Vilken spis skall jag köpa 1*20A el 3*16A?

  • Den äldre varianten med 1*20A

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    20
Funkar ju med 230v 2x16A för de som inte lagar supermycket avancerad mad och storkok.
Hade nog funkat även för mig när jag bodde solo.
 
D
Om man steker kött på stora plattan, kokar pasta på den näst största och gör en sås på en mindre blir det nog svettigt. Hela hällen har ju bara en 16A fas.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ossian K Olsson
A Andreas Kneg skrev:
Toppen. Tack! Ok

Sällan man kör full effekt på alla plattor ändå… detta förklarar kanske varför jag aldrig kunde maxboosta mer än en platta på min gamla siemens induktionshäll… i en annan lägenhet…
Jag lagar relativt mycket mat och jag har aldrig någonsin kört full effekt på alla plattor samtidigt. Full effekt ska man bara ha när man kokar vatten. För allt annat räcker 60% på sin höjd. Speciellt med de nya induktionsplattorna.

Jag hade tidigare en 1-fas häll och det fungerade hur bra som helst!
 
D
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag lagar relativt mycket mat och jag har aldrig någonsin kört full effekt på alla plattor samtidigt. Full effekt ska man bara ha när man kokar vatten. För allt annat räcker 60% på sin höjd. Speciellt med de nya induktionsplattorna.

Jag hade tidigare en 1-fas häll och det fungerade hur bra som helst!
Jo så kan det vara men om man läser Boschanvändarnas inlägg här verkar det bli störande när hällen själv börjar nedreglera under pågående matlagning.

Ett exempel av många:

https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-5#post-4025928
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag lagar relativt mycket mat och jag har aldrig någonsin kört full effekt på alla plattor samtidigt. Full effekt ska man bara ha när man kokar vatten. För allt annat räcker 60% på sin höjd. Speciellt med de nya induktionsplattorna.

Jag hade tidigare en 1-fas häll och det fungerade hur bra som helst!
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag lagar relativt mycket mat och jag har aldrig någonsin kört full effekt på alla plattor samtidigt. Full effekt ska man bara ha när man kokar vatten. För allt annat räcker 60% på sin höjd. Speciellt med de nya induktionsplattorna.

Jag hade tidigare en 1-fas häll och det fungerade hur bra som helst!
Ja alltså, anledningen till Bosch är för allt annat är Bosch och vill ha samma stil. Sen är det så att jag kan inte se framför mig att den inte skulle fungera tillräckligt bra för en normalfamilj. Bosch och Siemens samt Gaggenau har till mångt o mycket liknande komponenter och att deras produktframtagnings och kvalitets process skulle vara så undermålig så spisen inte fungerar för
normalbruk tror jag helt enkelt inte. SEN är det inte en spis för den mest avancerade matlagningen. Då köper man inte Bosch utan lägger pengar på något mer avancerat…

Det jag förväntar mig är att den, rätt installerad levererar mat till normalfamiljen… Man kör ju aldrig full effekt, steker på 60-70%, uppkok av vatten, visst 100% tills det kokar, sen 60/70%. Sås, 30%. Kör man full effekt överallt så är ju väldigt knepigt sätt att laga mat på anser jag. Så fullt utnyttjande av spisen är MAX 65-70% av full effekt. Oftast betydligt lägre
 
Finna det inte spisar från Bosch Siemens som är 3fas med 2 egna faser till hällen?
Eller är alla begränsade till en fas till hällen?
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finna det inte spisar från Bosch Siemens som är 3fas med 2 egna faser till hällen?
Eller är alla begränsade till en fas till hällen?
Enligt prisjakt finns det några stycken Bosch som har en anslutningseffekt som är minst 10 000 W.
https://www.prisjakt.nu/c/spisar?brand=2183&r_5514=9973-19600
Det måste förstås kollas mot Bosch och butikens information.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Andreas Kneg skrev:
Det jag förväntar mig är att den, rätt installerad levererar mat till normalfamiljen… Man kör ju aldrig full effekt, steker på 60-70%, uppkok av vatten, visst 100% tills det kokar, sen 60/70%. Sås, 30%. Kör man full effekt överallt så är ju väldigt knepigt sätt att laga mat på anser jag. Så fullt utnyttjande av spisen är MAX 65-70% av full effekt. Oftast betydligt lägre
Fast nu är det ju bara 50 % av normal maxeffekt som finns i den spis du tänker köpa. Inte ens en vanlig 3-fasspis går att använda med max effekt på alla zoner utan det är normalt 70 % av maxeffekten (läge 7 av 10) på 4 zoner som är mesta möjliga. Nu tänker du halvera det.

Som sagt det finns flera trådar med folk som just anser att det inte går att använda så lite effekt till normal matlagning utan tänker byta spisen/hällen till en bättre.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt prisjakt finns det några stycken Bosch som har en anslutningseffekt som är minst 10 000 W.
[länk]
Det måste förstås kollas mot Bosch och butikens information.
Ingen med induktionshäll tyvärr
 
TS får ju pröva att sätta på en kastrull pastavatten, en stekpanna köttbullar och en kastrull med brunsås och se om det funkar.
Själv kan jag göra både det och fräsa på lite grönsaker på platta 4 och ha ugnen på.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Bosch och Siemens samt Gaggenau har till mångt o mycket liknande komponenter och att deras produktframtagnings och kvalitets process skulle vara så undermålig så spisen inte fungerar för normalbruk tror jag helt enkelt inte.
Må så vara, problemet är att den inte är anpassad att fungera optimalt mot det svenska gränssnittet för kraftförsörjning av spisar i hemmiljö, den nyttjar bara två faser av tre. Ungefär som att strunta i att använde de två högsta växlarna i en modern bil.
 
  • Gilla
  • Haha
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Må så vara, problemet är att den inte är anpassad att fungera optimalt mot det svenska gränssnittet för kraftförsörjning av spisar i hemmiljö, den nyttjar bara två faser av tre. Ungefär som att strunta i att använde de två högsta växlarna i en modern bil.
Ja vissa saker borde inte säljas här. Likadant med elbilar med enfas 32 laddning. Vem fan har 35 A säkringar ?
Jo jag har några privatkunder som har det, men inte är det många.

Om spisar: Ja jag är så pass avancerad i min matlagning att jag köpte IKEA... Det är ju andra märken i grunden. Går man upp till de dyrare de har så är det absolut inget fel på dessa produkter, till en rimlig peng.
Tror jag gav 18000 kr för 1 häll , 1 ugn, 1 kombiugn, 1 Micro och där är det ingalunda något fjanteri med 1 fas till hällen, nejdå trefas är det. Går att utfodra " ett halvt regemente" på de IKEA sakerna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vilken häll är det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.