1 474 läst ·
50 svar
1k läst
50 svar
Ny spis i gammalt hus
På bilden ser det ut att vara så som @Fotografen varnade för i inlägg #14. Det är en kort stump av en blå ledare ansluten till stiftet. Men den tycks inte leda någonstans. Det finns bara 4 trådar som kommer från väggen. Utifrån detta skulle jag säga att du inte har nolla i uttaget och du kan inte använda en 230V spis utan att komplettera uttaget.S Sarahgulle skrev:
blä, ser ut som att nollan (blå kabeln) är kopplad till skyddsjorden (kontakten i mitten) på något sätt, och så får man inte koppla idag.
Och det skall erkännas att mätning med enbart multimeter hade inte sett denna fulkoppling mot jord för nollan om man inte verkligen försöker mäta resistansen mellan nollan och jord och insett att resistansen är för låg för att nå fram och tillbaka i varsin ledare till proppskåpet - och multimetrar brukar vara piss på att mäta resistanser under 1 Ohm att det kan inte anses något man kan dra slutsatser av. Med andra ord att ta av kåpan var helt rätt gjort för att se fulkopplingen.
Med dagens 230V block i värmehällar och induktionshällar kan det bli ganska så mycket ström på nollan och eftersom det är samma som skyddsjorden så är det risk att man koksar skyddsjordsledaren och dess inskruvningar över tid av den myckna strömmen (bl.a av övertonsströmmar från drivenheter för tex. induktionsvärmare som inte är ren sinus och inte släcks ut i nollan av drivningen från de andra faserna och istället riskerar att ökar strömmen ju fler laster man drar igång istället för att minska, beroende på hur väl deras PFC-kretsar arbetar) och när den senare går av som bränd inskruvning i plintarna av olika orsaker så fungerar inte skyddsjorden längre och skyddet är borta och spisen kan få 400 Volt gentemot annat i omgivningen i köket...
vitsen med 5-ledare är att skyddsjorden alltid är intakt även om nollan och faserna har blivit överlastade av någon orsak.
Jag föreslår att du tar in elektriker och byter kabeln till 5-ledaren så att det blir rätt hela vägen.
Och det skall erkännas att mätning med enbart multimeter hade inte sett denna fulkoppling mot jord för nollan om man inte verkligen försöker mäta resistansen mellan nollan och jord och insett att resistansen är för låg för att nå fram och tillbaka i varsin ledare till proppskåpet - och multimetrar brukar vara piss på att mäta resistanser under 1 Ohm att det kan inte anses något man kan dra slutsatser av. Med andra ord att ta av kåpan var helt rätt gjort för att se fulkopplingen.
Med dagens 230V block i värmehällar och induktionshällar kan det bli ganska så mycket ström på nollan och eftersom det är samma som skyddsjorden så är det risk att man koksar skyddsjordsledaren och dess inskruvningar över tid av den myckna strömmen (bl.a av övertonsströmmar från drivenheter för tex. induktionsvärmare som inte är ren sinus och inte släcks ut i nollan av drivningen från de andra faserna och istället riskerar att ökar strömmen ju fler laster man drar igång istället för att minska, beroende på hur väl deras PFC-kretsar arbetar) och när den senare går av som bränd inskruvning i plintarna av olika orsaker så fungerar inte skyddsjorden längre och skyddet är borta och spisen kan få 400 Volt gentemot annat i omgivningen i köket...
vitsen med 5-ledare är att skyddsjorden alltid är intakt även om nollan och faserna har blivit överlastade av någon orsak.
Jag föreslår att du tar in elektriker och byter kabeln till 5-ledaren så att det blir rätt hela vägen.
Redigerat:
Man behöver lyfta ut hela stycke för att verifiera det, finns ingen anledning att ha blå ledare alls inskruvat om det inte har gjorts någon fuffen IMHO.
Det andra sättet att kontrollera det är att mäta resistansen mellan nollan och skyddsjorden - är det kontakt och mycket låg resistans mellan dessa två så är det ihopkopplat
Det andra sättet att kontrollera det är att mäta resistansen mellan nollan och skyddsjorden - är det kontakt och mycket låg resistans mellan dessa två så är det ihopkopplat
Med en enkel mätning med spänningsprovare så kan man konstatera att N saknasX xxargs skrev:
Tack för alla svar, jag blir mer och mer förvirrad.A Avemo skrev:På bilden ser det ut att vara så som @Fotografen varnade för i inlägg #14. Det är en kort stump av en blå ledare ansluten till stiftet. Men den tycks inte leda någonstans. Det finns bara 4 trådar som kommer från väggen. Utifrån detta skulle jag säga att du inte har nolla i uttaget och du kan inte använda en 230V spis utan att komplettera uttaget.
hålller med, den blåa är verkligen en luringX xxargs skrev:
Oj nu svarade jag nog mig själv
Men kan jag köpa en 400 volts spis och sen kontakta elektriker för att fixa det som behövs fixas? Det känns onödigt att behöva betala två gånger för en fix innan och sen ytterligare en efter ifall det behövs kopplas om till just specifikt den spisen.X xxargs skrev:blä, ser ut som att nollan (blå kabeln) är kopplad till skyddsjorden (kontakten i mitten) på något sätt, och så får man inte koppla idag.
När det är kopplat som det skall kan du fritt välja 230V eller 400V spis och bara sätta i kontakten. Får du tag på en spis med 400V elementspänning är det bara att koppla in den utan åtgärd. Det är fel att nollan saknas i uttaget. Men det utgör ingen risk så länge du bara har en 400V spis.S Sarahgulle skrev:
Jag skulle rekommendera att du tar dit en elektriker för att dra fram nolla till uttaget. Efter det är du mycket friare i valet av spis.