisen.